FórumÁltalánosSemmi sincs ingyen

Semmi sincs ingyen

-1

Hage (Tesztelő)

Hage profilképe

BattleTag: Hage#2792

Tapasztalt játékos

2016.07.22 01:16

avagy a közgazdaság megléte a játékiparban

Az elmúlt egy évben azt vettem észre, hogy sokan felháborodnak és erősen köpködik a Blizzard portáját a Hearthstone kapcsán, mert a játék szerintük nem kiegyensúlyozott, fer, és a többi. Elsőre nem értettem miért, próbáltam megkérdezni mi is a düh indítéka, de sok értelmes választ nem kaptam. Általában valami feldühíti a játékosokat és akkor onnantól már visszafordíthatatlan kommentelési hullám veszi kezdetét még akkor is, amikor ez egyébként teljesen jogtalan. Amikor meg van ok a panaszra előkerülnek olyan területek is, amik köszönő viszonyban sincsennek az adott problémával. Úgy éreztem emiatt, hogy érdemes pár dolgot letisztázni és bizonyos fogalmakat a helyére tenni. Ezért hát azoknak ajánlom a cikk tovább olvasását, akik kiváncsiak az üzleti modellre, amit mi egyszerűen freemiumnak hívunk, valamint azoknak akik gyakran felhúzzák magukat a játékon és a fejlesztők egyes lépésein. Valamint azoknak akik nem értik miért nem lesz soha jó mindenkinek a játék.

Pénzért nempénz - avagy az üzlet az üzlet

Ha lehámozzuk a külső réteget a HearthStone-ról, akkor egy olyan üzleti modellt találunk alatta, amit ma már átvett a piacvezető cégek nagyrésze. Ez az úgynevezett freemium kategória, az ingyenesség maszkja mögé bújtatott játékon belüli előnyvásárlás. Csak a lényeget nézve arról van szó, hogy az alapjáték ingyenesen elérhető mindenki számára és jórészt játszható is egy darabig, viszont később már nagyon nehezen tudunk előrébb jutni ha nem költünk valós pénzt a játékra. Úgy is mondhatjuk, hogy -és ez általában igaz is erre a kategóriára- nagyon sok idő befektetése szükséges ahhoz, hogy egy bizonyos határon túl is versenyképesek legyünk a játékban (akár a valós ellenfelek vagy a AI ellenfelek ellen). Ezt az időt tudjuk általában pénzráfordítással megspórolni. Az idő itt eléggé relatív, a jó modell alapja ennek a megfelelő meghatározása és a programba integrálása. A repetitív, gyakorlatilag ugyanarra a feladatra épülő játékok esetében fontos hogy legyen újdonság, különben a játékosok kiábrándulnak belőle, de erről kicsit később.

Ami szintén a modell sajátja az a pénz. Mármint a játéknak van saját pénzneme amit mi is megszerezhetünk valós pénzért, ami meg átváltható egy másik egységre, ami amúgy nem hozzáférhető csak úgy. HearthStone esetén: valós pénzért vehetsz pakkokat, azokból esik a kártya, amikdől dust lehet és mindezek mellett létezik az arany is, mi szintén pakkot ér. Azt viszont nagyon kevesen tudják mennyi aranyat ér egy dust, vagy hogy mennyi valós pénzt ér egy arany. Ennek nem az az oka hogy nem lehet kimatekozni, hanem hogy kicsit rá kéne számolni és a legtöbb ember ennek nem esik neki, így a játékban lévő valuták valódi értékét nagyjából a felhasználók 80%-a nem is tudja felértékelni, így az elköltésük nem okoz nekik nagy lelki problémát. Viszont a valós pénz értékével általában tisztában vannak azok akik rendelkeznek vele (akik nincsenek tisztában vele általában nem is tudják sokáig birtokolni a pénzt) és így jobban meggondolják mire is költik azt. Viszont amint beesik a pénz a játékba, akkor átalakul az érzés, és könnyebben költekezünk tovább.

Ez a modell nagyjából a torrentek és a telefonfeltörések miatt lett sikeres. A felhasználók jó része illegálisan jutott hozzá a játékokhoz és használták azt, így kénytelenek voltak a cégek egy olyan stratégiához nyúlni, ahol nem szükséges a játék ellopása, a belső kereskedelmi rendszer kijátszására meg nincs egyszerűen lehetőség. Azt hiszem fejben innen már lekövethető mennyire könnyen elhúzott ez a modell a kisebb játékok irányából a ma ismert legnagyobb cégekig.

Miből él a Blizzard?

Szeretném még leszögezni, hogy felesleges a Blizzard-ot ostorozni azért, mert ehhez a módszerhez nyúlt. Erre a lépésre a legtöbb játékfejlesztő rákényszerült, főleg azután hogy a legsikeresebb játékaikat feltört szervereken is milliók játszották, havidíj megfizetése nélkül. A mai ismert legnagyobb ilyen freemium játékok amúgy a Candy Crush és a Pokemon Go; utóbbi kevesebb, mint egy hét alatt az USA-ban 14 millió dollárt keresett és az indulása napján több forgalmat bonyolított le az Appstore-ban és a Play store-ban, mint a többi App együttvéve. Eléggé szép szám ez, tekintve hogy egy 2016 márciusi kutatásban a Tech Times azt mutatta ki, hogy a játékosok csupán 1.9%-a fizet a játékokban. Igen, jól olvastad, a játékosok 98.1%-a nem költ a játékokon belül semmit. De akkor mégis hogyan jönnek ezek a nagy számok? Nos, ezeket az úgynevezett “whales”, a nagyhalak hozzák, akik képesek néhány száztól a több ezer dollárig is költeni egy játékban csak hogy ők ott lehessenek a legjobbak között. A fizető játékosok (az a bizonyos 1.9%) 48.4%-a nagyhal. Persze ez a Hearthstone-ban kicsit árnyaltabb, de nagyjából helytálló a kijelentés (ha a lapkészlet a rendelkezésedre áll, onnan könnyebb feljutni).

Persze a Blizzard nem csak ebből él, de ha megnézzük, akkor ez az üzleti modell az inkább domináló nála. Példának okáért a Starcraft 3-at sem valószínű, hogy nagyon hamar elkészítenék, mert a 2 esetében is rosszabb eladásokat produkált mint mondjuk már freemium modelljük esetében -még úgy sem, hogy három részre szedték, és egy felsőkategóriájú játék árában kínálták (40 x 3 euró). A Hearthstone, a Heroes of the Storm és a World of Warcraft is jobban húzza a cég pénzes szekerét mint az egyben kiadott és fizetős játékok (Diablo, régi Warcraft-ok, Starcraft). Külön érdekesség viszont az Overwatch, ami egy fúziót mutat: fizetünk az alapjátékért és utána még a freemium jelleggel is találkozunk a játékon belüli tranzakciók által. Úgy tűnik ez a játék nem csak a játékmenetét tekintve forradalmi, hanem az üzleti modelljében is. És akkor innen már érthető miért fűzi össze a Blizzard egyre jobban a különböző brandeket: hogy a játékosok átjárjanak és ezzel növeljék a cég bevételeit. Erre rájönnek a különböző jutalmak (hátlapok, portrék, hátasok, stb), amik kizárólak annak lesz elérhető, aki vásárol. Ha most megnézzük, akkor érthetővé válik az Overwatch ára is: 40 euró, depersze létezik a 60 eurós deluxe is egy pár extrával. A történetek (Overwatch animált sorozat, a Warcraft könyvek és animált sorozat, a most megjelent Chronicle őstörténet és a Starcraft kampány) mind a mélyebb beleélést és az univerzumhoz való kötődést erősítik. De a merchendise részbe nem akarok már belemenni, a lényeg hogy vehetsz kistáskát, plüsst és pulcsit is a Blizzard shopban vagy a BlizzCon-on. 

Semmi sincs ingyen

Zárásnak annyi mondható el, amit talán minden gazdaságtant hallgatott ember elsőként hall: semmi sincs ingyen. Ha nem pénzzel, akkor idővel fizetünk a dolgokért, amit pont azok nem tehetnek meg, akik dolgoznak, hiszen az ő idejük felértékelődik.

A Hearthstone persze ettől lehetne rossz játék, de talán az benne a szép, hogy bőven kínál variációkat, ad nekünk lehetőséget a játékmenet módosítására és végeredményben jutalmaz minket akkor is, ha nem költünk rá. Igazából ha körbenéz az ember, akkor azt veszi észre, hogy más játékok esetében bőven erőszakosabb ez a fizet/nem fizet határ, míg a Hearthstone egy nagyon finom vonal mentén halad, amit folyamatosan kontrollban tart és figyeli milyen változások szükségesek a játékosok megtartásához. Óriási adatbázisukból több statisztikát is ki tudnak nyerni, ne gondoljuk egy pillanatra se, hogy esetleg valamiről nem tudnak. Érdekesség a statisztikai részhez, hogy a Blizzard World of Warcraft játéka a járványkutatóknak is adott egy kiadós mennyiségű adatot, amikor egy raid miatt elkezdett a világban szabadon terjedni egy kór, ami hasonló képpen fertőzte meg Azeroth minden részét, mint ahogy egy valós vírus valószínűleg tenné ezt a mi bolygónkkal.

Visszakanyarodva: a játékfejlesztők 40%-a nyilatkozott arról, hogy a játékosok készülékei, fizetési kedve vagy éppen a fizetés módszerére reagálva személyes ajánlatokat írtak ki a felhasználóiknak, amikre azok nagyobb kedvvel haraptak rá (például ha jobb telefonról játszol, akkor valószínűbb hogy több pénzed is van, így lehet ehhez is igazítani ajánlatokat).

Természetesen az összes játékos nem lesz elégedett soha, hiszen a ranglétra alján mindig lesznek. De az is igaz, hogy ha a fizető játékosoknak kedveznek, akkor a nem fizető játékosok háborognak, ha pedig fordítva kedveznek akkor meg a fizető bázis fog kiakadni. Látható, hogy egyik sem lehet érdeke egy cégnek hosszútávon, ráadásul az új játékosok igényeit is valahogy ki kell szolgálni (erre lett a HearthStone-ban bevezetve a szezon, azaz most a Kraken éve). És az sem elhanyagolható, hogy a játék egyike az erősebb e-sport játékoknak, így eléggé fontos a széleskörű népszerűség. Ha csak azt látnánk, hogy olyanok versenyeznek, akiknek a paklija elérhetetlen, akkor valószínűleg sokkal kevesebben követnék az eseményeket. De szerencsénkre nem így van. Vagy jobban mondva nem annyira vagyunk lemaradva, mint ahogy gondolnánk.

#1

2016.07.23 08:58

orkati profilképe

orkati (Common)

BattleTag: orkati#2536

Közepes játékos

Szépen összeszedett, alapos kis írás, talán felnyitja pár ember szemét.

#2

2016.07.23 09:52

Miles Teg profilképe

Miles Teg (Epic)

BattleTag: ddg#2463

Tapasztalt játékos

Ezen most teljesen felháborodtam :D

#3

2016.07.24 20:30 | Válasz: (#2) Miles Teg (Epic) hozzászólására

Hage profilképe

Hage (Tesztelő)

BattleTag: Hage#2792

Tapasztalt játékos

Ez már természetes. Engem is :)

#4

2016.08.12 00:31

mosquitooo profilképe

mosquitooo (Diamond Common)

BattleTag: mosquitooo#2408

Nagyon szép összefoglaló, köszi szépen!

#5

2016.08.24 17:18

bíborfény profilképe

bíborfény (Common)

Kezdő játékos

Inkább az a zavaró, hogy a blizzard statisztikailag mintha csalna egy picit...

Az achievementekért kapott ingyen csomag, a kocsmai verekedésért kapott csomag, vagy a pénzért vett csomag mintha mégsem ugyan az lenne.

Ismerősöm elkezdett utánam játszani, megcsinálta az összes lehetséges ingyen csomagot adó achievementet, meg pár tavern brawlt. Megkértem, hogy elöttem nyissa már ki egyszerre, ne amikor megkapja, ami meg is történt, 16 csomagot szedett össze classic-ból és hozzá még 7 Old Gods csomagot, ha jól emlékszem.
Se rare se epic se legendary nem volt benne (rare nyilván volt, de egynél sosem több)

Ezután már kapott tőlem engedélyt euróért venni csomagokat :P
Vett 15 classic csomagot, és hoppá, egyből lett benne több epic is meg legendary is ;)

Lehet hogy véletlen persze, hisz ez 30+ csomag amiben illik már lennie lilánek is narancsnak is, de statisztikailag elég fura véletlen, hogy csak a pénzért vett csomagokban volt :)








 

bíborfény

Ha bejelentkezel, vagy regisztrálsz, akkor válasz írására, privát üzenetek küldésére és sok másra is lehetőséged lesz, illetve a captchát sem kell kitöltened!

Új vendég hozzászólás