Mana Addict ARCHÍVUMA pakli építés alapjai

A pakli építés alapjai

ChrlNwbrn

Mivel egyre csak bővül a csoport létszáma, úgy gondoltam összehozok nektek egy cikket a decképítésről. Valószínűleg kezdőknek sokkal több segítséget fog nyújtani, mint a haladó játékosoknak, de remélem mindenkinek érdekes olvasmány lesz.

Saját decket építeni nagyon egyszerű. Működő paklit viszont már jelentősen nehezebb. A következőkben megpróbálom összegyűjteni, mire van szükség egy használható példány létrehozásához. Fontos, hogy a továbbiak különböző játékosok véleményét egyesítik, csak iránymutatást adnak és nem kötelező egyetérteni egy részével sem. Szükségesnek érzem, hogy írjak egy kicsit a különböző paklitípusokról és azok előnyeiről, illetve hátrányairól is.

A deckek 3 fő típusa

Kép törölveAggro

Célja, hogy a játék elejétől kezdve folyamatosan sebezze az ellenfél hősét, akár lényei figyelmen kívül hagyásával is. Minél több olcsó és gyors lényt használj, a Charge a barátod.

Előnyei:

  • Egyszerű, nincsenek komoly döntések
  • Általában olcsó
  • Gyors, pörgős játékok
  • A sok kis lény miatt szinte mindig lesz mit kitenned

Hátrányai:

  • A sok életerővel rendelkező vagy tauntos lényt tartalmazó deckek ellen esélytelen
  • Ha a játék eljut a 10. körig, valószínűleg vesztettél
  • A győzelem vagy vereség szerencse kérdése, nem tanulsz túl sokat a játékról
 

Kép törölveMidrange

A játék 3-4. körétől kel életre. Általában minionok buffolására épít, cél a folyamatos board control megtartása és valamilyen kombóval a játék gyors befejezése.

Előnyei:

  • Kiegyensúlyozott, a többi paklitipussal jó eséllyel veszi fel a versenyt
  • Erős mid-game, az ellenfelet felkészületlenül érhetik a lapok

Hátrányai:

  • Ha nincsenek meg a kellő lapjaid, egy aggro deck előbb megöl minthogy board controlt szereznél
  • Ha nem tudod felhúzni a finishered általában vesztesz
  • Egy rossz döntés után nehezebb visszavenni az irányítást
 

Kép törölveControl

Az általános cél a túlélés legalább a játék utolsó szakaszáig, ahol elkezdhetsz nagy költségű minionokkal játszani. Ez a típus nem alkot semmi lényegeset körülbelül a 6. körig. Addig a feladat, megvédeni magad az ellenfél lényeitől és megakadályozni a board elárasztását. Ha egy kis lapelőnyt is szerzel még jobb. Nyerési stratégia abból áll, hogy a későbbi körökben 6-7-8-9 manás lényekkel folyamatosan sebzed az ellenfél hősét. 2-3 ilyen miniont már nagyon problémás leszedni.

Előnyei:

  • Rengeteg lehetőség, normális esetben szinte mindig tele lesz a kezed
  • Ha leraksz egy miniont, az ellenfélnek általában reagálnia kell rá
  • Bármelyik lényed lehet a győzelem kulcsa, amennyiben ellenfeled nem tud vele mit kezdeni

Hátrányai:

  • Néhány nagyon agresszív pakli ellen nem elég leszedni a minionokat, miután sebeztek, ilyenkor gyorsan elvesztheted a játékot
  • Másik control deck ellen sokáig húzódhat a játék

A gyűjtemény

A pakliépítést legnagyobb mértékben meghatározó tényező természetesen a lapkészleted. A játék nem pay-to-win rendszerű, kisebb lapkészlettel vagy legendary nélkül is nagyon szépen lehet haladni, ennek ellenére szükséged lesz egy idő után erősebb lapokra. Vannak széles körben használható kártyák, ezeket érdemes az elején craftolni. Sok paklit ki fogsz próbálni mire rájössz, melyik illik hozzád a legjobban. Nem érdemes elfelejteni azonban a class cardokat, mivel ezek nagyrészt meghatározzák, milyen keretek között mozoghatsz az adott hőssel. Hunterrel például jó aggro deck építhető, Priesttel ez szinte lehetetlen. Nincsenek lényegesen gyengébb vagy erősebb hősök, mindegyikkel elérhető a legend, maximum több energia befektetést és eltérő játékstílust igényel. Ha ötleted sincs, mivel kezdj, próbálj ki pár népszerű top paklit.

Laptípusok

Egy pakli általában három féle lapból áll. Minionokból, melyek célja a sebzés és a board control fenntartása. Leszedésekből, amik az ellenfél minionjai elpusztítására szolgál és „utility” spellekből, amik valamilyen formában segítik a játékod, például laphúzás, secretek, minionok buffolása. Szinte minden deckben szükség van a felsorolt összes tényezőre, viszont figyelni kell az arányokra. A sok minion alapvetően nem probléma, (lásd Zoo Warlock) ennek ellenére fel kell állítani egy egészséges egyensúlyt. A túl sok spell már problémásabb lehet, mivel varázslatokkal nem fogod tudni fenntartani a board controlt és nem fogsz tudni eleget sebezni a játék befejezéséhez. A Warrior, a Rogue, a Hunter és a Paladin számára elérhetőek fegyverek is. Ezek mindegyik class számára egyedi előnyöket jelentenek és tökéletesen használhatók tradelés segítésére és a minionjaid megvédésére is. Csak azért mert van, még nem kell feltétlenül berakni az összeset egy deckbe, gondold végig, mennyire tudod kihasználni az adott fegyvert és ez alapján dönts mennyi használható még ésszerű keretek között.

A laptípusokról és kulcsszavakról bővebben: link

Kép törölveNéhány mondatban a kártyák értékéről

Ha nem tudod eldönteni melyik kártya értékesebb statok szempontjából, akkor a következő pár sor hasznos lehet. Létezik egy „Vanilla test” elnevezésű módszer a kártyák rangsorolására. Ez kizárólag a nyers értékeket veszi figyelembe, a lapokon található battlecry, deathrattle stb dolgokat nem. Egyszerűen számold össze a lény sebzését és életét. Ha az értékek összege kétszerese a manaköltségének akkor már megéri használni. Ha több mint a kétszerese, akkor a lapot tekinthetjük nagyon nagy értékűnek. Kiegészítő információ: 1 manás lényeknél fenntartással kezelendő! Azonban a Vanilla teszt nem minden. Lényeges dolog a statok elosztása is. Nem véletlen hogy a Magma Rager szinte elfelejtett lap. Szerencsétlen statelosztása miatt mindentől meghal. Másik véglet a túlzott mennyiségű élet. Az Oasis Snapjaw elég ritkán használt lap, 2 sebzése miatt szinte csak 2-3 manás lényeket tud megölni. Aggro deckekben általában magasabb sebzésű minionok használatosak, ellentétben a control paklikkal, ahol a cél a nagyobb életű lényekkel való tradelés. Ez a szempont miatt gyenge például a Booty Bay Bodyguard. 5 manába kerül viszont csak 4 élete van. Ez azt jelenti hogy akár egy Arcane Golem vagy Injured Blademaster leüti, tehát kettővel kevesebb befektetett manával leszedhető. A Chillwind Yetit viszont az egyik legjobb basic lapnak tartják 5 élete miatt. Általában 2 lény is kell a leszedéséhez. Nem elhanyagolható tényező a board clear sem. Egy Yeti jó eséllyel túlél egy Flamestrikeot, Swipeot is. A 2/3-as 2 manás lények jó eséllyel élik túl például a Holy Novát vagy a Consecrationt.

A lapon található értékek meghatározása nem ilyen egyértelmű. A Divine Shieldes minionok az átlagnál jobban tradelhetnek, viszont egyes esetekben nem sokat jelentenek. Például Mage hero powerrel leszedheti a Shieldet, ezzel egy manaköltségéhez képest viszonylagosan gyenge miniont hagy hátra, ami innentől kisebb költséggel szedhető. A Taunt is a statok rovására megy az esetek többségében, viszont aggro deck ellen szinte elengedhetetlen valamilyen formában. A Sen’jin Shieldmasta az egyik leggazdaságosabb Taunt lény Vanilla teszt és statelosztás alapján. Enrage minionok – feltéve ha halál nélkül tudod enrageltetni jelentős előnyhöz juttathatnak, általában nem drágábbak az átlagos hasonló lényeknél. A Battlecry és Deathrattle képességeket majdnem minden esetben az aktuális board határozza meg.

A basic kártyákat értékeltük az itt található cikkben: link

Kép törölveNe kezdj vadul összedobálni lapokat

Először mindig gondold végig mit szeretnél elérni, mi az a játékstílus ami a legközelebb áll hozzád, ugyanis ez fogja alapjaiban eldönteni mire lesz szükséged. Ez után gondold át azt is, hogy mi lesz az alapvető stratégiád. Aggro deck esetében két lehetőséged van. Első az, hogy a lehető legnagyobb mértékben ignorálod az ellenfél lényeit és csak a hősére koncentrálsz. Második lehetőség, hogy egy board controlt kialakítasz és a folyamatos tradelés mellett próbálod a hőst is ütni. Ha contol pakliban gondolkodsz szintén két opció van. Vagy board clearekkel szeded a minionjait vagy folyamatos tradelésre készülsz. Függetlenül a lapkészletedtől vannak szabályok, amiket mindenképp érdemes betartani. Legalább körvonalazódott elképzelések nélkül ne állj neki csinálni „valamit”. Persze működhet a dolog, de sokkal nagyobb sikereket érhetsz el, ha átgondolod a paklidat. Mindig tudd, hogy mi a cél, ha az előző bekezdésben leírtak alapján döntöttél tartsd magad végig ahhoz. Ne akarj a pakliból kilógó lapokat használni, mert csak felesleges köröket fogsz futni, előbb utóbb le fogod cserélni őket amikor rájössz, nincs lehetőséged hasznosítani a játék során.

Kép törölveDolgok, amiket érdemes végiggondolni

Hogyan fogod megölni az ellenfél tauntos lényeit? Néhány taunter elég nagy problémát okozhat, főleg aggro deckek számára. Nyilvánvalóan a legegyszerűbb megoldás a minionokkal való tradelés, bár ez az esetek többségében hátrányt jelent. Felkészülhetsz néhány spellel is akár, vagy ha elég bátornak érzed magad akár egy silence után figyelmen kívül is hagyhatod a továbbiakban (ez nagyrészt aggro deckekkel működik.

Hogyan fogod megvédeni magad az ellenfél minionjaitól? A Hearthstonera is igaz hogy a legjobb védekezés a támadás, de előfordulnak olyan helyzetek, amikor nincs elég lényed a hatékony vagy akár teljes takarításra, vagy az ellenfél mindenképp leütné egy értékes lényed. Ilyen esetekben jól jöhet néhány tauntos lény vagy erős leszedés, például Flamestrike vagy Holy Nova. Másik lehetőség a lényeid gyógyítása valamilyen módon.

Hogyan működnek együtt a lényeid? A Battlecryos vagy bónuszt adó minionok jelentősen hatékonyabbá tehetik a paklid. Szinte minden esetben manahatékonyan növelheted lényeid értékét. Jó példa erre az Shattered Sun Cleric és a Temple Enforcer.

Hogyan hatnak a kiválasztott varázslatok a lényeidre? A lények erősítése nagyon fontos kérdés, legyen a célja a hatékony tradelés vagy a játék gyors befejezése. Gyakran az egész játék kimenetele egy spelltől függ. Bizonyos esetekben sajnos nem túl manahatékony felhasználást eredményez, ezért mindig gondold végig, mit nyersz vele.

Hogyan használható a Hero Powered a paklid lapjaival? A Hero Power egy nagyon fontos tényező, minden körben rendelkezésre áll és sok esetben kihúzhatnak a bajból vagy gyorsabbá, hatékonyabbá tehetik a játékot. Ha paklit építesz mindig gondold végig hogyan nyerhetsz esetleg egy kis pluszt a Hero Powerből. Priestnél például érdemesebb nagyobb életű lényeket játszani, mivel minden körben lehetőséged van gyógyitani.

Hatékonyan használod-e a lapjaidat? A hatékonyság kétféleképpen értelmezhető. Az első a laphúzás, amivel egyértelműen növeled az esélyeidet és a lehetséges playek számát. Második a hatékony leszedés és tradelés. Hatékonynak akkor tekinthető egy lény eltávolítása, ha kevesebb manát költesz el rá, mint az adott minion költsége. Ebben a területi spellek jelentősen jobbak.

A managörbe a siker kulcsa

Egy határozott managörbe elengedhetetlen a sikerhez. Általánosságban szükséged lesz néhány lényre vagy spellre amivel a játék korai fázisában ki tudsz alakítani egy jelentős board controlt. Ha az elején nem tudsz kellő fenyegetést játszani az ellenfeled átveszi az irányítást és nagyrészt visszafordíthatatlan hátrányba kerülsz. Fontos továbbá hogy a korai fázis után is meg tudd tartani az előnyöd. Ehhez elengedhetetlenek a jól tradelő midgame dropok (4-5 manás lények jellemzően). Ha nem sikerül fenntartanod az uralmat vagy egyszerűen nincsenek megfelelő lényeid, nem fogsz tudni megfelelő hatékonysággal tradelni. Ilyenkor általában 2-3 miniont is fel kell áldoznod ahhoz, hogy az ellenfél egyik lényét leszedd. Mondanom sem kell, hogy ez jelentős hátrányt jelent. A pakliépítésben a játékszakaszok közötti átmenet kritikus kérdés, mivel viszonylag nehéz megfelelő lapokat összeválogatni a control megtartásához és a hős sebzéséhez egyszerre. Kategorikusan nem jelenthetjük ki, hogy milyen az ideális managörbe, viszont néhány iránymutatás azért adható. Jó görbe mellett, ha nem is tudod megelőzni az ellenfeled, de mindenképp lépést tudsz vele tartani. Ehhez szükség van a manád teljes kihasználására és a várható reakciók ismeretére. Agresszív pakli esetében a managörbe a kis lapok felé tolódik, mivel a célod a játék minél előbbi befejezése. Általánosságban nincs helye 7-8-9 manás lapoknak, mivel ezeket nem tudod kihasználni a játékaid nagy részében. Control deckben a görbe eltolódik a nagyobb lapok irányába, ezekkel a játék későbbi szakaszaiban visszaszerezheted az asztal feletti uralmat. Itt alapvető cél a játék elhúzása, legalább addig, hogy ki tudd használni a nagy lényeidet.

Kép törölveLaphúzás, laphúzás, laphúzás!

Minden a kezedben lévő lap egy lehetséges játék. Minél több kártyád van, annál nagyobb az esély arra, hogy a számodra legkedvezőbb dolgot hozd ki belőle. Az sem elhanyagolható tény, hogy laphátrányból sokkal nehezebb nyerni, az üres kéz pedig szinte minden esetben katasztrófát jelent. A topdeck nem a barátod, ha az ellenfeled kezében hárommal több lap van. A laphúzás minden deck esetében egy kardinális kérdés. Ha egy paklival nem tudsz lapot húzni, akkor a játék során mindenképp le fogsz maradni és sokkal kevésbé tudsz reagálni ellenfeled játékaira. A laphúzás mennyisége a pakli típusától is nagyban függ. Aggro deckben általában kevesebb húzás található, mivel a gyors játékbefejezéshez nem megengedhető a jelentős tempo hátrány. Contol deckhez elengedhetetlen a folyamatos kártyautánpótlás, mivel a játék előrehaladtával egyre több lapot fogsz felhasználni körönként. Speciális eset a Warlock, itt mindenképp lesz lehetőséged lapot húzni, decktől függetlenül. Fontos tudnivaló, hogy a minionok esetében a leggyengébb adott manaköltségű lények a laphúzósok. Nem szabad túlzásba esni velük, mert jelentős tempohátrányt halmozhatsz fel néhány kör alatt. Vegyük például a Novice Engineert. Kapunk egy 1/1 lényt és 1 kártyát 2 manáért. Ha mellé tesszük a legegyszerűbb 2 manás lényt a Bloodfen Raptort könnyen észrevehetjük mit áldoztunk fel egy lapért.

Kombináljunk!

Constructedben az Arenaval ellentétben lehetőséged van a kombinációkra és a lapok egymásra épülésére támaszkodnod. Egy pakli szinergia nélkül sokkal kisebb eséllyel nyer, mint amelyik egymásra épít. Vannak nagyon extrém kombinációk, amiket valószínűleg ismertek. Ilyen például a Starving Buzzard + Unleash The Hounds, vagy a Force of Nature + Savage Roar. Nem kell minden kombónak ennyire erősnek lennie, a legkisebb pluszból is jelentős előnyt kovácsolhatsz. Elég egyértelmű a Knife Juggler célja a kis lényekkel operáló deckekben. Ugyanilyen alapon a Frostwolf Warlord és a Sea Giant is működőképes plusz aggro esetében. Ha sok fegyverrel játszol, érdemes lehet Spiteful Smith-t vagy Bloodsail Raider-t használni, mivel lényegében a „semmiből” jutsz előnyhöz és hatékonyabban fog működni a pakli. Alapvetés, hogy a lényeid ne csak az adott kombinációban állják meg a helyüket. Nyilván optimális lenne kombóban hasznosítani, de erre nem mindig lesz esélyed. Például a Spiteful Smith fegyver nélkül is megéri a magas statjai miatt. Előfordulhat, hogy nincsenek megfelelő lényeid a Knife Juggler kihasználásához, viszont ha kiteszed ugyan olyan, mint bármelyik másik 2 drop. Ha csak kombinációkra építesz, a paklid jelentősen gyengébb lesz a szükséges lapok hiányában. Soha ne feledkezz meg a Hero Powered jelentőségéről! Mindig elérhető lesz és kártya sem fog kelleni feltétlen a hasznosításához. Például a Paladin és a Shaman hero powere tökéletes alapot ad a különféle boostoknak (Shattered Sun Cleric, Blessing of Kings, Rockbiter Weapon stb).

Egy régebbi cikkünkben már összeszedtünk néhány nagyon fontos kombót a játékból: link

Döntsd el, hogyan fogsz nyerni

Amikor paklit építesz szükséges egy koncepció a nyerésre. Ha nem a minionjaiddal akarod szép lassan leütni az ellenfelet érdemes valamilyen erős kivégzést beépíteni. Ha csak a board controlt tartod fent és állandóan takarítasz, az ellenfél élete nem fog fogyni. Nem minden esetben szükséges az erős befejező kombináció, ez nélkül is tudnod kell nyerni. Ha úgy gondolod beteszel egyet a következőkre kell figyelned. Soha nem érdemes három vagy több lapot igénylő finisherben gondolkozni, egyszerűen azért, mert nem fogod felhúzni az összes lapot. Ne csinálj elkeseredett dolgokat a kombinációban reménykedve, és ha összejön, lehetőleg tartsd vissza addig, amíg nem tudod vele hozni a játékot. Leggyakrabban kétlapos kivégzéseket használnak.

Néhány példa: Leeroy Jenkins + Shadowstep Force of Nature + Savage Roar Al’Akir The Windlord + Rockbiter Weapon

Minden lapnak legyen célja!

Nincsenek olyan lapok, amiket minden deckben használni kellene. Minden egyes lap valamilyen mértékben egyedi és ezzel együtt saját felhasználása is van. Mindig gondold végig miért is rakod be az adott lapot. Segíti az asztal feletti uralmat? Megvédi a gyengébb lényeidet? Leszedhet egy jelentős fenyegetést? Kivégzőlap? Ha ezeket végiggondolod, sokkal jobban át fogod látni a lapok célját és egyértelműen el tudod dönteni, melyik lap jobb az adott célra. Fontos megemlíteni a kettős felhasználású lapokat. Ha találsz olyan lapot, amely több helyzetre is megoldás lehet, mindenképp érdemes elgondolkodni a használatán. Például a Polymorph az esetek többségében kiváltható egy Fireball kártyával, mivel a cél egy nagy minion leszedése. Ez mellett finisherként is használhatod, így sokkal több szituációhoz tudsz alkalmazkodni.

Ne dobd a sarokba az elhanyagolt kártyákat!

Kép törölve Attól, hogy egy lap nem túl jó a deckek nagy részében, nem jelenti azt, hogy a tiédbe se lenne jó. Minden lap jó egy adott szituációban, maximum ritkábban fordul elő az a helyzet.

A Zoolock elterjedése előtt mindenki használhatatlannak tartotta a Shieldbearer lapot, viszont az adott pakliban nagyon jól működik a kis minionok megvédésére. Soha ne hagyj ki egy lapot, csak mert népszerűtlen. Lehet, hogy találtál egy olyan környezetet, ahol teljesen jól működhet.

Vedd figyelembe a Metát és készülj fel

A paklid lehet, hogy jól működik „vákuumban”, de nem ott fogsz játszani. A paklidat fel kell készítened az aktuálisan népszerű deckek ellen. Ha például sok Divine Shieldet látsz, használj Blood Knightot, vagy ha sok a Giant jöhet egy Big Game Hunter. A meta meghatározása nem mindig egyértelmű, valamint folyamatosan változik ahogy haladsz a Legend felé. Tanulj a játékaidból és alkalmazkodj az adott rangon előforduló pakli típusokhoz. Ha sok az aggro, keress board cleart, ha sok a control készülj fel nagy lények leszedésére is. Legyél rugalmas és keress olyan kártyákat, amik a lehető legtöbb esetben használhatóak. Egy bizonyos deck ellen berendezkedni életképtelen ötlet, maximum versenykörnyezetben működhet, Ranked módban csak többet vesztesz miatta. Ne akarj minden ellen jó lenni, nem fog menni. Olyan pakli amelyik az összes matchupban nyer nem létezik. Általános célod, hogy a lehető legszélesebb réteg ellen használható decket alkoss. Próbálj meg kevés szituációfüggő kártyát használni és koncentrálj az általánosan jókra. Minden classnak vannak „allround” lényei, amik aggro és control ellen is játszhatóak, ilyenek a Water Elemental, SI:7 Agent és Druid of the Claw. Elmondható még, hogy a jól tradelő lények is használhatóak minden decktípus ellen.

A metáról bővebben olvashattatok már az oldalon: link

Tesztelj!

Egyik pakli sem fog az első verziójában működni, mindig lesz mit rajta csiszolni. Játssz többet a friss alkotásoddal és ha kikapsz mindig keresd meg a miértet. Ismerd fel, ha kevés a leszedés vagy nincs elég minionod valamelyik játékszakaszra. Legjobb, ha egy barátod ellen tudod próbálgatni a változtatásokat. Ne felejtsd el hogy ez nem egy pár perces folyamat. Néha elég frusztrálóvá válhat a tesztelés, rájöhetsz alapvető hibákra, például elfelejtetted számításba venni az ellenfél reakcióját, a várható board clearek. Ha egy kártya szinte mindig a kezedben marad, biztosan találsz helyette jobbat.