Alap-lapok
Egyre többen választják a kérdezés útját a tanulás és tesztelés helyett. Valóban könnyebb a gyakorlottabb játékosokat megkérdezni, hogy mit kéne a paklin változtatni, ellenben nem biztos hogy célravezető. Hagy magyarázzam meg: megtudtad a kérdésed után, hogy miért nem jók azok a lapok, amiket kivetettek veled? Érted, hogy miért mondták, hogy a paklid fele control a másik pedig aggro és nem igazán hatásosak együtt? Biztos vagy benne, hogy a változtatások után sikeresebb leszel azzal a deckel és nem azzal van a baj, hogy nem ismered rendesen a kártyákat?
Rengeteg kérdés felvetődik ilyenkor és a válasz ugyanaz, mint eddig. Ha fejlődni akarsz, tapasztald ki magadnak a deckjeid gyenge pontjait, ismerd fel a helyzeteket, tudd melyik lap volt felesleges, ragadt be a kezedbe, nem csinált semmit, mikor olyan kellett volna, ami hatással van a boardra és így tovább. Talán egy kicsit segíthet, ha megpróbáljuk legalább a basic lapokat értékelni, megmagyarázni és segítünk felismerni, hogy - egy ismert személyiségtől idéznék - melyeket "kerüljük el".
A lista nem rangsor, bár a jobban használható lapoktól a kevésbé jobbak felé halad, de nem célja, hogy erősségi sorrendet állítson (bizonyos lapok egy-egy deckben erősebbek lehetnek mint más környezetben), még kevésbé célja a cikknek, hogy heves viták alakuljanak ki arról, hogy ez a kártya márpedig erősebb, mint a másik.
A könnyebbség kedvéért a manaértékekre kattintva az összes lapot megnézheted, ami X manáért kijátszható a basic lapok közül.
Basic lapok előnyei és hátrányai:
1 manás lapok:
Elven Archer – Az egyik értelmesebb lény 1 manáért. Persze elég hamar lecserélődik majd, ha az embernek van pár common lapja de addig befér. Ráadásul meglőheted vele a Gurubashi Berserkeredet! Micsoda kombináció!
Voodoo Doctor – Könnyen jön, könnyen megy. A képessége kevésszer használható, főleg az első pár körben, de a basic 1 manás lapok közül a jobbak közé sorolható.
Murloc Raider – Leginkább Murloc deckbe ajánlott. Nem jó, de legalább 2 attackja van.
Stonetusk Boar – Az 1 manások rosszabbik felébe tartozik. Hunter deckbe talán mehet, máshova inkább ne erőltessük be, inkább vigyünk Elven Archert.
Grimscale Oracle – Murloc decken kívül használhatatlan.
Goldshire Footman – Soha. Meg. Ne. Lássam. Az 1 manások szégyene. Ha valaki ilyet kijátszik ellenünk, az már nagyon jó út a győzelem felé. Mármint nekünk.
2 manás lapok:
Acidic Swamp Ooze – Az esetek egy részében ez a lap egy 2-ért 3/2-es lény, ami teljesen korrekt ár-érték arány, azonban ha jókor játszod ki, meccseket hozhat neked. Az Assassin's Blade, a Gorehowl és az Arcanite Reaper is mind imádják a trutyit, szinte minden pakliban (kezdőben és haladóban egyaránt) elfér 1-2 Ooze.
Bloodfen Raptor – Az Ooze mellett a másik legjobb 2 manás lény, mivel nincs másik 1-2-3 manás lény, ami túlélné a vele való találkozást. Board Control az early game-ben, ennél többet nem is várhatunk tőle!
Bluegill Warrior – Ugyanaz, mint az előző kártya, csak 2-ért 2-t sebez. Persze ha Murloc decket építesz, még ennél is jobban felértékelődik. Általában az erősebb 2 manás lényeket szokás vele leszedni (Raptor, Ooze és társaik)
Kobold Geomancer – A varázslatokkal operáló deckekben is elfér az early board controlhoz egy két minion és ki lenne jobb, mint a Geomancer. Ha véletlenül túlél egy-két kört és ki tudunk mellette egy két varázslatot is tolni, már behozta az árát.
River Crocolisk – Nem jók az értékei, ezért sajnos maximum Hunter beast deckben fér el, ha még nagyon nincs más és mindenképp bestiákra építed a paklit.
Novice Engineer - Mióta 1/1-re nerfelték az értékeit, rengeteget csökkent a használhatósága. Ha nagyon gyorsan akarod átpörgetni a lapjaidat, talán elférhet. Kezdő deckekben nem sok ilyen helyzet jut eszembe.
Frostwolf Grunt – A Taunt ezen a minionon semmit nem ad hozzá az értékéhez. 2 manáért sokkal jobbakat is vihetünk.
Murloc Tidehunter – Murloc decken kívül nem az igaz, sokkal értékesebb 2 manás lényeket találsz az ingyenes kezdő lapok közt. Esetleg, ha csak kis minionos rush decket építesz és nincs más, beteheted.
3 manás lapok:
Shattered Sun Cleric – Remek a gyors deckekbe. A gond vele csak akkor van, ha úgy kell kijátszanod, hogy nincs amit buffoljon. Ellenben, amikor van, jó meglepetés lehet az a +1/+1, ha az ellenfél nem számolt vele.
Wolfrider – 3 manáért azonnali 3 sebzés nem rossz. Ha nem miniont szedsz le vele, a következő körben az ellenfélnek foglalkoznia kell a Wolfriderrel, ami szintén előny számodra. Rush Aggro deckekben alap.
Ironfur Grizzly – 3 manáért 3/3 rendben van, kezdő Hunter deckben beast mivolta miatt teljesen okés.
Razorfen Hunter – Ez a kártya kétfelé szakadva 3/4-ként érkezik, de ha már ennyiért játszol ki kártyát, talán (amennyiben van kit buffolnia) a Shattered Sun Cleric jobb választás. A Boart túl könnyű megölni és így a 3-ért 2/3, ami marad, nem volt jó befektetés.
Ironforge Rifleman – A képessége nem fog meccseket nyerni neked, a 3-ért 2/2 pedig nem jó üzlet.
Raid Leader – Agresszív kezdő deckekben talán van helye, de önmagában az értékei miatt semmiképp.
Silverback Patriarch – Körülbelül egy dologra jó. Semmire. Visítva elfér Hunter beastes deckben.
Dalaran Mage – Pocsék értékek, Spell Damage +1-es minion meg van másik 2 alapból. Eggyel több mánért máris ott az Ogre Magi, aminek 3-mal több az attackja.
Magma Rager – A Core Hound még rosszabb verziója, az van titkos írással a képességéhez írva, hogy Choose One: Elköltöttél 3 manát fölöslegesen OR Következő körben meg fog halni.
4 manás lapok:
Chillwind Yeti – Az egyik legjobb basic lap. Az értékei 4 manáért hibátlanok, általában 2 az 1-ért trade-el és a Priest is csak Crazed Alchemist + Shadow Word: Death kombóval tudja minion nélkül leszedni.
Sen’jin Shieldmasta – A 4 manás lények közül talán a Yeti után a második legjobb. Az értékei rendben vannak, a Taunt pedig csak hab a tortán. Kevés 4 és 5 manás basic lény tud 5-t sebezni, ezért általában jól tradel / véd egy két kör erejéig.
Dragonling Mechanic – Majdnem ugyanaz, mint egy Yeti, csak mégsem. Hogy többre értékeled a könnyen megölhető Dragonlinget a társa mellett, vagy egyben szeretnéd ezeket az értékeket egy Yetin, döntsd el te.
Gnomish Inventor – Arénában talán egy fokkal többre értékelhető, mint sima játéknál, de mivel az értékei nem rosszak és még kártyát is kapunk a helyére, igencsak hasznos kis lap. Ha nincs más 4 manás, amit kivennél, válaszd be a deckbe.
Ogre Magi – Az értékei rendben vannak és Spell Damage-t is ad, mage deckekben elfér, máshova inkább vigyünk egyéb 4 manás lényeket.
Oasis Snapjaw – Olcsó minionokat ölni jó lehet, és Tauntot meg +2/+2-t adni neki Houndmasterrel Hunter deckben, ezen kívül elkerülendő.
Stormwind Knight – A Charge sokat dob rajta, de 4 manáért kicsit drága mulatság, vannak nála sokkal jobb lapok ennyiért. Arénában viszont, amikor a 3-ból a legkevésbé rosszat kell választani, teljesen korrekt.
5 manás lapok:
Gurubashi Berserker – Mage deckben a legjobb, mivel bármikor aktiválható a hős képességével, de bármilyen más direkt sebző dekkben is elfér. Ha Priestet játszol és van már inner fire-öd, ahhoz is jó választás. Egész nehéz eltakarítani 7 HP-ja miatt, ezért is jól jöhet.
Frostwolf Warlord – Kétélű kard. Amennyiben van már kint egy rakat minionod, valószínűleg úgyis nyerésre állsz és annyit nem fog dobni a helyzeten, hogy megérje. Ha magában rakod ki, rosszak az értékei. Ellenben Shamannál, a totemek miatt, és olyan deckekben ami sok kis minionnal játszik, elférhet.
Darkscale Healer – Amennyiben vannak nagyobb minionjaink és sérültek, egész erős a képessége, ellenkező esetben ott a Yeti, olcsóbb és jobbak az értékei. Ha mindenképp 5 manás lényre vágyunk, elvihetjük.
Stormpike Commando – Gyakran képes 2 kártyát leszedni (2 for 1 trade), de 5 manáért nagyon halandó. Gyorsabb deckekbe, ahol folyamatosan pakolod a lényeket és közben azokkal leszeded az ellenfél lényeit, talán működhet. Például egy kezdő Rouge deck pár commonnal és rare-rel.
Booty Bay Bodyguard – Kevés HP 5 manáért, nem éri meg általában, mert olcsóbban fogják leszedni, mint amennyiért mi kitettük. A Tautos lények lényege épp az lenne, hogy tovább bírják.
Nightblade – Egy 4/4-es lény egy egyáltalán nem hasznos képességgel. Felejthető.
6 manás lapok:
Boulderfist Ogre – Talán a legjobb értékekkel rendelkező lény a drágábbak közül. Vele szokták a legendarykat is helyettesíteni (persze nem a képesség, hanem az értékei miatt). Mindenképpen ajánlott a kezdő deckekbe.
Archmage – Drága, de nem rosszak az értékek rajta. Kezdő mage deckben talán nem marad a kispadon, ha van mellé elég spelled.
Lord of the Arena – Ugyanaz a helyzet, mint a Booty Bay Bodyguardnál, olcsóbban fogják megölni, mint amennyibe került, ezért csak akkor vigyük, ha nincs más megoldás.
Reckless Rocketeer – 6 manáért 5 sebzés, majd halál. Rush deckbe kivégzésnek esetleg, más helyzetekben nem hatékony.
7 manás lapok:
Stormwind Champion – Az Ogre mellett a másik szuper minion a drágábbak közül. Leginkább kis lények mellé ajánlatos, de nyugodtan kipróbálhatjuk más deckekben is.
War Golem – Üres kártya, a 7 mana pedig kicsit sok egy ilyenért. Ha mindenképp valami hatalmasat vinnénk, és már van 2 Boulderfist Ogre, akkor is inkább vigyünk Stormwind Championt.
Core Hound – Ha szeretnél elkölteni 7 manát valamire, ami a következő körben meghal, ez a te lapod. Ellenkező esetben ott a Boulderfist Ogre, a Stormwind Champion, esetleg a War Golem.
Ha már a common lapokról esett szó, az eddig elérhető 55 darabból kiemelnénk azokat, amiket sok kezdő deckjében látunk, de jobban járnának, ha nem használnák őket. Incsu kedvéért a Wispet kihagyjuk, mert még megsértődne. Tehát lássuk a gyűjteményben porfogónak használható common lapok listáját.
Elkerülendő common lapok:
Dust Devil - Az van ráírva, hogy a második körödet kihagyod, ha hatost dobsz a dobókockával... akkor is. Későbbi körökben azonnal meghal és buktál egy manát meg egy lapot. Helyette Worgen Infiltrator, Leper Gnome, Argent Squire.
Shieldbarer - Alap esetben nem egy jó lap, viszont a mostani metában a Warlockoknál és Control Mage-nél előfordul, kezdő deckekben kevésbé ajánlott.
Young Dragonhawk - Fölösleges 1 manás lap, mert az manásoknak az lenne a lényege hogy jól trade-eljenek és ő erre nem képes. Helyette Worgen Infiltrator, Leper Gnome, Argent Squire.
Tauren Warrior - Az esetek 95%-ában meghal, mielőtt használhatná d a képességét érdemben. Nem ér 3 manát, helyette Harvest Golem, Earthen Ring Farseer, Jungle Panther, vagy egyéb 3 manás lapok a paklid típusától függően.
Dread Corsair - A feltételét nem mindig tudod teljesíteni, ezért sokáig állhat a kezedben. Erősebb fegyveres deckekben sem látni, mert vannak sokkal jobb 4 manás lények (hiába jöhet ingyen). Helyette Chillwind Yeti, Dark Iron Dwarf, Spellbreaker.
Mogu'shan Warden - Kizárólag a Divine Spirit + Inner Fire kombós Priest deckben fér el, de azzal nem fogunk sokáig jutni Ranked módban. Ha a Tauntra van szükségünk, helyette a Senjin Shieldmasta jobb ennyiért.
Priestess of Elune - A +3 HP nem fog megmenteni, és az, hogy 6 manáért egy ilyen könnyen megölhető lényt leraksz, valószínűleg a meccsbe kerülhet neked.
Természetesen elég hamar lecserélődik ezek közül egy jó adag, amint néhány jobb common és rare lapra tesztek szert, de van pár annyira jó basic lap (igyekeztem ezekkel foglalkozni a kategóriákon belül először), amik a top deckekben is ugyanúgy virítanak, mint a kezdők kezében. Amennyiben nem értetek egyet a lapokhoz írt gondolatmenettel, írjatok nyugodtan hozzászólást, vagy beszéljük meg TeamSpeak szerverünkön.
Jó játékot kívánunk!