Mana Addict ARCHÍVUMAz Arénamester útja

Az Arénamester útja

Sunlightthief

Az első pár Aréna kör után, valahogy így nyilatkoztam: "Nekem ehhez a sok randomhoz nincs idegzetem, inkább veszek paklikat a goldból és megyek Rankedezni." Meglehetősen gyorsan rájöttem, mekkora butaság lett volna lemondani az Aréna módról.  Azon kívül, hogy izgalmas és változatos - tekintsünk el attól, hogy néha mennyire elkeserítő - nagyon sokat segít a játékosoknak a fejlődésben. De persze ahhoz, hogy fejlődésről beszélhessünk, először legalább gyengének kell lenni valamiben. Hogy ne legyen senki túl gyenge, összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat, megpróbáljuk így az alapköveket lerakni az arénamesteri fokozathoz vezető utatokon.

Miután végigjátszottad a bevezető játékot, majd megverted az összes hőst legalább egyszer, hozzáférhetővé válik az Aréna játékmód. Sokan nem tudják, de a kezdők számára ez az a hely, ahol némi kutatással és idő ráfordításával gyorsabban juthatnak goldhoz és lapokhoz.

Alapvető tudnivalók az arénáról

  • Az Arénában nem tetszés szerint választasz hőst és kártyákat a paklidba.
  • Az Arénából hősválasztáskor, pakliépítés közben és meccsek közt nyugodtan kiléphetsz, ugyanonnan tudod folytatni.
  • Egy Aréna "run" (futam) 3 vesztett meccsig, és legfeljebb 12 nyert meccsig tart. A nyert meccseid számával nő a díjazás is. A 150 goldos belépőért már 0/3-as eredménynél is jár egy 5 random kártyát tartalmazó csomag és egy kevés dust vagy gold. 3-5 nyert meccsnél általában a pénzednél vagy (mintha vettél volna egy csomagot aranyból + 50 gold) és 7 nyert meccsnél a csomagon kívül visszakapod a belépőd árát is.
  • Az Arénában nem számít, hogy neked melyik kártyák szerepelnek már a gyűjteményedben. A választott hősödhöz képest a számára összes elérhető kártyából fog válogatni neked a gép.
  • Az Arénában nincs meg az a korlátozás, hogy csak 2 ugyanolyan kártyát tehetsz a paklidba, tehát bármelyik lapból bármennyi példányt kivehetsz. Nem ritka például 3-5 Fireball, vagy 3-4 Truesilver Champion a deckekben.

Az első Aréna mindenkinek ingyenes, megtudhatjuk belőle, hogy a 9 eddig elérhető hősből véletlenszerűen 3-at dob fel nekünk a gép és ebből egyet választva kisorsol nekünk 30 x 3 lapot... és itt kezdődik a neheze. Ugyanis ezekből a hármas adagokból kell úgy kiválasztanunk 1-1 lapot, hogy jónéhány dologra figyelünk közben.

Az arénázás legfontosabb alapszabályai

1. A lapokat az Arénában legtöbbször "vákumban" kell kezelni, tehát általában ne erőltessünk kombókat, a kiválasztott lapok állják meg a helyüket önmagukban, legyenek egyedül erősek, életképesek (ezt hívjuk value-nak).

Példának okáért addig nem igazán éri meg Mage-nél Mana Wyrm-öt kivenni, amíg nem tudjuk, hogy lesznek e hozzá megfelelő spellek. Azok nélkül ugyanis inkább hátráltat a Wyrm. Éppen ezért a legtöbb Arénás segédlet, ami a lapokat osztályozza, nem veszi figyelembe a lap kombinációs lehetőségeit.

2. Figyeld a managörbéd! Hiába az egyik legjobb minion a Shamannál a Fire Elementál, a harmadikat általában nem éri meg kivenni, mert nem biztos hogy eljutsz odáig a meccsen, hogy akár az elsőt is kirakd, ha nincs elég minion az első 3-4 körödre.

A mana görbe sok szempontból nagyon fontos. Nem feltétlenül az számít, hogy szép domb vagy piramis alakja legyen, hanem az, hogy minden körben legyen kijátszható lapod és ezeket lehetőség szerint ne úgy várd a 30-ból, mint a messiást. Egy jó aréna deck általában sok 2-3-4 manába kerülő (angolul 2-3-4 drop) miniont tartalmaz és az ettől drágábbakból egyre kevesebbet.

3. Figyelj oda mennyi minion / fegyver / varázslat kerül a deckbe! Nagyon szuper az 5. Fireball mellé a 3. Flamestrike, de ha az olcsó lapok közül is szinte csak varázslatokat vettél ki, biztos, hogy tudsz majd érvényesülni az ellenfeleddel szemben?

Vannak bizonyos kártyák (Paladinnak a Truesilver Champion és a Consecration, Druidnak a Swipe, Warriornak a fegyverek) amelyeket igencsak nagy előnyben kell részesíteni más lapokkal szemben, még akkor is, ha már sokadik példány lesz a deckben. De azért jó szétnézni, hogy mi van mellettük.

4. Óriási hangsúly van a leszedéseken, de ne ess túlzásokba, főleg a drágább lapok tekintetében. Mivel az Arénában kevesebb a kombinálási lehetőség, ezért az ellenfél is általában önmagukban erős lényekkel fog játszani. Ezért ha board sweeper-t, vagy removal kártyát látsz, általában érdemes kivenned őket. Ellenben ne ess át a ló másik oldalára itt sem, mert a túl passzív control ritkán elég a győzelemhez.

5. A hősökhöz (részben a képességeik, részben a kaszthoz kötött lapok miatt) tartozik egyfajta játékstílus is (a Rouge például jóval agresszívabb, mint a Priest), tehát a lapok kiválasztásakor ügyelj az összhangra. Ha az első pár lapnál nem is vagy biztos benne, milyen deck lesz belőle, egy pár kártya (5-10) már bőven segíthet dönteni, hogy hogyan szeretnél nyerni a deckeddel. Ne csak az aktuálisan választható kártyák értékét figyeld (nem a kombókról van szó), hanem azt is, hogy addig mit vettél már ki. Ha az eddig kiválasztott lapjaid egy féle deckbe illenek (aggro / control vagy early / late gameben erősebbek), akkor igyekezz azt erősíteni, és onnantól ez alapján válogatni a maradék lapok közül.

6. Mindig azokat a kártyákat válaszd, amik (lehetőleg azonnali) hatással vannak a boardra. A laphúzás, a hősöd gyógyítása és hasonlók általában nem jó választások az Aréna keretein belül.

Persze vannak kivételek. A Rouge deckbe egy Sprint általában beférhet, ha nincs sokkal jobb választás, és a Paladin is nyerhet egy jókor kijátszott Divine Favour segítségével.

7. Ismerd a lapokat és böngészd az Arénás listákat, hogy melyek azok a kártyák, amiket messzire kerülj el, vagy épp ellenkezőleg, mindenképp válassz be a deckedbe.

Sokan felteszik a kérdést, hogy melyik hős a leghasználhatóbb, legerősebb az Arénában. Ez egy elég sokoldalú kérdés ugyanis több másik kérdést vet fel. Először is, ha kezdő vagy, mindenképp az egyszerűbb mechanizmusú hősökkel érdemes játszanod (Mage, Paladin, Hunter). Azért ezekkel, mert a Rouge és a Shaman például kasztfüggő lapjaik miatt több köri előre gondolkodást igényelnek. Az is nagyon fontos, hogy melyik hőssel játszottál már sokat, ismered jobban a lapjait, lehetőségeit. Aggrot játszol szívesebben, vagy controlt? Persze ehhez a random felajánlott lapoknak is lesz egy két szava, de az sosem árt ha legalább a hőshöz "kötött" játékstílus megegyezik azzal, amit szeretnél játszani. Ha mégis fel kéne állítanunk egy rangsort az alábbi szempontok szerint kell figyelembe venni a hősöket.

  • Kasztfüggő lapjaik, amik könnyebben bejöhetnek és ezek erőssége (rare lapok, erősebb commonok)
  • Mennyire van hatással a boardra a hős képessége (Warrior például semennyire, Mage / Druid szuper)
  • Mennyire erősek a board control lapjaik? Mert ugyebár Arénában a legfontosabb, hogy tiéd legyen az irányítás.
  • A kasztfüggő lapok megállják magukban a helyüket, vagy csak kombinálva tudnak érvényesülni?

Antigravity és Trump közösen felállított rangsorával kell, hogy egyetértsünk, mi szerint 2 csoportba sorolhatóak erősség szerint (mint írtam, sok függ a személyes preferenciától) a hősök. Erősebbtől a gyengébbig haladva:

  1. csoport: Paladin, Mage, Rouge, Shaman, Druid
  2. csoport: Warrior, Hunter, Priest, Warlock
Ahhoz, hogy sikeresek legyünk az Arénában, nem csak erre a "pár" szempontra kell odafigyelnünk. A lapok ismerete nagyon fontos a helyes játék, a jó taktika megválasztásához. Lehet, hogy nagyon fenyegetőnek tűnik, amikor a hatodik körben 6 darab 3-mas erejű minion figyel előtted, de ha voltál olyan felelőtlen hogy mindet kijátszottad a kezedből egy mage ellen, a hetedik körös Flamestrike miatt valószínűleg ő fog nyerni. Általában, ha eleget foglalkoztál a kasztfüggő és semleges lapok tanulmányozásával, tudni fogod, hogy miket játszhat ki az ellenfeled a játék bizonyos szakaszaiban, ami segíthet megválasztani a legjobb taktikát ellene. Ehhez sok idő és tapasztalat kell, de ez minden kártyajátékban hasonlóképpen van.

Az aréna hatásai az idegrendszerre

Kép törölveEgy másik fontos tényező a hidegvér. Az Aréna egy fokozottan adrenalindús környezet: sok gold, lapok, kártyacsomagok és az egyéni rekord megdöntése forog kockán mindenki számára. Amellett, hogy a cél az, hogy újabb arénára tudjunk benevezni a nyereményből és kibontsuk a Constructed deckünbe olyannyira áhított Legendaryt, nem árt ha Arénázás közben jól is szórakozunk. Ez nem feltétlenül annyira egyszerű, ezért álljon itt néhány tipp, a hajhullás vagy billentyűzetünk halálának megelőzésére.

Tiszteld a random faktort

Az Aréna módban óriási hangsúlyt kap a véletlenszerűség. Sem hősből, sem kártyákból nem választhatjuk meg, melyiket szeretnénk és ez némileg megnehezítheti a helyzetet. Lehetséges hogy a mi választásainknál a gép előszeretettel kínálgatott Murlocokat, Wispeket és Goldshire Footmant és jön kedves Paladin ellenfelünk, aki a 3 Truesilver Champion és a 2 Consecration után rendelkezik annyi bőrrel a pofáján, hogy Tirion Fordringgal fejezi be a meccset. Igyekezzünk a saját szerencsétlenségünkön inkább derülni, mert az Enrage (harci őrület) csak a warrior deckekben előny, ha rajtunk tör ki, az általában csak figyelmetlenséghez és rosszabb eredményhez vezet.

Tiszteld a mana görbét

A cikkben ugyan már elhangzott, de a "tele van a kezem 5-6 manás minionokkal a második körben!" című mondatok elkerülése végett érdemes még egyszer megemlíteni. Azt is fontos azonban tudni, hogy egy szép mana görbe önmagában még nem nyeri meg nekünk a meccset. Viszont sokat segít. Sokan vallják, hogy az early game a legfontosabb arénában, ezen kívül azért is jó, ha sok a 2-3 manás lap a deckben, hogy semmiképp ne ragadjanak be (akár már kezdéskor) a drágább lapok a kezünkbe.

Tiszteld az ellenfeleid

Igazából ez minden meccsre igaz, de az Aréna sokkal idegtépőbb tud lenni a kiszámíthatatlanság miatt. Nem kell spammelni az emote-okat, 'Thank You'-zni, mikor nyert helyzetben vagyunk. Igyekezzünk szerényen játszani, mert megtérül. A beköszönés és a meccs eredményétől független "Well played" segít a közösséget a jó irányba terelni.

Tiszteld a körök hosszát

Mindkét játékosnak alap esetben 90 másodperce van lejátszani a körét. A mi részünkről szánjuk rá a plusz másodperceket, hogy újra átgondoljuk a taktikát vagy átszámoljuk a sebzéseket, mielőtt kijátszanánk a kártyákat. Ha több időt szánunk rá és több szemszögből próbáljuk nézni a helyzetet, biztosabb, hogy a helyes választás mellett döntünk majd. Az ellenfélnek pedig ne nyomkodjuk az emote-okat, hogy siessen már.

Légy tisztában a decked és önmagad képességeivel

Persze, mindenki szeretne 12-0-ás Arénát, de már 7 (néha kevesebb) nyert meccsnél is kapunk annyi goldot, hogy újabb arénára fussa belőle. Mindig legyen előttünk, hogy a lényeg a tanulás, és ha sok is a gyenge nekifutás, ne adjuk fel! A legjobb játékosok is kezdték valahol.

Jutalmak az arénában

Kép törölveVégezetül, pedig itt a lista, amiből kiderül mi lehet jutalmunk. A NYERT oszlop a nyert meccseink számát, a DB (darab) oszlop azt mutatja hány darab "ajándékcsomagot" kapunk. A LEHETŐSÉGEK oszlop pedig azt taglalja, hogy mik lehetnek azokban.

NYERT DB LEHETŐSÉGEK
0 2 Egy kártyacsomag fix. Ezen kívül 25-40 gold /dust VAGY egy common lap.
1 2 Egy kártyacsomag fix. Ezen kívül 30-50 gold /dust VAGY egy common lap.
2 2 Egy kártyacsomag fix. Ezen kívül 40-50 gold /dust VAGY egy common / rare lap.
3 3 Egy kártyacsomag fix. 25-30 gold, plusz 25 dust / 25 gold VAGY egy common / rare lap.
4 3 Egy kártyacsomag fix. 40-60 gold, plusz 25 dust / 25 gold VAGY egy common / rare lap.
5 3 Egy kártyacsomag fix. Kb. 55 gold, plusz 45-50 dust / 45-55 gold VAGY egy common / rare lap.
6 3-5 Egy kártyacsomag fix. Kb. 75-85 gold, plusz az alábbi kettő közül egy vagy kettő: kb 50 dust / 50 gold, VAGY egy common / rare lap VAGY golden common / rare lap.
7 3-5 Egy kártyacsomag fix. 150–155 gold, plusz egy rare lap  VAGY 25 dust/30 gold
8 3-5 Egy kártyacsomag plusz 220 gold / Egy kártyacsomag, egy rare lap és 160 gold / Egy kártyacsomag, 2 common lap és kb. 150 gold / Egy kártyacsomag, egy common lap, 160 gold, 25 dust. Van esély golden lapokra vagy legendarykra.
9 3-5 Egy kártyacsomag, kb 155 gold, 50 dust, egy common lap és / vagy egy epic lap. / Egy kártyacsomag plusz kb 300 gold. / Egy kártyacsomag, egy common lap és kb 250 gold.
10 3-5 Egy kártyacsomag, kb 175 gold, 70 dust/ Egy kártyacsomag, kb 260-265 gold, egy rare lap. Van esély rare és/vagy golden lapokra./ 4: Egy csomag plusz kb 350 gold.
11 3-5 Egy kártyacsomag, kb 200 gold, 85 dust, és egy common lap. Van esély rare és/vagy golden lapokra. / Egy kártyacsomag, 60 dust és kb 350 gold. / Egy kártyacsomag és kb 440 gold.
12 3-5 Egy vagy két kártyacsomag és minimum 225 gold. Van esély common, rare és/vagy golden lapokra. Van esély epic és legendary lapokra (csak egy lap).

A cikkben szó esett Trump és Antigravity közösen szerkesztett arénás listájáról, amiben hősökre lebontva értékelik (önmagukban, tehát nem számítva a már kiválasztott lapjaid, managörbéd, kombinációs lehetőségeid) a lapokat. Nagyon sokat segíthet, amíg nem vagy biztos benne, melyik a legjobb választás.

Ha pedig szeretnél "élőben" tanulni, Rácz "Belezőgép" Csaba streamjén a közös kártyaválogatás és rengeteg hasznos információ mellett láthatod, hogyan játszik egy közel 1000 nyert aréna meccsel büszkélkedő játékos.

Ezen kívül nyugodtan segítséget kérhetsz a Hearthstone Magyarország - Mana Addict facebook csoportban, vagy az ott látható TS serveren.

Sok sikert kívánunk és a random ereje legyen veletek utatokon a 12 győzelem felé!