Mana Addict ARCHÍVUMBlackrock Mountain, avagy Antiko...

Blackrock Mountain, avagy Antikontroll káoszmeta

ChrlNwbrn

Sziasztok! Első cikkem lévén nagyon röviden bemutatkoznék. Fotta „Salastro” Pál vagyok, 27 éves Békéscsabai lakos. 10 év „profi” szintű HKK (az egy magyar TCG) után áttértem a Hearthstonera és a 2015. május havi volt a 11. sikeres legend rank mászásom. Kedvenc streamereim a teljesség igénye nélkül: SAVJZ; DOG; KOLENTO; LIFECOACH. Ők iszonyat jók és jól is magyaráznak, bárkinek merem ajánlani őket, nem fogtok csalódni! Ennyi bőven elég is volt magamról, térjünk a lényegre. Elvállaltam egy cikksorozat, ha úgy tetszik rovat megírását, amelyben sorra veszem és bemutatom a top paklikat, ill. azok változatait. Szeretném leszögezni, hogy itt olyan paklikról van szó, amelyekkel LEGEND rankot lehet ütni, ill. legend rankon is lehet érvényesülni. A fun és/vagy troll paklik más kategóriát képeznek, talán egyszermajd azokkal is foglalkozom külön rovatban. A paklik bemutatásánál ki fogok térni a különböző játéktechnikákra, illetve szubjektív saját tapasztalataimat fogom összehasonlítani profi streamerek tapasztalataival. Következzen tehát a cikksorozat első fejezete.
 

A pakli kiválasztása

Sokat gondolkodtam milyen paklit kellene első alkalommal bemutatni nektek. A mostani meta egy iszonyat káosz. Napról-napra érkeznek az új agyament deckek, és őszinte bánatomra a játék ismét nem túl kontrollbarát. Nem tudom, mennyi tartalmi értéke lenne annak, ha írnék egy cikket a 10 fajta Zoo egyikéről, az új hibrid Hunter variánsról, vagy az ideális esetben pár kör alatt meghalsz aggro deckkek egyikéről. Persze ezek is sorra kerülnek előbb-utóbb, de először egy nagyobb agytornát igénylő paklit szeretnék veletek megosztani. Tehát nézzük, mit tehetünk, ha kontrollozni szeretnénk ebben a metában. A „saját” kontroll Warrior verziómat mutatom be nektek. A saját mindig erős kifejezés Hearthstone-ban, főleg mivel közel sem egy teljesen új pakliról beszélünk, de a változtatások saját tapasztalaton alapulnak, nem netes paklikon.
 

Kontrollkedvelők figyelem!

Sokan hívják a Warrior kontrollt pay-to-win warriornak a rengeteg legendary lap miatt, de azt meg kell jegyezni, hogy az iszonyat dustköltség közel sem garancia a sok és könnyű győzelemre. A mostani meta túlnyomó része rendkívül rossz ellenfél a Warri kontroll számára. Először is nézzük meg, hogy is nézett ki a Grommash kontroll a BRM kijövetele előtt (sok variáció létezett belőle, de ezek voltak az alapvető kártyák): Kép törölve Ezután jött a Blackrock Mountain (BRM), és a Warrior kontroll nem kapott igazából új lapot, a régi nagy „ellenségei” (pl. a Zoo) viszont rendkívül megerősödtek. A legtöbben annyit változtattak a GvG Warriorhoz képest, hogy a bagoly helyett becserélték az Emperor Tarzant. Rank 5-től a legend felé, illetve a legend rank elérése után szokás váltani kontrollra, de ott is azt vehetjük észre, hogy az összes ellenfél ellen csak szenvedünk, ez az 1 lap csere nem teszi versenyképessé a paklinkat. Nézzük, tehát mivel is találkozunk manapság a legtöbbször:
  • Zoo Warlock: Mindig is rossz ellenfél volt a Warriornak. A BRM után tovább erősödött, így a Warrior kontrollra nehéz idők járnak. Iszonyatos tempót diktál a Zoo és a Warlock képességnek köszönhetően nem fogy ki a lapokból. Tovább rontja a helyzetet a régi időkhöz képest az is, hogy rengeteg nehezen leszedhető és deathrattle képességes lény erősíti a Zoot. Elszaporodtak benne a midrange és nagy lények is (pl Dr. Boom, Malganis), így rendkívül nehéz elvenni tőle a boardot és sokat javult a deck-ben lévő lategame potenciál. Ha már Warlock, egyúttal ejtsünk említést a handlockról is. Ez a matchup 50-50% győzelmi esélyes volt régen is és talán most is. Előnyünkre válik, hogy a handlockok már nem játszanak 2 Siphon Soullal, illetve van, amelyik eggyel sem, így lapleszedések terén meggyengültek Ysera barátnénk nagy örömére.
  • Midrange/fast combo Druid: Ez a deck is közismert countere a Warrior kontrollnak. Ha 1.-2. körben jön a Wild Growth, azután pedig a managörbének megfelelően a lények, akkor szinte biztos, hogy a Warrior húzza a rövidebbet. Arról nem is beszélve, hogy az Emperor ezt a paklit nagyban erősítette, így a Savage Roar plusz Force of Nature 2 körrel korábban jöhet, illetve a 9. körben kifér akár a Force of Nature dupla Savage Roar is…
  • Grim Patron Warrior: Sok helyen azt írják, hogy ez jó matchup a Warrior kontrollnak. Alap esetben ez NAGYON nem igaz. Egyrészt sokkal jobban pörög a paklija, mint a miénk és kétszer jön ki a rengeteg lény charge-dzsal, nekünk pedig 1 brawlunk van rá. A legnagyobb probléma az, hogy nem tudunk akkora nyomást helyezni rá, hogy ne legyen ideje összevárni egy nagyobb mennyiségű kártyát kézben, plusz egy Emperort. Tapasztalataim szerint ebben a pakliban a legbrokenebb az Emperor. Olyan szinten turbózza a kombót, hogy az a régi miracle Rouge magasságokba emelkedik. Arról nem is beszélve, hogy ha nem jön ki a Patron kombó, ott a dupla Berserker + Charge kombináció, amitől egy alkalommal 70 damaget kaptam egy körben üres asztalról úgy, hogy volt egy tauntom is.
  • Midrange Paladin: Ezt az ellenfelet sem kedveljük annyira, nagyon sokat változott a Paladin. Sokkal agresszívabb a játék elején, mint régen, de megmaradtak a tapadós lényei (pl. Belcher, Tirion, Shredder). Nem verhetetlen, nem a legrosszabb, de picivel ő az esélyesebb ellenünk.
  • Face Hunter, midrange Hunter, hibrid Hunter: A Huntereket alapjában véve divatos dolog utálni, de alapvetően a face Hunter nekünk jó matchup, amennyiben nem húzzuk tele magunkat drága lapokkal. A midrange sokkal rosszabb, mert bár nem halunk meg olyan gyorsan, a 2 Highmane és Dr. Balance megoldása elég körülményes dolog. Itt már a Hunter az esélyesebb, és ez a hibrid Hunternél sincs másképp, sőt ott talán még rosszabb a helyzet. Face Hunterként kezdi a játékot, és ha elpazarolunk 1-2 komolyabb leszedést, megjönnek a midrange lapok (pl. Shredder és Highmane) és nagy bajban vagyunk.
  • Olaj Rogue: Amennyire rossz volt a miracle Rogue, az olaj Rogue annyira jó a Warrior kontrollnak. Az esetek többségében kifullad a Rogue és egyszerűen képtelen annyi sebzést kitermelni magából, ami elég a Warrior megöléséhez. Sajnálatos módon ritkán találkozni a Rogue-gal úgy általánosságban véve.
  • Freeze Mage, tempo Mage, Majordomo Mage, mech Mage, hibrid aggro/tempo Mage: Itt vegyes eredmények születnek. A Freeze Mage mindig is nagyon könnyű ellenfél volt a Warri kontroll számára, bár az Emperor Balance nagyot dobott az egy körben bevitt sebzésén, még mindig könnyűnek számít. A mech Mage mostanában gyengélkedik, kevesen forgatják és alapvetően nem szereti a Warrior kontrollt. Itt is esélyesebbek vagyunk. A tempo Mage viszont nehéz ellenfél, nagy tempo előnyre tud szert tenni és a secretei rendkívül zavaróak. Nem sokkal, de kissé esélyesebb, mint a Warrior kontroll, már csak abból adódóan is, hogy alapvetően sokkal konzisztensebb. A Majordomo mágussal viszonylag kevesen játszanak, de ez egy igazi kontroll vs. kontroll, izzadós játék. Mivel a játék elején semmi nyomást nem gyakorol ránk szinte, nem mondhatjuk igazán rossz ellenfélnek, viszont a lategame potenciálja a miénkhez hasonló. Akár mondhatjuk – egy erős túlzással –, hogy Warrior kontroll mage kiadásban. Meglátásom szerint 50-50%, de túl kevés ilyen meccs van a hátam mögött, hogy ez az érték igazán reprezentatív legyen. A hibrid Mage viszont elég rossz matchup. Iszonyatos aggro szintű pörgést mutat be, sok laphúzással és 1-2 nagyon kemény lategame kártyával (pl. Boom, Ragnaros). Ha nem húzunk elég early game-et, akkor egy counterspell védelmében ott lesz egy olyan board, ami pár kör alatt megver. Ezzel a Mage paklival én is vertem Warri kontrollokat 5-6 kör alatt úgy, hogy közben 2 secrettel voltam védve.
  • Shaman: Alig látni Shamanokat a ladderen, de a régen Warri counternek számító kontrollosabb midrange Shamant szinte soha. Ez nekünk jó hír, egy ősellenséggel kevesebb. Mech Shaman ellen tartsunk be valami stabil lapleszedést a Fel Reaver ellen (pl. BGH), és ha nem húzunk csupa drága lapot, viszonylag jók vagyunk.
  • Priest: A jelenlegi Priest paklik rengeteg tömegirtással játszanak, főleg aggro- és midrange paklik ellen készülnek, kevés lategame lappal. Ez nekünk jó hír, sokkal jobb ez a matchup, mint régen. Lényegesen esélyesebbnek tartom a Warriort itt.
Amint láthatjuk, jóval több a nehéz vagy nagyon rossz matchup, mint a számunkra kedvező. Tovább súlyosbítja helyzetet, hogy a jó matchupokkal sokkal kevesebben is játszanak. Az általam legtöbbször látott ellenfelek a Hunterek (főleg a hibrid), a Zoo Warlock, mindenfajta Mage, Patron Warrior, midrange kombó Druid és midrange Paladin. Tehát mondhatjuk, hogy a legrosszabb ellenfelek. Az első reakció ilyenkor az, hogy jó, akkor nem szabad kontroll Warriorozni, de nézzük, mit tehetünk, ha mégis megpróbáljuk a „lehetetlent”. A pakli alapvető felfogása az, hogy az ellenfél nyomás alatt tart minket az early- és mid game-ben, mi kitartunk, majd a játék kései szakaszában átfordul az állás a mi oldalunkra (mivel a mi paklink rendelkezik a legjobb lategame-mel az összes közül). A buktató ott van, hogy sokszor már nincs elég megoldásunk az új paklik megerősödött hullámaira, és egyszerűen elfogy a korrekt leszedés és pusztító kínok között meghalunk, mire eljutunk a lategame-ig, vagy akkora hátrányba kerülünk, hogy már nem tudjuk átbillenteni azt a bizonyos képzeletbeli mérleget. Miután világossá vált, hogy át kell gondolnunk a paklinkat, nézzük „kikben” csalódtunk:
  • Emperor Thaurissan: Kedvenc császárunk a BRM egyik legerősebb (talán már túlságosan is) lapja, be is került minden midrange- és kontroll pakliba. Habár tízből kilencszer nem fejti ki kétszer a hatását, rendkívül nagy tempót termel, a kezedben lévő minden második lap után kapsz egy innervate-et gyakorlatilag. Viszont a Warrior kontrollban nem okoz akkora előnyt, mint más paklikban. Elsősorban azért, mert a meta nagyon agresszív paklikból áll, így minden körünk kiélezett. Ennek megfelelően a hatodik körben mindenképpen valami olyan lapot kell kijátszanunk az életben maradáshoz, aminek azonnali hatása van. Ráadásul gyakran nagyon megfogyatkozik a kezünk a nagy védekezés közepette (főleg a topdeck fázisban), így a lap hatása nagyban meggyengül. A leszedéseink így is nagyon olcsóak, a nagy lényeinkből pedig még csökkentett költséggel sem tudunk kettőt kirakni egy körben. Ha a meta lelassul és sokkal több lesz a kontroll deck, azonnal be fog kerülni a császár, de jelenleg a Warrior kontrollban nincs elég nagy hatása ahhoz, hogy elmenjen rá egy hatodik vagy egy későbbi kör.
  • Armorsmith: Alapból elég kevés olcsó lénnyel játszunk ebben a pakliban, így elsőre furcsa lehet, hogy felkerült a listára. A probléma az vele, hogy bár kis manaköltségű lap, nem igazán early game-re való. Egyedül a Hunter ellen szeretnénk kezdőkézben látni, minden más ellen lekeverjük, ugyanis csak a face/hibrid Hunter ellen tud letrade-elni bármivel is. Mivel a játék középső-, illetve kései szakaszában viszont vannak vele jó kombók (pl. kint van pár lényünk és trade-elgetünk vagy a Death's Bite egyet sebez mindenbe), teljesen nem válnék meg tőle, de egy darabot bőven elégnek érzek.
  • Whirlwind: Ez a lap is tipikusan olyan, hogy face Hunter ellen nagyon jó, de a többi ellenfél ellen nagyon gyakran olyan érzésem volt, hogy mínusz egy lap van a kezemben/paklimban ellenük. Ennél valami erősebb, jelentősebb lapot szeretnék használni, aminek tényleg nagy hatása van a boardra. Sokan a Revenge nevezetű csodára cserélték le, de engem nagyon nem győzött meg az a kártya. Tízből kilenc esetben úgy éreztem, hogy egy 2 manás Whirlwinddel játszom, és ha már a Whirlwind kevés számomra, akkor a gyengített verziója még kevésbé csábító.
A többi lapunk többé-kevésbé megállja a helyét (persze attól még vannak köztük lecserélhetőek), de nézzük, mivel kellene játszanunk a jelenlegi meta legyűrése érdekében. Fontos először is megfogalmaznunk, hogy milyen félelem hajt minket, milyen deck-ek ellen akarunk javulni. A top csapatok szerint (pl. TempoStorm, Liquid Hearth) a jelenlegi legjobb paklik a Patron Warrior, midrange Zoolock, handlock, hibrid Hunter és én ezekhez még hozzácsatoltam az úgymond „mindenfajta” Mage-et, akik elárasztották a metát. Ezek közül a handlock és freeze Mage ellen jók vagy legalább méltó ellenfelek vagyunk, de az összes többi nagyon rossz ellenfél. Ez ellen tennünk kell valamit. A lehetséges megoldások:
  • A második Brawl: Ez volt az első módosítás, ami nem igazán megszokott, de most elengedhetetlenné vált. Hatalmasat dob a Patron Warrior matchupon. Ez már önmagában elég lenne, hogy bekerüljön, de Zoo, handlock, Paladin és kb. minden midrange deck ellen is javít esélyeinken. A régebbi metákkal ellentétben nagyon sok olyan ellenféllel találkozhatunk, ahol kétszer is el kell/lehet hatékonyan használni a Brawlt.
  • Baron Geddon: Ez a lap rendkívül erős minden midrange és kislényes pakli ellen. Időnként használják a Warriorok, időnként nem, de a mostani metába nagyon jól illeszkedik. 7 manáért viszonylag nagy test és tömegirtás egyben, s ezt még mindig nem tudja egyetlen más lap sem. Jó megoldásnak tűnik Patron Warrior (a teljes életes Patronokat külön le kell szednünk – ez általában 1-2 db!), midrange/hibrid Hunter és úgy általánosságban minden midrange pl. Paladin, Warlock stb. pakli ellen.
  • Kezan Mystic: Egyre több pakliba kerül be misztikus barátosnénk, rendkívül erős lap minden Hunter és Mage pakli ellen. Voltak napok a ladderen, amikor konkrétan csak Hunter és Mage ellenfeleim voltak 10-15 meccsen keresztül. Midrange, illetve hibrid Hunter ellen többnyire freezing trapet lophatunk jelenleg, a Mage-ek ellen pedig egész konkrétan nem lophatunk haszontalan secretet. Sokan Piloted Shredderrel játsszák most a Warriort (ezzel gyorsítva picit a tempón + mindig is 4 drop hiányban szenvedett a pakli), de véleményem szerint annyival nem gyengébb a Kezan a secretek nélkül játszó paklik ellen, mint amennyivel nagyobb dobás a secretes paklik ellen. Persze, ha arányaiban kevés Hunter/Mage ellenfeletek akad ladderen, akkor ez a lap okafogyottá válik, visszatérünk még a lehetséges megoldásokra.
  Ezzel a 3 lap változtatással, egy sokkal nagyobb potenciállal rendelkező paklihoz jutunk. Kép törölve
 

Mulligan és taktikák

Úgy általánosságban elmondható, hogy a fegyvereket és az Acolyte of Paint meg lehet mindenki ellen tartani, de nézzük kicsit részletesebben.
  • Warlock: Az ellenfél által mulliganozott lapok mennyisége segít megtippelni, hogy Zoo vagy handlock paklival van-e dolgunk (minél többet cserél annál valószínűbb, hogy handlock az ellenfél). Ha nem tudjuk ez alapján eldönteni, Zoora készüljünk. Zoo esetében a kulcs a Death's Bite, Belcher és a boardclearek. Handlock ellen ne siessünk a sebzéssel, és próbáljuk a legjobb leszedéseinket (pl. execute) minél később elhasználni. Amit csak lehet, oldjunk meg fegyverrel és lényekkel. A második Brawl mindkét ellenfelet lényegesen könnyebbé teszi.
  • Druid: Amint már korábban kifejtettem, a Druid alapból előnnyel rendelkezik ellenünk. Ha megérkezik a korai Wild Growth, annyit tehetünk, hogy próbálunk belepiszkálni az ideális köreibe. Ez azt jelenti, hogy a 4. körére a Shredder az optimális, tehát mi kitehetünk neki 1 Acolyte-ot, hogy silence-elje vagy lője le. A 6.-7. köre még kritikus Tarzan császár és az Ancient of Lore miatt. Ezekre a körökre úgy készülhetünk, hogy kiteszünk egy Harrisont vagy Shieldmaident, így ezekre a nagy előnyt termelő lényeire is lesz válaszunk már az asztalon. Emellett igyekezzünk minden körben a mana kristályainknak megfelelő legoptimálisabb kört produkálni (pl. 7. kör Dr. Boom), ezzel ledolgozva a mana hátrányunkat.
  • Hunter: Hunter ellen érdemes megtartani a Taskmastert (legfontosabb!), Armorsmith-t és a Kezan Mystic-et is a fent említetteken kívül. Próbáljunk meg sok armort magunkra pakolni, elhúzni a meccset, és ha ez összejön nyerni fogunk. Ha minden kötél szakad Alexstrasza felgyógyíthat minket 15-re, s ha ezen felül armorunk is van, kifejezetten jól állunk. A Kezan Mystic, Harrison, Baron Geddon, Belcher jó barátaink lesznek a középjátéktól kezdve, az elején pedig fegyverekkel, Taskmaterrel és Armorsmith-szel tartjuk magunkat.
  • Patron Warrior/kontroll Warrior: A Patron ellen több lapot is használunk, amivel sokkal jobbá vált egy alapvetően rossz matchup. A 2 Brawl + Baron Geddon kulcsfontosságú ennél az ellenfélnél, így már van elég válaszunk mindenre. Miután ezeket a lapokat beletettem a pakliba, nem vesztettem Patron ellen. Ha jó játékossal van dolgunk és ismeri a paklinkat, még fennáll az esélye, hogy kapunk egy „charge + 2 berserker= iszonyat damage egy körben” kombót. Figyeljünk arra, hogy ne legyen kint túlságosan sok lényünk, s az ő lényei le legyenek takarítva folyamatosan. Gyakoroljunk némi nyomást is rá, hogy ne legyen végtelen ideje összevárni mindent. A kontroll mirror mindig egy lassú, érdekes játék. Próbáljuk meg minél jobban visszatartani a leszedéseinket (úgy mint handlock ellen), és minden körben kirakni egy „lufit”, amit le kell szednie, de nem központi ölési metódus. Tehát próbáljuk meg Shieldmaidenekkel kiszedni a Shield Slamet, Baron Geddonnal a Big Game Huntert és így tovább. Így a nagyobb lényeinkre (pl. Ysera, Alexstrasza, Grommash) egyre kevesebb megoldás marad. Ha Ysera életben marad 2-3 kört, az általában győzelmet jelent. Mindkét Warrior ellen próbáljuk meg a Death's Bite-ot elkapni Harrisonnal (egy chargeos War Axe-re ne pazaroljuk el!), illetve ne pazaroljuk el az Acolyte-ot egy lap húzására, mert aki nagyobb értéket tud belőle kinyerni, az nagy előnybe kerül.
  • Paladin/Shaman/egyéb midrange: Ezeket a paklikat vehetjük egy kalap alá stratégia szempontjából. A Death's Bite/War Axe/Acolyte maradjon kézben, a többit lehet letekerni. A második Brawl és Baron Geddon nagyon megdobja ezeket a matchupokat, nyerhetünk erőből. Számolgassuk a kombóikat (sok 1/1 + Quatermaster, Al’Akir + Rockbiter), negáljuk ezeket, illetve tartsunk a boardjukat tisztán a tömegirtásainkkal.

Egyéb pakliösszeállítási lehetőségek

Amennyiben nem találkoztok nagy mennyiségű Hunter/Mage ellenféllel, a Kezan Mystic lecserélhető Emperor Tarzanra (kontrollos vagy lassabb metában javasolt), Black Knight-ra (ha sok a handlock, Paladin és a Druid, akkor nagy dobás lehet, mert nem számítanak rá), második Big Game Hunterre (nagyon sok handlock és Warrior kontrollos meta), Ironbeak Owl-ra (a silence sokszor nagyon erős, de az én tapasztalatom szerint ez a lény túl jelentéktelen ahhoz, hogy beférjen az iszonyat erős képessége ellenére). Végezetül hoztam nektek pár képet, hogy lássátok, hogyan muzsikál a pakli a ladderen. A tesztelést legend rank 1000-nél kezdtem, sajnos túl későn jutott eszembe, hogy jó lenne képeket is készíteni. [caption id="attachment_3585" align="alignnone" width="750"]Kép törölve A Kezan Mystic által lopott Freezing Trap teljesen kikapcsolta az ellenfelem Highmane-jét, nem volt nála charge-os lény, sakk-matt.[/caption]   [caption id="attachment_3586" align="alignnone" width="750"]Kép törölve Ellenfelem nem számított a második Brawl kijátszására, ami a War Axe-szal karöltve a teljes boardot elpusztította. Apró érdekesség, hogy a kezemben lévő lapok a Sylvanas plusz Shield Slam minikombóval lopott Emperor miatt ilyen olcsóak. A megmaradt Patron leütése után két Shield Block és egy Baron Geddon kijátszása következett, ezzel biztosítva a következő körös nyerést.[/caption]   [caption id="attachment_3587" align="alignnone" width="750"]Kép törölve Az utolsó meccsem mirror volt. Sajnos a meccs hevében nem sikerült semmilyen érdekes pillanatot elcsípnem, de azért erről a győzelemről is hoztam egy képet. Ez volt az aznapi utolsó játékom. Összességében elmondható, hogy a módosítások sokkal erősebbé tették a paklinkat az eddigi rossz matchupok ellen, ellenben nem gyengültünk meg az eddig is könnyűnek vélt-, illetve mirror ellenfelek ellen sem. Jó tesztnapot zártam, bizakodó vagyok a pakli jövőjét illetően.[/caption]
  Mindenkinek legalább hasonló sikereket kívánok ehhez a paklihoz, és ami a legfontosabb: jó szórakozást! Üdvözlettel: Salastro #2884, EU szerver