Mana Addict ARCHÍVUMKitekintés a metából: A Paladin

Kitekintés a metából: A Paladin

ChrlNwbrn

Aki játszik „gyűjtögetős” kártyajátékokkal, tudja, hogy minden játékban vannak (pillanatnyilag) erősebb deckek, melyeket használva a játékosok jobb eredményeket tudnak elérni, mint más, kevésbé hatékony deckekkel. Ezek a deckek alkottják az úgynevezett „metát”. A játék egy idő után eléggé unalmassá válna, ha folyamatosan ugyanazon deckek dominálnának, ezért a játékok fejlesztői különböző módokon próbálják időközönként felrázni, megváltoztatni a metát. Ez lehet új lapok kibocsátása, tiltólista bevezetése, régebbi set-ek kizárása, stb. A fiatalabb játékoknál, mint például a Hearthstone, ez a lehetőség kicsit limitáltabb, hiszen maga a játék még nem rendelkezik megfelelő mennyiségű lapkészlettel ahhoz, hogy lapokat limitáljanak, vagy tiltsanak be. Itt jelenleg csupán a játékosok fantáziája, felfedező képessége alakítja a metát, hiszen a játék még új, nem minden lehetőség került napvilágra. Ebből kifolyólag a Meta körforgásszerűen változik, hiszen nincsen túl sok lehetőség vadonatúj paklik kialakítására, míg a várva várt Naxxramas meg nem érkezik. A körforgás következtében egyes hősök újra és újra felbukkannak a metában, míg más hősök egyszerűen nem rendelkeznek megfelelő lapokkal ahhoz, hogy labdába rúghassanak a többiekkel. Legalábbis a közvélemény így gondolja. De valóban így van? Egy pap, vagy egy paladin tényleg nem tud stabilan jól teljesíteni a „nagyokkal” szemben?

Kép törölveBár nem a legjobb választások közé esnek, ezen deckek is képesek kiemelkedőket alkotni. Gondoljunk csak a Dreamhackre, ahol Amaz papja végigverte Realz deckjeit, vagy a jelenlegi seasonre, ahol Kolento Paladinnal lett rank1-es legend. Az előző seasont pedig Zilea – aki köztudomásúan csak ezzel a classal játszik- rank 42-es legendként zárta, control Paladinnal. Az utóbbi deck viszonylag érdekes is, ezért egy gyors áttekintő után vessünk rá néhány pillantást.

Kép törölve

A paladin - mint említettük - a játékosbázis szerinti gyengébb classokhoz sorolható. A classkártyái nem a legerősebbek, sokuk teljesen használhatatlan, legnagyob gyengesége pedig a korai játék teljes hiánya. A secretjei finoman fogalmazva nem a legjobbak, és az olcsóbb lényei sem igazán az early gameben használhatóak. Ezt valamelyest kompenzálja a hero power, de valljuk be, az 1/1-es tokenek nem érnek túl sokat a jelenlegi meta nagy részét kitevő aggro deckek ellen. Ugyan 4 manától már találunk játszható dolgokat, de az már inkább a mid-game eleje, így a játék kezdetén marad a token gyártás.

Kép törölveA class másik nagy gyengesége, a hard removal hiánya. Ez azt jelenti, hogy ha az ellenfél lerak valamit, amitől gyorsan meg kell szabadulni, azt nagy valószínűséggel 1 lapból a paladin nem fogja megoldani. Legalább 2 lap kell az eltüntetéséhez, ez pedig hosszútávon laphátrányt okozhat. Főleg olyan deckekkel szemben, mint a druid, aki egymás után rakja le a nagy lapokat. Bár 1-1 lapot a paladin viszonylag nehézkesen old meg, az aoe-ja (area of effect) valamelyest kárpótolja ezért.

A late game lapjai is hagynak maguk után némi kivánnivalót, hiszen a legendary mellett az egyetlen late game lénye 7 manáért 5/6-os, ami finoman szólva sem számít a legjobb statokkal rendelkező lénynek, hiszen gondoljunk csak bele, egy Boulderfist Ogre 6 manáért 6/7-es. Igaz az nem healel, de cserébe előnyösen tradel vele. El is érkeztünk a class legendary-jához, ami viszont a játék egyik legjobb legendary-jának számít. A 6/6-os statjai tökéletesek ahhoz, hogy elkerülje a Big Game Huntert, és ha mégis leszedik, akkor is némi előnyhöz juttatja a játékost az 5/3-as fegyverrel. Persze az ellenfelek sem ostobák, így az esetek többségében paladin ellen tartogatnak valamiféle silence lapot a Tirionra. Most pedig térjünk át Zilea deckjére.


Kép törölveMaga a deck alapja ErA-tól származik, melyen Zilea a saját szája íze, valamint tapasztalata szerint módosított. Első pillantásra is érdekesnek tűnik, hiszen több olyan lap is található benne, melyet más játékosok nem, vagy nem ekkora számban használnának. Ha pedig hosszasabban nézzük a paklit, észrevehetjük, hogy borzasztó mennyiségű heallel (51) rendelkezik. Nézzünk pár érdekesebb lapot.

Humility – Ez az első szemet szúró lap. A közvélemény szerint borzalmas, de mégis 2 van a deckben. A magyarázat rá mégis szinte kézenfekvő. Aggro ellen tökéletes a sebzés csökkentésére, míg el nem ér a játék a kései fázisba, ahol már a paladin lesz előnyben. Control ellen pedig a Kodoval párosítva jó leszedés.

Holy Light – Magában a lapban semmi különös nincs, 2 mana 6 heal, egy olyan classnál mely nem rendelkezik early-game-mel, már- már szükségszerű. Az viszont, hogy 2 van belőle eléggé érdekes, valószínűleg a jelenlegi aggro metának köszönhető.

Avenging Wrath – Erre a lapra lényegében ugyanaz vonatkozik, mint a Holy Lightra. Nem meglepő, hogy látjuk a deckben, hiszen a legtöbb Paladin deckben megtalálható. Az a furcsa, hogy 2 van belőle, ami valószínűleg ismét az aggronak, illetve a Miracle Roguenak tudható be, hiszen az RNG miatt a conceal-elt lények sincsenek biztonságban.

Lay on Hands – Ez a lap katasztrofálisan rossz duplán, és mégis 2 van a deckben. Miért? A laphúzás miatt. A legtöbb match up-ban nem fog használatba kerülni a kettő, mégis szükség van rájuk, leginkább a fentebb taglalt druid miatt.

Earthen Ring Farseer – Ha megnézzük, olyan mennyiségű heal van a pakliban, hogy az már nevetséges. Mégis itt van még egy lap, ami healel. Early game, továbbá az aggrok miatt van rá szükség. Healel, és 3/3-as 3-ért. Tökéletes 3. körös lény.

Stampeding Kodo – Itt is a létszám az érdekes. Kombó lap, 2 Humility és 2 Aldor Peacekeeper mellé bőven elfér 2 Kodo is.

Sunwalker – Ez a lap egyáltalán nem meglepő, hiszen a legtöbb paladin használja, viszont kis magyarázatot érdemel. Amellett, hogy aggro ellen tökéletes, szolgál egy másodlagos célt is. Méghozzá nem mást, mint hogy kicsalogassa az ellenféltől a különböző silence/transform effekteket, és így később a Tirionra ne jusson. Hiszen ha a Tiriont silence-elik, akkor a játék egyik legjobb legendaryából egy nem túl megérős 8 manás 6/6ra redukálódik.


CoyoteStarrk a WiLD csapatából így nyilatkozott a deckről: [su_quote]Ez egy igazi lassú kontroll paladin pakli. A lényeg hónapok óta nem változott e téren. A konkrét pakli nekem nem tetszik, túl sok olyan lap van benne ami ugyan működhet, de szerintem van jobb alternatíva. (Pl.: Humility) Nagyon hiányzik még nekem valami win condition. Bár nem játszottam ezzel, de kérdésesnek érzem, hogy mennyire működhet ladderen, versenyen több sanszot adok neki. [/su_quote]

Mint láthatjuk, ebben a pakliban is előjön a Paladinokra jellemző early game hiánya. Ezt valamilyen módon ellensúlyozza a late game-beli előny, valamint a heal mennyisége, ami persze csak akkor jön elő, ha elérünk a late gamebe. Éppen ezért a különböző aggro deckek viszonylag nehezebb match up-nak számítanak. Mulligan-től függően lehetnek nehezek, vagy akár reménytelenek is. A control deckek viszonylag könyebb ellenfelek, a limitált threatek miatt. Ezzel szemben a druidot a konstans nagy lényei nehéz match up-pá teszik. Ez annak tudható be, hogy a gyenge hard removal miatt egy idő után nagyon nagy laphátrányba kerül a pakli, ahonnan szinte lehetetlen visszahozni. Amennyiben tehát valaki rászánja az időt, és ráérez a paklira, hosszútávon jó eredményeket érhet el vele. Viszont a játékok lassúsága és a nehezebb match upok miatt nem alkalmas a legend gyors farmolására.