Mana Addict ARCHÍVUMNaxx vagy BRM? Aréna vagy pack? ...

Naxx vagy BRM? Aréna vagy pack? Betörjem?

ChrlNwbrn

Naxx vagy BRM? Aréna vagy pack? Betörjem? Ugye ismerősek ezek a mindennapos kérdések, esetleg te is feltetted már vagy be akarod írni a Facebook csoportba? :) Ennek megelőzése érdekében, a lehető legjobb tudásom szerint megpróbálok egy kis útmutatót adni a gyűjteményépítéshez. Zsolt vagyok, a Battle.net csodálatos világán belül pedig Zsee, 18 éves szegedi diák. Több mint egy éve gyűjtögetem a csodálatos Hearthstone kártyákat, néhány lap híján az összes értelmes lapot sikerült már összegyűjtenem. Referenciának ennyit (még a végén elpirulok, Kappa), és hát akkor nézzük, hogyan is kezdjünk neki a tudatos gyűjteményépítéshez!

Naxxramas vagy Black Rock Mountain?

Ez egy szörnyű kérdés mert valójában mindkettőre szükség van, viszont nem feltétlenül mind az 5-5 szárnyra. Mivel ez a cikk kezdőbb játékosoknak szól, és én se szeretnék 4 hónapig csak azért játszani, hogy aranyat farmoljak, megpróbálom szárnyról-szárnyra felvázolni a két Adventure mode-ot, hogy a lehető leghamarabb kinyerjük belőlük a szükséges paklikhoz való kártyákat. Fontos: a két adventure-t minél hamarabb teljesíteni kell, mert nélkülük nem lehet rendesen rankedezni.   Kép törölve

Naxxramas első szárny

Erre mindenképp szükség van. A Haunted Creeper és a Nerubian Egg a legtöbb aggro pakliban kötelező darab.

Naxxramas második szárny

Szerintem ez a legfontosabb szárnya a Naxxramasnak, a Sludge Belcher és Loatheb két olyan lap, amire valószínűleg mindig szükség lesz. Nem mellesleg ebben a szárnyban van a Webspinner is, ami Hunterben egy használható lap, és az Unstable Ghoul, ami mostanság előfordulhat a Grim Patron Warriorban.

Naxxramas harmadik szárny

Ebben a szárnyban két fontosabb lap van: A Deathlord és a Voidcaller. Előbbi főként priestben fordulhat elő aggro meta ellen, utóbbi pedig a demon Warlock egyik alappillére.

Naxxramas negyedik szárny

Először is leszögezném, én azt szoktam javasolni, hogy a Naxxramast idáig, a 4. szárnyig érdemes megcsinálni. A négy szárnyat nulla aranyról picit több mint egy hónap kifarmolni csak napi questekből, és ez bőven elég. Viszont itt még megkerülhetetlen lapok vannak, ezért előbb-utóbb mindenképp szükség van rá. Nézzük is miért: A Mad Scientist jelenleg az összes Mage és Hunter pakliba szükséges, amik használnak secret lapokat, és bizony jelenleg használnak. A Zombi Chow-ból 1 darab szinte minden midrange, control és kombó pakliba befér az aggro paklik ellen, valahova kettő is. A Death's Bite a legjobb Warrior fegyver, enélkül szinte nem is lehet játszani a Warriort. A másik class specifikus lap, a Dark Cultist jelenleg nem olyan erős mint a Goblins vs Gnomes előtt, de semmiképp se mondhatjuk rá, hogy egy rossz lap.

Naxxramas ötödik szárny

Kel'Thuzad nem vetette meg a lábát a metában, ettől függetlenül nem rossz lap, szerény véleményem szerint eljön majd az ő ideje, de az 5. szárny valójában a Shade of Naxxramas miatt érdekes. Ezt a lapot egyedül Druidban használják, de egyre kevesebbet látni őt ott is. Úgyhogy szerintem nem érdemes azt a 700 goldot elvenni egy növekvő stádiumban lévő gyűjteménytől. Ráér majd az akkor, amikor ezek a lapok (vagy akár a másik kettő) komolyabb szerepet játszik a metában.   Szerintem felsoroltam az összes lapot amikért érdemes a Naxxramasra költeni a nehezen összekuporgatott aranytallérjainkat, úgyhogy jöhet is a legújabb csoda, a Black Rock Mountain.
  Kép törölve  

BRM első szárny

A kiegészítő két talán legerősebb lapját rögtön be is szerezhetjük az első szárnyban. A Grim Patron köré konkrétan a jelenlegi meta egyik, ha nem a legerősebb paklija épült, Emperor Thaurissan pedig a kombó és control paklik kötelező darabjává lépett elő. Továbbá van itt még egy Gang Up!, ami feldobta a pakliégetős mill Rogue paklit és a Quick Shot, ami remekül beilleszkedett a Hunter paklikba. Itt meg is állnék egy kicsit, ugyanis a „kötelező” neutral lapok itt el is fogytak, a többi inkább sárkány szinergiához kell. Egy sárkány paklihoz pedig szükség van mind az 5 szárnyra, szóval ezekkel nem fogok érvelni az egyes szárnyak mellett.

BRM második szárny

Szerencsére vannak itt lapok amikről érdemes beszélni. A Druid of the Flame egy játszható lap Druidba a Shade of Naxxramas helyett, persze funkciójában más, így lehet a „helyett” nem is helytálló ott a mondat közepén. Az Imp Gang Boss a demon Warlock 3. köre, enélkül nem működik igazán az a pakli.

BRM harmadik szárny

A harmadik szárnyban nincs olyan lap ami jelenleg benne van valamely meta deckben.

BRM negyedik szárny

Itt van a Flamewalker, ami nélkül nincs tempo Mage - és sajnos itt ki is merül a szárny, a mostani metában a többi lap nem fordul elő.

BRM ötödik szárny

Nefarian elfér a control Warriorban, de nem szükséges hozzá, a Solemn Vigil pedig egyelőre nem árasztotta el a Paladin paklikat. Összességében azt mondanám az első szárny az, ami kötelező. Druidhoz kellhet, demon Warlockhoz pedig muszáj a 2. szárny, a tempo Mage pedig igényli a 4. szárnyat. Én úgy látom egyébként, hogy a BRM tele van tök jó lapokkal csak jelenleg nincs olyan pakli, amiben megfelelően működnének. Talán a következő kiegészítő majd előcsalogatja őket a hegy árnyékából.

Vegyek packot, vagy menjek arénázni?

Erre minden tapasztalt játékosnak az a válasza, hogy aréna! és ezzel le is van tudva a dolog. Az egyetlen probléma a dologgal, hogy a Classic lapok begyűjtése így elég körülményes, mert arénából csak Goblins vs Gnomes pack jár. Bár a Blizzardnál próbálkoznak egyre több Classic pack szerzési lehetőséget teremteni (pl. Watch & Learn küldetés vagy a Brawl-ok), de azért valljuk be, problémás összeszedni belőlük az összes fontos lapot. Ettől függetlenül valóban az aréna az, amire el kell költeni a pénzt, de ha kezdő vagy és nem bővelkedsz Classic lapokban, akkor meg kell keresni a megoldást arra, hogy a Classic lapokat is szép lassan beszerezd. A jövőben valószínűleg egyre több lehetőség lesz Classic packokat szerezni, de szerintem nem árt ha addig is néha elmegy rájuk 100 arany, ugyanis rengeteg jó lap van a Classic kártyák között.   Kép törölve  

És honnan lesz erre aranyam?

Ez ugyan nem mindennapos kérdés, mégis sokan veszítenek el naponta 10-30 goldot azzal, hogy nem használják ki megfelelően a napi questeket. A képlet pedig egyszerű: a 40-es questeket lehetőleg ne csináljuk meg! Van lehetőségünk naponta egyszer küldetést cserélni, éljünk vele. Amíg nem három 40-es küldetésünk van, addig lehetőség szerint tartalékoljuk őket a cserére. Egy 60 goldos questért 5 győzelem kell a megadott classokkal. Az 5 győzelemért kapunk 10-20 goldot, mert ugye 3 győzelem után jár a 10 arany. Az 5 győzelemért ez összesen 70-80 gold. De mi a helyzet 40 goldos questnél? Itt 2 győzelem kell a megadott classokkal, ez esetben egyszer, vagy egyszer se jön ki a 10 goldos bónusz. Az ugye 40-50 arany, bár 3-al kevesebb meccset kellett megnyerni. De tételezzük fel, játszunk még rankeden vagy tesztelünk valamit casualon mert több időnk van aznap mint 20 perc: még 3 győzelemmel is 50-60 aranyat szereztünk, ugyanannyi játékkal. Ez még mindig kevesebb. Tudom, apróságnak számít, de hosszú távon naponta +10-30 arany sokkal több aréna, pack, vagy gyorsabban jön össze vele a 700 gold a szárnyakra. (30 nap alatt ez 300-900 arany! - a szerk.) A questekek a Quest Logban tudjuk kicserélni. Ha aznap még nem hajtottunk végre cserét akkor minden küldetés jobb felső sarkában lesz egy x, ezzel tudjuk a műveletet végrehajtani.   Kép törölve   A másik aranyforrás az Aréna. Sajnos arénázni meg kell tanulni, mert ez a legjobb módja annak, hogy még több aranyat és lapokat szerezzünk. A legjobb mód a tanulásra ha streameket, videókat nézünk, vagy ha valaki segít nekünk. Ugyan arénában akár 0 győzelemnél is kapunk egy Goblins vs Gnomes packot, de nem ez a cél. Az arénába fektetett 150 gold 3 győzelemtől térül meg, itt legtöbbször 150 arany értékben kapunk nyereményeket, és innentől kapunk fixen aranyat jutalomként. 7 győzelemtől pedig fixen megkapjuk legalább még egy aréna árát a paklival együtt, ezért erre érdemes fókuszálni, arra kell törekedni, hogy minél többször érjük el a bűvös 7 győzelmet. Amit még fontos megemlíteni, hogy 8 győzelemtől kaphatunk legendary kártyát és arany lapokat jutalomként. Előbbi mondjuk igen ritka, viszont mindenképp említésre méltó.

Betörjem?

És itt a másik lapkészlethez kapcsolódó gyakori kérdés. Az oldalon van egy törjem/ne törjem cikk a GvG-s legendary lapokról ami tök jó, nehéz lenne vele vitatkozni. Viszont a Classic lapokról az utolsó hasonló cikk több mint egy éves. Azóta pedig háromszor is megújult a lapkészlet, a metáról nem is beszélve, szóval most ezeket a GvG-s cikkhez hasonlóan meg is vizsgálhatjuk :) Még itt gyorsan leszögezném: Nem kötelező betörni a legrosszabb legendary kártyát se. Lehet gyűjteni, mókapakliba játszani stb. Ez csak egy iránymutató, mivel vannak kártyák amiket a top paklikban valószínűleg sosem fognak használni és 400 dust bizony igen hasznos, ha épülőfélben van a készletünk.  

Kasztspecifikus legendary lapok

Cenarius

Nem nélkülözhetetlen darabja a Druid pakliknak, de mégis igen fontos lap. Képes egymaga boardot csinálni nekünk vagy pótolhat egy Savage Roart, semmiképp se törjük be.

King Krush

Hunterrel nem igazán szeretnék 9 manát elhasználni egy körben, mert a 9. kör előtt szeretnénk nyerni. Ha meg az elején felhúzzuk, mínusz egy lap a kezünkben, ami pláne nem segíti az ellenfél gyors kivégzését. Ha kicsi a lapkészletünk, meg lehet tartani kivégzésnek, egyébként törhető.

Archmage Antonidas

Két szó: Végtelen fireball. Jól hangzik, nem? Persze a legtöbb esetben nem fog sikerülni, ettől függetlenül ha csak 1 fireballt tudunk vele nyerni már megérte. Mech és freeze magebe is kötelező darab, mindenképp meg kell tartani.

Tirion Fordring

A Big Game Hunter nem viszi, szinte muszáj silencelni, vagy ha leütik kapunk egy 5/3-as fegyvert. Paladinba kötelező, betörni tilos.

Prophet Velen

Van az a kombó, amikor ez a lap 2 Mind Blasttal 20-at sebez, egyébként pedig nem miatta fogunk nyerni a Priesttel. Nem olyan rossz, de ha kell valamihez 400 dust, akkor arra pont jó.  

Edwin VanCleef

Nagyon szépen meg tud szaladni az elején is, láttunk már több 10/10-es vagy annál is nagyobb Edwint már a 3-4. körben. Igaz, mostanság nem éli fénykorát, de mindenképp érdemes megtartani, jó kis lap.  

Al'Akir the Windlord

A statjai szörnyűek, viszont ez egy sámán lap, vagyis olyan kártyák mellett játszhatjuk mint a Rockbiter Weapon vagy a Flametongue Totem. Finishernek tökéletes lehet, vagy megoldhat 2 nagyobb lényt is akár. A sámán ugyan nem a legerősebb class mostanság, de ez egy jó kártya, megéri megtartani.  

Lord Jarraxus

Személy szerint a kedvenc lapom, bár manapság már a Handlockban sem kötelező darab. Egyébként egymaga képes meccseket megfordítani, jó kezekben a megfelelő metában használva nagyon erős kártya, disenchantolását a törvény bünteti :)  

Grommash Hellscream

Egyszemélyes kivégzőosztag, ha felizgatjuk 10-et üt, Cruel Taskmasterrel 12-őt, control Warriorba kötelező és a Grim Patronba is elfér. Kell ennél több? Nem... ékes darabja lesz gyűjteményünknek. Kép törölve

Semleges legendary lapok

Bloodmage Thalnos

Elsőre talán kicsit haszontalannak tűnik, de nagyon hasznos kis jószág. Freeze Mage, Rogue és Shaman paklikba is elfér a spell damage és a laphúzás, tartsuk meg.  

Lorewalker Cho

Régóta álmodozom arról, hogy a klasszikus Zoo pakliba belerakom és ott nagyon jól fog működni, de ez talán sosem derül ki. A közvélemény szerint törhető és sajnos szerintem is.  

Millhouse Manastrom

Ennek a lapnak nagyon örülünk amikor megkapjuk a Piloted Shredderből, egyébként pedig azért örülünk neki mert nem 20 dustot kapunk egy rare lapért, hanem 400-at érte.  

Nat Pagle

Felesleges beszélni arról milyen volt nerf előtt, ebben a formában ő is csak 400 dustot ér.  

King Mukla

Néha-néha felbukkan egy Hunternél és mill Rogueban is egész jó. Ettől függetlenül törhető, ha nagyon szükségünk van 400 dustra, de nem lehet rá azt mondani, hogy teljesen haszontalan kártya.  

Tinkmaster Overspark

Ha nagyon összejönnek a dolgok, nagyot tud szólni, de ott az a fránya ha... ha szükség van 400 dustra, ha nem, törhető.  

Captain Greenskin

Egyelőre nem kell rettegnünk a pirate Rogue-ok hadától rankeden, de a weaponös classokban szerintem egész hasznos. 5/3-as Truesilver Champion vagy Death's Bite, hmm... A jövőben lehet, hogy többet fogunk vele találkozni, de ha még nincs legendary lapod vagy csak 1-2 akkor 400 dusttal hozzásegíthet ahhoz, hogy ez a szám 1-gyel több legyen. Kép törölve

Harrison Jones

Indiana Ford egy nagyon erős lap, ha sok fegyveres pakli van épp a metában. Legrosszabb esetben is leszedi az ellenfél fegyverét és húzunk egy lapot plusz kapunk egy 5/4-et. Akár megakadályozhatjuk vele, hogy az ellenfél Grim Patronjait szaporítsa a Death's Bite, vagy hogy Grommash kapjon tőle +6 attackot. Még véletlenül se törjük be a professzort.  

Leeroy Jenkins

4 manáért nagyon szerettük kijátszani, 5-ért már kevésbé. A facehunter és egyéb „az arc egy 30hp-s taunt” felfogású paklikba befér, megtartható.  

Cairne Bloodhoof

GvG előtt egy erős legendary volt, most lassú a metához. Én nem törném be, de valószínű, hogy nem látjuk őt többet a jövőben top paklikban... I cry every time :(  

Hogger

Ő lényegében egy Silverhand Knight, aminek a 2/2-jére rakunk egy tauntos spare partot. Ez még úgyis rosszul hangzik, hogy egy lapból csinálja... 400 dust.  

The Beast

6-ért 9/7, ami legtöbbször azt csinálja, hogy meghal, ad az ellenfélnek egy 3/3-at, és amiatt kikapunk. Hogy ezt elkerüljük, gyorsan csináljunk belőle 400 dustot.  

Illidian Stormrage

Én imádom ezt a lapot, Mal'Ganis előtt vele szórakoztam a Voidcalleres csodával, de sajnos nem elég jó. Ha 5/7 lenne, szerintem beleférne a demon warlockba, de így sajnos azt kell, hogy mondjam: törhető.  

Sylvanas Windrunner

Az egyik legjobb legendary kártya, itt nincs miről beszélni, szinte bármilyen pakliba befér. Maximum a barátnőd fogja javasolni a disenchantolását, féltékenységből :) Kép törölve

The Black Knight

A nagy tauntok réme. Ha olyan a meta, hogy sok a handlock, vagy előfordulnak más nagy tauntok (Deathlord, Ancient of War), akkor ez egy nagyon jó counter rájuk. Megtartása melegen ajánlott.  

Baron Geddon

Főleg a control Warrior használja, ha túl sok az aggro. Ellenük nagyon erős, máshova nem igazán illeszkedik be. Ha soha az életben nem akarsz warriorral játszani, jól jöhet, ha kell éppen 400 dust, egyébként ajánlott megtartani.  

Gruul

A lányoknak biztos nagyon tetszik, mert szép nagy háta van lila barátunknak, csak sajnos elég hasztalan szegény. Újabb 400 dustot sikerült szereznünk.  

Ragnaros the Firelord

Erős lategame kártya olyan paklikban, ahol üresen tudjuk tartani az ellenfél boardját, így a 8 damagekkel kivégezhetjük őt. Esetleg egy nagy lényt meg lehet vele 50%-olni. Mindenesetre a silence-re nem érzékeny (sőt!), az ellenfélre pedig végig nagy fenyegetést jelent, amíg életben van. Remek kártya, gyűjteményünk egyik ékköve! (Bár sokat fogod szidni, mert neked sosem oda lő, ahová kellene, bezzeg az ellenfelednek! - a szerk.)  

Alextrasza

Jelenleg 2 pakliba kötelező darab: A control Warrior használja mind gyógyításra, mind az ellenfél 30 HP-ról való kivégzéséhez, a freeze Mage-nek pedig talán ez a legerősebb lapja, ott szinte fixen 10-15 damage-ről beszélhetünk, ráadásul egy 8/8-as testtel. Én már láttam és használtam is Handlockba, oda is hasznosnak éreztem, és kaptam is már ki miatta. Erős kártya. Kép törölve

Malygos

Létezik vele rengeteg kombó pakli, a +5 spell damaget sok classnál ki lehet használni. Mégis, a mostanában megjelenő Malygosos Handlock az, ami miatt szeretnénk őt a gyűjteményünkben látni. De ha nem akarunk azzal játszani, akkor se törjük be, Taurissan miatt bármikor jöhet egy pakli, amiben ő felel az ellenfél életpontjainak lenullázásáért.  

Nozdormu

Viccen kívül úgy gondolom, hogy egy Nozdormu plusz gyors passz annyira meglepheti az ellenfelünket, hogy elrontja a következő körét... de erre építkezni egy nagyon kétségbeesett dolog. Úgyhogy legyünk határozottak és csináljunk belőle 400 dustot.  

Onyxia

Abban, hogy valami telepakolja a boardunkat, rengeteg lehetőségeknek kellene lennie... csak hát 9 manáért nem az igazi. Semmiképp sem hulladék, de ha úgy hozza a szükség, megválhatunk tőle.  

Ysera

Control paklikba egy nagyon erős kártya. A lerakása utáni körtől hatalmas előnyt adhat nekünk a dream cardokkal, amikkel simán meg lehet nyerni egy játékot. Ha betörjük, ne lepődjünk meg ha rosszat álmodunk, szóval ezt kerüljük el.  

Deathwing

Ha eljutunk a 10. körig és kirakjuk, azzal vállalunk egy olyan kockázatot, hogy vagy bejön, vagy nem. Ez nem igazán jó, mert szeretünk biztosabbra menni, ezért nem is találkozunk minden nap vele... Viszont annyira király ez a kártya, hogy az hihetetlen! Akik valaha játszottak igazi gyűjtögetős kártyajátékkal vagy WoW-oztak, azoknak hiába mondanám, hogy be lehet törni, valószínűleg engem előbb törnének össze. :) Úgy gondolom, hogy a Deathwing egy olyan lap amit mindenkinek magának kell eldönteni, szüksége van e rá. De ha úgy tekintünk a lapkollekciónkra mint egy gyűjtemény, annak szinte biztos, hogy a legszebb darabja.
Azt hiszem ez méltó zárása a cikknek, remélem tudtam valamit segíteni abban, hogy mindenki a lehető legjobb módon gyűjtögesse össze a kártyáit.