HírekA Tempo deck szépségei az Arénában

A Tempo deck szépségei az Arénában

Tóth Tamás | 2014.02.06 17:47
734

Tempó deck Hearthstone

 

A Tempo bemutatása

Olyan kártyákat választasz az arénában, amik lapelőnyhöz segítenek? Vagy control deckeket (arra épít, hogy mindig az övé maradjon az irányítás) igyekszel építeni, mint a top játékosok általában? Akárhogy is, ha csak ezekre figyelsz a draftnál, az biztosan jó pár meccsedbe került, mert nem használtad ki teljesen a manád, vagy a kezedben lévő lapokat.

Azért vesztettél, mert a paklid nem volt elég mana-hatékony, hiányzik belőle a Tempo.

Ebben a cikkben megtudhatod hogyan válassz olyan kártyákat, hogyan játssz különféle ellenfelek ellen és hogyan tegyünk lépéselőnyre szert ami elvezet minket a meccs megnyeréséhez.

AZ ÁLTALÁNOS ALAPELV AZ, HOGY 1 MANA 1 SEBZÉST ÉR. DE TEMPOT ÚGY IS SZEREZHETSZ, HOGY KEVESEBB KÖLTSÉG ÁRÁN ÖLÖD MEG AZ ELLENFELED MINIONJÁT, MINT AMENNYIÉRT Ő KIJÁTSZOTTA.

Az egyik legfontosabb Tempo kártya: The Coin

A Blizzard meglehetősen jó munkát végzett, hogy kiegyensúlyozza a kezdő és második játékos közti különbséget. Úgy döntöttek kompenzálni kell az első játékos Tempo előnyét, mivel ő kezd és kapja hamarabb a plusz mana kristályokat. Ezért találták ki a Coint, ami nem csak a manahátrányt hivatott behozni, de a laphátrányt is megoldja. A Coinnak van egy nagytestvére is, az Innervate személyében. Mindkét kártya helyzetfüggő, de segít hamarabb kijátszani az erősebb lapokat. Ebben rejlik a Tempo deckek első fontos szabálya: minél helyzetfüggőbb egy lap, annál nagyobb Tempo előnyöd származhat belőle.

A varázslatok és hero képességek Tempo előnye és hátránya

Alapvető removal (leszedés) kártyák

A removal varázslatok helyzetfüggőbbek, mint a minionok, Tempo előnyhöz juttathatnak. Ha le akarod szedni az ellenfeled egy lényét – egy 3/2-es Bloodfen Raptor például – nyerhetsz, vagy veszíthetsz manát, attól függően, mit használsz. Ha a Backstab-et, ami 0 manába kerül, akkor 2 manát nyertél, tehát marad 2 manád egy saját lényt kitenni. Ha hatékony Tempo decket akarsz összerakni, olcsó leszedéseket kell választanod.

2 az 1-ért leszedés és board clear

A Hearthstone tele van olyan varázslatokkal (spell lapok), amik kettő vagy több lényt is képesek eltávolítani egyszerre. A jó hír az, hogy elég jól kiegyensúlyozták a mana költségüket. A rossz hír az, hogy ezek a kártyák a Tempo vagy Agro deck ősellenségei. Egy aggresszív deckben ezek a spellek beragadnak a kezedbe, mert jó esetben az ellenfélnél nem lesz 2 vagy több minion az asztalon, hacsak el nem vesztetted a board controlt.

A Forked Lightning talán az egyik leggyengébb (értsd: a manáért, amibe kerül) 3 manát fizetsz érte két körre leosztva és két random lényre sebez, így elég nehéz tökéletes kört találni, hogy kijátszd. Ha a második körben használod, a harmadik körödben egyetlen manával gazdálkodhatsz csupán. A Warrior Cleave nevű kártyája sokkal egyszerűbben játszható és mana hatékonyabb. Könnyen becsaphat a 2 az 1-ért spellek értéke, de ha Tempo decket akarsz draftolni, jó ha tudod mit adsz fel értük.

Fegyverek

A fegyverek a Tempo deck legjobb barátai. Általában más deckek is beválasztják őket, mert lapelőnyhöz segítenek, de egy Tempo deck könnyebben áldozhatja fel a hős HP-ját. A Fiery War Axe iszonyú erős lap. Általában képes 2 és 3 manás lényeket leszedni tehát legalább 3 manát nyerünk rajta. A Deadly Poison a Rouge képességével kombinálva csak eggyel kerül többe, mint a Fiery War Axe, de ugyanazt tudja, így legalább 2 mana előnyhöz juttathat. Dióhéjban: érdemes a fegyvereket előnyben részesíteni a varászlatokkal szemben.

Hősök képességei

A Tempo deckeknél nagyon fontos, hogy úgy keverjük le a kezdő lapjainkat, hogy az első pár körben ne kelljen a hősünk képességét használni. A legtöbb képesség 2 manába kerül, ami hatalmas hátrány a második és harmadik körben. Talán a Rouge ez alól az egyetlen kivétel, mivel 2 körön keresztül képes 2 és 3 manás lényeket leszedni ugyanannyi manáért.

Anti-tempo kártyák: Kártyahúzó lapok

A laphúzó kártyák a Tempo deckek ellenségei. Persze igyekszünk a laphátrányt elkerülni hatékony tradekkel (A trade azt jelenti, hogy hány lapot és hány manát költesz arra, hogy az ellenfél lapját eltávolítsd) de kerüljük el a kizárólag laphúzó kártyákat. Az Arcane Intellect talán elfér a control pakliben, de egy Tempo-ban, a harmadik körben, olyan mintha az lenne ráírva: “Vesztesz 3 manát 1 kártyáért.”

Az olyan varázslatok vagy minionok, amik képességből lapot is húznak sem adnak Tempo előnyt. A Rouge a tipikus Tempo kaszt, de a Shiv kártya például 1 mana veszteséget okoz. A Warlock Mortal Coil lapja még pont játszható, mert 1 manáért 1-et sebez és lapot is kapsz. A Soulfire viszont nagyon jól játszható Tempo kártya, mivel 4 mana előnyhöz juttathat.

A minionok és a Tempo

Számos lista készült már az arénáról, mindenki tudja, hogy igyekeznie kell olcsóbb minionnal drágábbat leszedni (jó “trade”). Soroljuk fel a legfontosabb minionokat és hogy a képességeik miként befolyásolják a Tempot.

Üres (vanilla) minionok

A legtöbb lénynek van valami képessége, ezért vagy a támadása, vagy az életereje kevesebb lesz, mint a vanilla (nincs képessége) minionoknak. A Tempo deckek építésénél jól meg kell gondolnunk, hogy ezek a képességek megérik -e számunkra a befektetést.

A Chillwind Yeti az egyik legerősebb mid game minion, mivel nincs másik hasonló értékű lény, ami leszedné, sőt a leggyakoribb tömegpusztító (mass removal) kártyákat is túléli. Mivel az ellenfelednek egy erős minionra ÉS egy másik kártyára is szüksége lesz, hogy leszedje, ez legalább egy mana előnyhöz juttathat.

A Flame Imp egy másik szuper kártya a mana értékéhez képest. Ráadásul 1 manás lény, ami kevés deckben jelent igazán erős miniont. Mivel a Warlocknak nincsenek “fegyver” lapjai és igazán erős leszedése a Soulfire-ön kívül, a Flame Imp kulcsfontosságú egy jó Tempo Warlock deckbe.

Divine Shield

A Divine Shield-del jó esetben megduplázhatod a lény értékét. Az Argent Protector önmagában nem hatékony, de akár 3-4 mana előnyhöz is juttathat ha egy jó lényre rakod a shieldet. A Divine Shield talán hasznosabb a Tempo paklikban, mint a control deckekben, mivel megvéd a board cleartől (Holy Nova, Consecration stb.) és a legtöbb ellenfélnek nem lesz fölös 1/1-es lénye, hogy leszedje a bubit.

Charge

A Charge önmagában nem ad Tempo előnyt egy aggresszív deckben. Ennek oka az, hogy jó esetben már nincs az ellenfél előtt minion, tehát a Charge-os minion “csak” egy ütést visz be, mielőtt valószínűleg egy miniont le kell majd szedned vele.

 

Ellenben a legjobban akkor jöhetnek a Charge-al rendelkező lények, amikor elvesztetted a board controlt és sürgősen le kell szedned ellenfeled minionjait. A Wolfrider abszolút használható erre, mivel mana értékében pont korrekt, de az alap lapokból talán csak a Kor'kron Elite fér bele egy Tempo pakliba. Még ha papíron pont értékénél is van, általában le tudsz vele szedni egy nagyobb miniont.

Értéknövelő Battlecry-ok

Vannak lények, amiknek az értéke hatalmasat változik, attól függően, hogy kinél van a board control. Tegyük fel, hogy nálad van lent egy minion, az ellenfelednél egy sincs. Nézzük meg, hogy a Shattered Sun Cleric értéke hogyan változik, a játéktér állásának függvényében:

- Ha az ellenfelednél van a board control és neked nincs lent minionod, a Shattered Sun Cleric bármilyen 2 manás lény megöli, ergo ellenfeled egy manával jobban jött ki a trade-ből.

- Ha egyenlő a board, legalább használhatod a Battlecry-t mielőtt megöli a lényedet. Ez hatékony mana kihasználás, mert egy lényt megölhet a Cleric és egy másik minionod kapott +1-et.

- Ha az ellenfelednek nincs lent lénye, megeshet, hogy a Shattered Sun Cleric segít leszedni egy 3-4 manás lényt, ami 2 mana előny neked.

Ebből láthatjuk, hogy mennyit változtat a board control a Shattered Sun Cleric értékén. A kezdeti előny megszerzéséért folytatott küzdelemben nagy meglepetést okozhat a képessége, ami hatalmas Tempo előnyhöz segíthet.

Az Abusive Sergeant és a Dark Iron Dwarf kijátszása sokkal jobban függ a board állásától, mint a Clericé, de a képességeik miatt legalább egy mana előnnyel járnak.

Laphúzó minionok

Az Acolyte of Pain nem fér bele a Tempo deckekbe. 1/3-mas értékeivel nagy hátrányt jelent, ha a 3. körben kijátszod. A Cult Master ezzel ellentétben jól jöhet, ha Tempot vagy Aggrot szeretnénk játszani. Viszont arra vigyázzunk, mennyit áldozunk a laphúzásért. 1/1-es minionokat sokszor megéri lapra cserélni, de figyeljünk oda a hatékony trade-re. Sose áldozzuk fel a board controlt laphúzásért.

 

 

Hogyan válasszunk lapokat és játsszunk a tempo deckekkel?

El nem költött mana és az előnyszerzés

Az el nem költött mana pazarlás. Mindenki fél egy board cleartől vagy a hősök képességeitől ezért eléggé gyakori, hogy elsőként megtartják az 1 manás lapjaikat a játékosok. Egy Tempo deckben általában szükséged lesz egy vagy két 1 manás lapra így jó esélyeid vannak, hogy az első körben megkapd valamelyiket. Például egy Worgen Infiltrator 1 mana előnyt jelent számunkra. Ha letradeled az ellenfél 3/2 minionját vagy arra kényszeríted, hogy elhasználja a hős képességét, az csak másodlagos szerep a Tempo decknél.

Ennek a kis előnyszerzésnek köszönhetően az elkövetkező néhány körben bevihetünk pár kisebb sebzést az ellenfélnek. 2 manás minionunkkal, amit a következő körben kétségtelen, hogy le tudunk rakni, letradelhetjük az ő 3 manás minionjára vagy egy Battlecry buffal megmenthetjük a minionunkat míg a miénk az asztalon marad. Még akkor is ez a helyzet, ha te is és az ellenfeled is ugyanazt a népszerű lapokat választják és hasonló minőségű minionokat hív le, te leszel az aki egyre több és több előnyre tesz szert, mert te leszel az aki kezdeményez így te tradelheted a számodra legkedvezőbbeket.

Control paklik ellen egyértelműen belefutsz egy vagy akár több board clearbe is ami lereseteli az eddigi játékot. Viszont, ha minden szabályt betartasz és a leosztásod is úgy kapod ahogy szeretnéd akkor az összes manáját el kell használnia egy board clearhez így, annak ellenére, hogy az összes minionod meghalt, még mindig te leszel lépési előnyben.

Tipikus Tempo lapválasztások

Egy Tempo deck összeállításának fontossági sorrendjét olvashatod alább, konkrét példákat pedig a függelékben találhatsz.

1. Fegyverek.
A fegyverek biztosítják a fő elényszerzést egy Tempo deckben, az egésznek a kulcsa.

2. Erős minionok.
Ha meglátsz egy Argent Commander-t vagy Ragnaros the Firelord-t, azonnal őket válaszd!

3. Hatékony removal képességek.
Soulfire vagy Backstab a legjobb példa erre.

4. Battlecry és Divine Shield buffok.
A harmadik legjobb lehetőség az előny szerzésre.

5. Határozott 2 és 3 manás minionok.
Bőven el kell látnod magad 2 és 3 manás lapokkal, hogy már az első 1-2 körben kezdeményezhess. 2 manás lényeknek a 3/2 és 2/3-as lények a legalkalmasabbak. Ha mindkét fajta megtalálható a paklidban akkor nem jelent problémát az sem, ha az ellenfél egy 1 manás minionnal kezd.

6. Late game minionok amik túlélnek egy board cleart.
Chillwind Yeti, Boulderfist Ogre, Venture Co. Mercenary, stb. A lényeg, hogy 5 HP-tól a lények általában túlélik a boardcleart.

7. 1 manás minionok, de csak maximum kettő.
Arra az esetre, ha nem lenne The Coin-unk.

8. Card draw.
Egy meccs megmentéséhez sokszor szükség lehet például egy Sprint-re.

Tradeljünk vagy menjünk arcra?

A buffok és a board clearek népszerűsége miatt fontos, hogy amikor csak lehet tradelj.

A következő helyzetekben a hőst támadd, ahelyett, hogy tradelsz:

  • Ha nincs veszély board clearre a következő körben.
  • Jobban megéri támadni mint tradelni a minionod értékeit tekintve.
  • A minionod még akkor is egyenértékű lesz, ha az ellenfél minionja buffot kap.

Helyzetek amikor fontos, hogy tradelj:

  • Ha két olyan minionod van lent amit egy spellből leszedhetnek.
  • Ha az ellenfél healelheti vagy buffolhatja a minionját (Druid, Priest, Paladin ellen).
  • Ha már csak 1 HP-ja van a lényednek és hős képességgel könnyen megölhetik.

Meccstípusok, játékstílus

Aggro ellen

Próbáld a HP-kat magasan tartani arra az estere, ha lenne direkt sebzése vagy charge minionja. A lapjaid minősége jobb kell, hogy legyen az övével szemben így a végén nagy az esély arra, hogy te nyerj, kivéve, ha becsúszik pár nem várt esemény.

Tempo ellen (mirror)

Ha mirror meccset fogsz ki akkor nagyon figyelj a board controlra, ha kell minden áron. Mivel board clearre nem számíthatsz így próbáld meg a HP-kat magasan tartani mivel ez döntő szerepet játszhat abban, hogy a fegyvereid hatékonyan tudd használni.

Control ellen

Nagyon fontos megtalálni azt a pontot amikortól visszatartjuk a minionjainkat, hogy megmentsük őket egy board cleartől.
Például, ha egy mage a következő körben már tud Flamestrike-ot használi akkor már nem érdemes több miniont lerakni mivel csak pazarlás lenne és megszűnne az eddig fenntartott lépéselőnyünk.

Ha még nagyon kezdő vagy és nem tudod fejből a hősök board clear képességeit akkor érdemes egy listát készíteni róluk, hogy tudd mikor számíthatsz rá.
 Flame StrikeEzen kívül mindig kövesd figyelemmel, hogy az ellenfél elhasználta-e már a coinját. Ha nem tudjuk ott van-e még nála az nagy veszteségeket okozhat.
Figyeljünk arra, hogy legyen elég sebzésünk az asztalon. Ha kevés van úgy csak lassan tudunk haladni amivel nem valósítjuk meg a számunkra fontos dolgokat, az előnyszerzést és a kezdeményezés lehetőségét.
Lehetőség szerint 3 minionunk legyen lent amiből az egyik elég erős ahhoz, hogy túléljen egy board cleart vagy elpusztíthasson egy tauntot így mindkét esetben marad elég sebzésünk az asztalon.

Ha az ellenfélnek rossz a leosztása és nem tud erősen kezdeni, de mi igen akkor próbáljuk meg az asztalunkat stabillá tenni, felkészülni a későbbi helyzetekre és ne felejtsük, hogy felkészüljünk az erős legendaryk (pl. Ragnaros the Firelord) érkezésére, próbáljuk meg a sebzési előnyünket minél jobban megalapozni.
Ha egyértelműen egy lassú control decket használ az ellenfél akkor és biztosak vagyunk a lépéseiben akkor próbáljunk meg pár kevésbé értékes csali miniont felhasználni, hogy idő előtt elhasználja a removing és board clear spelljeit.
Ha valamiért a dolgok mégis rosszul alakulnak akkor bízzuk a dolgokat a szerencsére és tegyünk meg pár kockázatos lépést és reméljük, hogy a szerencse mellénk áll.

Mass removal: olyan képesség amivel egyszerre több minion eltávolítható az asztalról.

Board clear: olyan képesség amivel letisztíthatjuk az ellenfél asztalát és fordítva.

tempo arena pakli

További híreink