Fejlesztői betekintés: Hogyan működik a Battlegrounds értékelése (pontszámítása)?
A Blizzard a legújabb cikkében részletesen bemutatja, hogy miként járnak a pontok a Battlegrounds meccseken. Nagyon részletes és tudományos írás a Hearthstone vezető adattudósától, Tiantól.
Blizzard Entertainment cikkének a fordítása
Üdvözlet! Tian vagyok a Hearthstone csapat vezető adattudósa és a Hearthstone Battlegrounds értékelésének tudományáról fogok most beszélni.
Az első környi stratégikus lény vásárlásod, megtervezett lény áthelyezések, és egymást követő triplák után pontot fogsz kapni, vagy veszíteni az elért helyezésed után. Miután látod majd, hogy ez a szám mindig változik, talán megkérdezed magadtól: Mit is jelent egyáltalán ez a pontszám? Mi alapján kerül eldöntésre a pontszámom az ellenfeleim mellett?
Azért vagyok itt, hogy megválaszoljam ezeket a kérdéseket - és még többet! -, hogy eloszlassam a rejtélyeket a Battlegrounds értékelési rendszerének belső működéséről.
Mit jelent ez az értékelés (pontszám)?
Megjegyzés: Ez a pontszám, avagy értékelés, másképpen a Battlegrounds-ban elért rangod. Amikor elkezded a játékot 4000-ről indul.
Ez több, mint csak egy szám. A pontszámod értéke megmutatja az ügyességi szintedet (a "skilledet"), hogy mennyire vagy jó játékos a Hearthstone Battlegrounds-ában (magasabb érték ügyesebb játékost jelent). Ez a pontszám segít minket abban is, hogy hét olyan játékossal kerülj össze, akik hasonló képességekkel rendelkeznek, mint te, így minden egyes játék a lehető leginkább igazságos lehet.
Azt akartuk elérni ezzel az értékelési rendszerrel, hogy amikor a teljes Battlegrounds játékosbázist nézzük, akkor a legtöbb játékost az "értékelési spektrum" közepén lássuk. Matematikailag kifejezve az értékelés eloszlása egy haranggörbét követ, amit normális eloszlásnak neveznek. A nyílt béta második napján terveztük meg ezt a rendszert. Ha az értékelésed 4200 volt, akkor jobb vagy, mint a játékosok 77%-a, ha a pontszámod 5000 fölött volt, akkor a játékosok 99%-ánál vagy jobb.
Hogyan változik a értékelésem minden egyes meccs után?
Ennek az értékelő rendszernek az egyik fontos célja, hogy gyorsan felismerje a tényleges ügyességedet és ezáltal olyan meccseket teremtsen, ami kompetitív és igazságos lesz neked. Ennek eléréséhez egy újabb koncepciót kellett bevetnünk, a varianciát.
A variancia egy számot takar, ami a pontszámodhoz van kötve, de nem látod. Ez a szám azt jelzi, hogy mennyire vagyunk magabiztosak az aktuális pontszámoddal kapcsolatosan. Amikor még teljesen új vagy a Battlegrounds-ban, akkor még nem vagyunk tisztában a képességeiddel, az ügyességi szinteddel, mert nem játszottál sok meccset. Ilyenkor még nincsen adatunk arról, hogy miként változik a teljesítményed több meccs után, hiszen nem játszottál hozzá eleget, ezért a varianciád nagyon magas.
Miután már játszottál néhány meccset a varianciád nagy valószínűséggel csökkenni fog, mert már egyre magabiztosabbak vagyunk a tényleges értékeléseddel kapcsolatosan. Azonban a varianciád ismét magas lehet, ha egy meccs eredménye nem az lett, amire számítottunk. Például egy magas pontszámmal bíró játékos kikap olyanoktól, akik sokkal kisebb pontszámokkal rendelkeznek, ez megnöveli a varianciájukat.
Amint tudjuk mind a nyolc játékos pontszámát és varianciáját, akkor ki kell számolnunk a győzelmi esélyeket minden egyes játékosra. Minden egyes számítás során az összes eddig megbeszélt tényezőt figyelembe kell vennünk. Amikor ez mind készen van, az elég sok számítás lesz: 56, hogy pontos legyek!
Most pedig térjünk vissza a pontszámok változásához. Minden egyes meccs után a pontszámod frissítve lesz a te pontszámod, az ellenfeleid pontszáma, az elért helyezésed, a megjósolt győzelmi arányod, a varianciád, és néhány egyéb tényező kombinációja alapján. Általánosságban elmondható, hogy minél nagyobb a varianciád, annál többet fog változni a pontszámod egy meccs után. Amikor először játszol nincsen rólad adatunk, de az a legfőbb célunk, hogy minél hamarabb a megfelelő szintre kerülj, ezért drasztikusan változhat a pontszámod, de később ez lecsökken, amint a megfelelő szintre bekerültél.
Mostanában változtattunk a pontszámok kiszámolásán az új játékosok esetében. Nem szeretnénk, hogy a pontok túlságosan össze-vissza ugráljanak, és a végén rossz csoportba kerüljenek a játékosok, továbbá azt szeretnénk, hogy minden egyes meccs után egyre közelebb kerülj a pontos értékelésedhez. Már több pontot szerezhetsz, illetve veszíthetsz, mint eddig, amint a helyes pontszámod kiszámításra került, vagyis eleget játszottál.
Feltételezzük, hogy az összes ellenfeled pontosan ugyanazon a pontszámon áll, mint te. Az eredeti rendszerben nagyjából 240 pontot kaptál az első helyezésért az első meccseden, majd 24 pontot az első helyezésért a 150., illetve bármelyik azutáni meccseden. A november 19-ei változások után nagyjából 195 pontot kapsz az első helyezésért az első meccseden, majd 98 pontot az első helyezésért a 150., illetve bármelyik azutáni meccseden. Szeretném azonban felhívni a figyelmet, hogy az értékelést frissítő formula sok, az előbb említett tényezőktől is függ. Amikor a pontszám frissítésre kerül sosem csak egy tényezőt nézünk. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy állandóan fölfele fogsz haladni (jobb pontszámod lesz). Ha a megfelelő pontszámodat elérted, akkor általánosságban ugyanazon a pontszámon leszel.
A legutóbbi változások során egy apró módosító tényezőt is hozzáadtunk a Battlegrounds-hoz, ami minden egyes meccs után igazít a pontszámodon. Ez mindig pozitív értékkel rendelkezik és az aktuális pontszámodtól függ, kivéve, ha 6500, vagy afölött vagy. Minél alacsonyabb a pontszámod, annál nagyobb a változás. Tehát elméletileg, ha többet játszol a Battlegrounds-ban, az egy kis előnyt fog adni neked, mert kissé feljebb tolja a pontszámodat (ha 6500 alatt vagy). Ez akkor is igaz, ha veszítesz, szóval vedd ezt úgy, mint egy kicsi pozitív fejlődés, amit minden egyes alkalommal megkapsz, amikor játszol a Battlegrounds-ban.
Záró megjegyzésként - mert tudom, hogy vannak itt algoritmus szakértők - azt is tisztázni szeretném, hogy a népszerű meccs összeállító algoritmusok, mint például az Elo, vagy a Glicko miért nem megfelelő opció számunkra. Nagyon sok szimulációt futtattunk és az eredmények azt mutatták, hogy a mi algoritmusunk fut le a leggyorsabban (ezzel biztosítja, hogy a meccs összeállítás gyorsabban történik meg), és a legnagyobb pontossággal (aminek köszönhetően a játékélmény sokkal jobb lesz). Az Elo és a Glicko egyébként is főként 2 játékosú meccsekre van kitalálva, és nem 8 játékosra.
Remélem, hogy élvezitek a Hearthstone Battlegrounds-ot! Folyamatosan hallgatunk a visszajelzésetekre - nyugodtan osszatok meg mindenféle meccs összeállító, vagy pontszám változtatást érintő tapasztalatot velünk a hozzászólásokban. Találkozunk a Fogadóban!
Forrás: PlayHearthstone