Who am i? None of your business - Secret Paladin Guide
Sziasztok! Jánvári Csaba "Gelu" vagyok a Frozenflame csapatból és első cikkemben a Secret Paladin pakliról fogok írni nektek.
Még így a bevezetőben szeretném leszögezni, hogy ezt a decket lehet szeretni vagy utálni, de egyértelműen a meta egyik legmeghatározottabb koncepciója jelenleg. Emiatt pedig nem lehet figyelmen kívül hagyni.
Tudni kell rólam, hogy minden szezonban igyekszem egy teljesen új koncepciót megismerni és elsajátítani, így október havi projektem a secret pala lett. Fontosnak tartottam, hogy mielőtt bármilyen gondolatot papírra vetek, alapozzam meg azokat. Tehát egyik fő szempont volt, hogy 100-150 lejátszott meccs nélkül el sem kezdem a cikket. Az itt leírtakat elsősorban standard ladderezésre és ranked top 100 környékén lejátszott meccsek tapasztalatára alapozom.
Kinek ajánlanám a cikket?
- Olyanoknak akik szeretnének megismerkedni a deckel a 0-ról.
- Azoknak, akiknek már van a deckben tapasztalata, de 1-1 tippet szívesen ellesnének.
- Végül azon játékosoknak, akik utálják a secret palákat, de a deck pontosabb megismerése és megértése után sokkal jobb winrate-tet fognak tudni hozni ellene.
Az alapok
Mint mindenki számára ismeretes, a deck alapja a Misterious Challenger, ami azon kevés lapok közé tartozik, ami sikeressé tudott válni a TGT kiegészítő lapkészletéből. A lap legnagyobb ereje, hogy 6 manáért egy elég korrekt statokkal bíró lényt rak az asztalodra, hatalmas bónusszal. Érdekes, hogy egymaga képes volt 5 teljesen játszhatatlan paladin secretet és egy secretkeepert aktívan játszhatóvá tenni a meta számára.
A deck igyekszik ideális görbén maradva korai board controllt szerezni, ami utána engedi az igazi value tradeket. Tehát a secret paladin ha jó winrate-t akar, NEM face deck. Inkább nevezhető Tempo és Board Controll alapú decknek.
Fontos megkülönböztetni a secret paladin 2 fajtáját, az alacsony és a magas managörbés verziót. A cikk írásakor nincs egyértelmű konszenzus, hogy melyik verzió a jobb, mindkettő mellett szólnak érvek és ellenérvek. Én a saját véleményem és statisztikáim alapján fogom bemutatni mindkét típust.
Lehetséges lapok
Kezdéskor nézzük meg azokat a lapokat, amik jó eséllyel mindkét deckben szerepelnek.
Avenge - Az egyik legjobb secret. Mindig érdemes figyelni rá, hogy az ellenfél ne tudja úgy procoltatni, hogy abból egy neked kedvezőtlen trade szülessen.
Competitive Spirit - Korrekt secret, de nem fogja a világot megváltani. Kimondottan annak örül az ember, ha a Challenger rakja ki és/vagy legalább 3 targetet üt.
Noble Sacrifice - Jó kis secret, sokszor meg lehet vele ölni egy kisebb lényt, akár soakolni egy nagyobb ütést. Facehunter ellen early game-ben kifejezetten jó.
Redemption - Nagyon könnyű körbejátszani, de sokszor komoly valuet is képes adni (pl shredder vagy tirion)
Secretkeeper - Jó kis 1-es drop ebbe a koncepcióba. Ha meghízik ha nem, az ellenfél gyakran megijed tőle és valószínűleg drágábban szedi le, mint amennyibe neked került. Gyakorlatilag egy olyan lap vált játszhatóvá, amiről soha nem gondoltam volna hogy valaha bárki értelmes pakliba bele tudja majd tenni.
Ironbeak Owl - Kis baglyunk lassan minden deckbe kötelező.
Knife Juggler - Nagyon erős early game lap, amit ha meg tudsz védeni komoly valuet tud adni más kislényes deckek ellen.
Shielded Minibot - Jelenleg az egyik legjobb 2-es drop a játékban, rettentő sticky, szinte mindig 2:1es trade-eket tudsz kényszeríteni vele. Az alappillére az early board kontroll megszerzédének.
Coghammer - Szerintem nem volt még olyan paladin, amiben ennyire erős lett volna a coghammer. Egyszerre tud ingyen trade-et adni, tauntot facehunter ellen és plusz leszedést.
Divine Favor - Az alacsony görbés paladin egyik alap lapja, de a magasba is befér egy. Hatalmas mennyiségű lapot lehet húzni vele.
Muster for Battle - Jelenleg az egyik legjobb temposwing a játékban, kombózik jugglerrel, a secretekkel. Mirrorban az ereje csak tovább nő, ráadásul a lights justice is korrekt 1-1 matchupban.
Truesilver Champion - Korábban alap lett volna 2 ilyen szinte minden paladin deckbe, de a meta alakulása és a secret paladin stílusa miatt coghammerrel 1 - 1 sokkal jobb.
Blessing of Kings - Mivel a deck alapja a board controll, az esetek nagy részében lesz lény amire lehet tenni. Az opciókat nagymértékben növeli ez a lap. Nagyon jól kombózik divine shielddel.
Piloted Shredder - Az egyik legjobb 4 manás drop, nagyon sticky és legtöbbször korrekt lény esik ki belőle. A pakli előnye, hogy ha nagyon kicsi (Pl.:1/1) lény esik ki belőle, több lehetőség van annak buffolására is.
Mysterious Challenger - A pakli alapja, hatalmas value-t generál, ha 6 manás körig tied a board, jó eséllyel megnyeri neked a játékot
Dr. Boom - Ha vílágít tedd ki, jelenleg a játék legjobb lapja
Alacsony görbés Secret Paladin
Ezek után nézzük meg, milyen is egy alacsony görbés paladin.
Ennek a típusnak a lényege, hogy minél hamarabb kiszórd az összes lapot a kezedből, hogy aztán divine favorrel visszahúzd a kezed. Ez nagyon erős early game-re ad lehetőséget. 6. körig meg kell próbálni tartani a boardot, value tradeket csinálni és a lehető legtöbb dmg-et bevinni az ellenfélbe, 6. körben pedig a challenger jó eséllyel befejezi a meccset.
Az előbb felsorolt lapokhoz képest előkerül az Argent squire, amivel nagyon jól lehet early game-ben asztalt szerezni illetve kombózik a Blessing of Kings-el. A másik ilyen lap a haunted creeper, ami egy korrekt 2 manás lény. Ereje ebben a deckben, hogy nagyon nehéz teljesen leszedni, mindig ad lényeket a további buffolgatáshoz illetve redemption-nel kifejezetten jó.
Előnyök:
- Ha jól elkapod a húzást, olyan snowballt tudsz csinálni, amit nem lehet behozni/visszahozni.
- Early game-ben erősebb, mint a magasabb managörbés verzió, facehunter ellen egy squire 2:1-es trade-et is tud hozni, stb.
- Gyors meccsek
Hátrányok:
- Rettentő inkonzisztens. Gyakorlatilag ebben a típusban rengeteg módja van a szar húzásnak. Egyszerre feljöhet az összes secret, nincs divine favor, nincs challenger stb. A gond az, hogy arra épít a pakli, hogy az erős early game és az onnan jövő tempo viszi el a győzelemig. Ha ez rossz húzás miatt elmarad, akkor viszont már később jóval kevesebb esélye van nyerni a kevesebb lategame opció miatt.
- Egy boardclear jobban megviseli, mint a magasabb görbéset.
Mulligan:
Általánosságban igaz, hogy meg kell próbálni a lehető legjobb görbét mulligan-ezni. Szedjük ketté a coinos és nem coinos mulligant:
Nincs coin:
Cél az 1-2-3-as görbe kialakítása. Két 2-es drop nem kifejezetten jó, de mérlegelés után akár lassú deck ellen tartható. A Challengert ne tartsd meg, kivéve ha 1-2 es dropod vagy lassú deck ellen 2-3-as drop van. Ekkor el lehet rajta gondolkozni, mert ez a típus sokkal jobban függ attól a laptól.
Van coin:
Lényegesen több az opció. Cél két 2-es dropra menni, utána 3-4. De ugyanúgy rendben van a secretkeeper+secret, utána 2-3 vagy Secretkeeper+Argent squire és 2-3. Itt érdemes megtartani a Challengert.
Magasabb görbés Secret Paladin
Első látásra nincs nagy különbség a 2 deck között, de mégis ez a különbség játék közben nagyon kijön. Nincs Argent Squire, nincs 2 Divine Favor, nincs Haunted Creeper. Helyette van egy 2. Coghammer, ami szerintem ebben a pakliban óriási. Fel lehet tenni a kérdést, nem e sok így a fegyver. Néha igen, de akkor az 1 Truesilvert venném ki, nem a 2. Coghammert. Bekerült egy Concecration, ami mirrorba, Tempo mage és egyéb kislényes deckek ellen nagyon erős.
Míg az első verzióban cél minél hamarabb mindent kijátszani és remélni a divine favort, itt inkább a tökéletes görbére probál a deck építeni. Ha a játék első 3-4 köre nem sikerül annyira jól, akkor is erős opciók vannak a játék végére. Gyakorlatilag 4. körtől kezdve minden körben az egyik legerősebb, adott manaköltségű lényt rakhatjuk az asztalra. Így került be Loatheb, ami amellett hogy jó eséllyel blockolja az ellenfér leszedéseit egy teljes körig, egy szolid statokkal rendelkező drop. Tirion pedig a játék egyik legjobb legendary-je.
Előnyök:
- Az előző deck inkonzisztenciája itt lényegesen kevesebbszer jön elő.
- A magasabb görbe ellenére nem sokkal lassabb a játék
- Több a jó matchup, azokat stabilabban hozza
- Az előző deckel ellentétben nem érzed, hogy kifogysz a erőből
Hátrányok:
- Azért ezzel is lehet nagyon rosszul húzni
- Facehunteres meta szétszedi
Mulligan:
Nincs Coin:
Cél az 1-2-3-as görbe kialakítása. Két 2-es drop nem kifejezetten jó, de mérlegelés után akár tartható. A Challengert semmilyen körülmények között ne tartsd meg.
Van coin:
Itt is jó két 2-es dropra menni, utána 3-4. De ugyanúgy rendben van a secretkeeper+secret, utána 2-3. Brutális húzás esetén megtartható a Challenger, de én legtöbbször lekeverem. Véleményem szerint jobb 4. körre egy shreddert vagy BOK-ot kapni, mint tartogatni a challengert.
Matchupok, Statisztikák, Tippek
Az elején szeretném tisztázni, hogy az itt bemutatott statisztikák és az ebből levont következtetések, teljesen a saját tapasztalatomra alapszanak, főleg top legendben lejátszott meccsekre épülve. A számok és tapasztalatok mások számára eltérhetnek, tekintve a meta napról napra változik, ennek ellenére irányvonalnak tökéletesek. A két deckel összesen 120 meccset játszottam ladderen és úgy 20-30at versenyeken (ezeket nem rögzítettem a statisztikákba), az alábbi megoszlásban:
Az alacsony görbés deckkel a statisztikáim, főleg rank 5 környékén:
Mivel 40 meccs után úgy éreztem sehova nem haladok, kb 50% a winrate, így úgy éreztem kipróbálom a másik verziót.
A magasabb görbéssel:
Ezzel már nagyon jól lehetett haladni és 80 game már elég jó minta a szezonban. A cikk írásakor is ezzel tartom magam top 100 Legendben.
A fenti statisztikákból tökéletesen látszanak az erős és gyenge matchupok is.
Ami ellen a deck erős:
Warlock (zoo, handlock), Controll Warrior. -80% felett. Handlocknál figyelni kell, hogy idő előtt ne üsd le 10 HP környékére, ahol könnyen 2 molten giant + taunt egy erős concede-et jelenthet.
A Druid érdekes, mert druida oldalról paladin ellen hasonlóan jó win % jött ki. A kulcs mindkét deck ismerete és ezáltal bizonyos kulcslapok körbejátszása. Pl Aspirant leszedése akkor, amikor az a legjobban fáj a görbéjének vagy 4. körös swipeba nem belerakni egy teljes asztalt stb. Nagyobb mintán kb 65%-os winrate lehetséges.
Midrange Paladin és Mirror - A midrange paladin ellen jó eséllyel nyerhetsz. Nem szabad 4. körös consecrate-be belejátszani. Equality + cons miatt nem szabad overextendelni. A baglyot érdemes tirionra megtartani. A mirror leginkább a húzásról és a saját deck ismeretéről szól. Próbálj meg secretkeepert mulliganezni és nem kijátszani secreteket, ha az ellenfélnek már van kint keeperje. A szerencse, hogy a legtöbb ember nem érti a decket és csak agyatlanul aggroként játsza, ezáltal ezek az emberek free wint adnak létrázás közben. - 65% a realitás nagyobb mintán
Rogue - Alul reprezentált, amivel találkoztam az sima volt. Amire figyelni kell a blade flurry és a fan of knives.
Shaman - Nincs ilyen class a HS-ben.
Coinflip:
Priest: A priestek, kifejezetten a dragon priest legalább annyira inkonzisztens, mint a paladin. Ha húz megfelelő early game-et, valúszínűleg behúzza a meccset is. Wyrmrest Agent nagyon meg tudja fogni a korai asztalépítést. Baglyot érdemes megtartani egy velen's chozenre. 5. körös Holy novára számítani kell, nem szabad belejátszani. Ha egy mód van rá, az avenge 1 ütéses lényre procoljon hogy az kijöjjön az SWD, SWP illetve a Cabal range-ből is.
Mage: Mechmage-et szeretnénk elkerülni, elég necces ellenfél. Tempo mage egy fokkal jobb, de ha ő kezd és nála lesz a tempo, nehéz visszaszerezni. Számomra kb 50%-os volt a mage, de szerintem ez 55% környékére simán felmehet. Nagyban függ a mage milyenségétől és a párharc jobb ismeretétől.
Rossz matchup:
Hunter: Ha huntert látsz nagyon szedd össze magad, mert kb 35%-os matchup, ráadásul jelenleg elég felülreprezentált a metában. Általában itt a board controllal nem sokra mész, mert elfogy a HP-d idő előtt. Egyik kulcs a dupla coghammer. Egy jó lényre divine shield + taunt nagyon sok HPt fog rajtad "gyógyítani". Nagyon erős még a shielded minibot, ebből mindenképp szükség lesz early game-re. Ebben a matchupban felértékelődik a noble sacrifire is, 1 manáért jó eséllyel megöl egy lényt és/vagy benyel egy komoly dmget. Mindig meg kell ítélni, hogy midrange vagy face a hunter, ez alapján pedig belőni a trapeket. Explo trab-be a lehető legkevesebb lényt tegyük bele.
Ha matchupot megtanulja az ember, akár 40%-ot is hozhat.
Tippek:
- Elsődlegesen board controllra kell figyelni, nem az arcra
- Meg kell próbálni az ideális managörbét elérni, manát nem hagyni a körökben
- A shreddert érdemes mindig 2 lény közé tenni, mert eshet ki belőle totem vagy farkas. Lehet ennek minden 50. meccsen lesz jelentősége, de érdemes rá odafigyelni, mert semmibe nem kerül.
- A secretek és a lapok a kijátszás sorrendjében aktiválódnak. Pl a redemption a legkorábban kijátszott lényt hozza vissza egy asztalirtás esetés.
- Repentance nem annyira rossz kézben sem, így lehet kontrollálni, hogy az ellefél milyen lényét tegye majd bele.
- 2. körben ha választani kell juggler és minibot között, legtöbb esetben a minibot jobb. Ha úgy ítéled meg, a juggler fennmaradása hatalmas előnyhöz juttatna ellenfeleddel szemben, viszont elvesztése nem különösebben jelentene problémát, lehet azzal kezdeni.
- Üres asztalra challenger nagyon veszélyes ránk nézve, ha az ellenfél be tudja aktiválni a secreteket. Ebben az esetben egy BGH egymaga megoldja a Challengert és majdnem az összes secretet.
- Ha a helyzet azt kívánja, ne félj eltörni a fegyveredet egy másikért.
A cikk végén mindenkinek ajánlanám a pakli kipróbálását. Ha valaki ebben a metában szeretne eredményes lenni, ismerni kell a legnépszerűbb deckeket, azok erősségét és gyengeségét. Ezeket pedig legkönnyebben úgy tanulja meg az ember, ha maga is játszott az adott paklival.
Sok sikert mindenkinek!
Gelu - Frozenflame