Hogy a fenébe lett a Hearthstone metája ennyire nagyszerű?
A Demon Hunter megjelenésekor még a játék történetének legrosszabb metájával találkozhattunk, azóta 180 fokos fordulat következett be, és csodálatos lett a meta.
A PC Gamer írásának fordítása.
Ez egy nagyon hosszú cikk. Röviden a lényeg:
- Sosem jó kikapni, de sokkal jobb olyan pakliktól kikapni, amelyek nem egy szuper kombóval ölnek meg, olyannal, ami ellen nem lehet mit tenni (OTK paklik, Freeze Mage, Resurrect Priest).
- A meta még sosem volt jobb állapotban, mint most (hetek óta nincs Tier 1-es ("Legjobb") pakli), mert annyira kiegyenlített a játék, és szinte minden kaszt kompetitív.
- A Shaman és a Warlock a leggyengébb, de a Shaman hamarosan apróbb buffot (erősítést) kaphat (18.6-os frissítésben).
A vereség mindig szívás. Nem számít, hogy egy olyan Tempo Mage-ről beszélünk, amelyik állandóan új, véletlenszerű lapokat hozott létre, vagy egy Dragon Priestről, amelyik ellopta a legjobb kártyáidat, majd azokkal ölt meg, egyszerűen soha nem szórakoztató a vereség. Viszont, ha ezt a frusztrációt egy pillanatra félreteszed, rögtön egyértelművé válik, hogy a Hearthstone egyik legjobb metáját élhetjük most át.
Ha nem hiszel nekem, akkor csak vess egy pillantást a Vicious Syndicate meta jelentéseire. Az előző hónapban két héten át nem volt "Tier 1-es" pakli, és egyelőre ugyanezt látjuk október első hetében is, tehát nincsenek kiemelkedően erős paklik. Több kaszt különböző altípusa is játszható jelenleg a Rankeden.
Most pedig utánajárunk, miként is jutottunk el idáig és, hogy fenntartható-e ez a jövőben is. Ebben pedig Dean "Iksar" Ayala, játéktervező lesz a segítségünkre.
A 2020-as év alapvetően egy tragédia, de a Hearthstone szép csendben egyre erősebb és erősebb lett: Először is ott van a Battlegrounds sikere, majd az új kaszt bevezetése, amire még nem volt példa, majd a gyakori szezonális események, és a Ranked rendszer teljes megújulása.
Gyakorlat teszi a mestert
"Ez a mostani kiegyensúlyozott meta félig annak köszönhető, hogy már a csapat is egyre jobban ért hozzá." - mondta Ayala videóhíváson keresztül. Ne feledjétek a játék már több, mint 6 éves, és ezalatt 15 kiegészítő, 5 kaland mód és 39 új kulcsszó érkezett. Azokról a lapokról nem is beszélve, amelyeket módosítani kellett az egyensúly miatt.
Óriási kihívás kiegyensúlyozni a játékot, amikor egyszerre 135 új kártya kerül be, de a csapatunk már kezd igazán jó lenni ebben.
"A Blizzardnál valószínűleg a Hearthstone csapatnak kell a legtöbbet tanulnia, hiszen minden negyedik hónapban kiadunk egy új "fő terméket". És most még elfoglaltabbak leszünk a Battlegrounds, illetve a nagy frissítések miatt, de kiadjuk őket, és tanulunk belőlük."
Az elmúlt időszak alatt megváltozott a csapat kártya változtatási filozófiája. A legújabb szett, a Scholomance Academy egy tökéletes példája egy olyan kiegészítőnek, ami erőteljes új lapokat tartalmaz, és nagy részük kompetitív paklikban is működik. "Nemcsak, hogy több tapasztalattal rendelkezünk, de a legfelsőbb határokig toljuk ki a kártyákat. Hét, vagy nyolc kiegészítővel ezelőtt rendben volt, hogy készítettünk 20, vagy 30 kártyát, amiről tudtuk, hogy nem igazán lesznek majd használva, de ott vannak az újabb játékosok számára és az arénához. Manapság már azt szeretnénk, hogy mind a 135 kártyán el kelljen gondolkodnod, vagy legalábbis nekünk, hogy elképzeljük mely paklikba illene bele, és milyen metába?"
Azok a kártyák, amelyek nem teljesítik ezt a célt, azokat újratervezzük, vagy addig buffoljuk, amíg nem illeszkednek be valahová. Persze a Hearthstone közössége nagyon kreatív, ezért garantálható, hogy minden kiegészítő megjelenésekor felfedeznek pár őrült ötletet. Vegyük például az Animated Broomstick-et. Ez az 1 Manás Rush kártya olyan Battlecry-al rendelkezik, ami a többi lényednek is Rush-t ad, tehát tökéletes olyan paklikba, amelyek sok kis lénnyel operálnak, mint mondjuk a Zoolock. Mégis olyan erős paklikba került, mint a Guardian Druid, sőt még paklit is neveztek el róla, a Broom Paladin esetében. Ez egy valóban elképesztően erőteljes kártya 1 Manáért, de könnyű volt szem elől téveszteni a kiegészítő sokkal több cifrább kártyái között.
A megfelelő kártya kiválasztása a megfelelő időpontban
A korábbi évekkel ellentétben idén sokkal gyorsabban reagált a csapat a problémás kártyákra, vagyis gyakoriak lettek a kártyák változásai. "Most már inkább azonnal változtatunk a kártyákon, hogy kijavítsuk a dolgokat, ez pedig kissé könnyebbé teszi, hogy egészséges metát kapjunk." - mondta Ayala. Ennek köszönhetően a Scholomance megérkezésekor egyetlen egy olyan kasztot sem láttunk, ami érinthetetlen Tier 1-es paklikánt dominálta volna a metát hosszú időn keresztül. Továbbá a metában több kaszt és pakli is ugrál jelenleg a különböző szintek (Tierek) között.
Megkérdeztem Ayalát, hogy miként hozza meg a csapat a döntést a beavatkozásról. "Ha megfigyelünk egy paklit, ami túlságosan erős, akkor leginkább az 1 Manás lapokat szeretnénk nerfelni, vagy azokat a kártyákat, amelyek valóban befejezik a játékot, mert azok váltják ki leginkább a rossz érzéseket a játékosokból."
Íme néhány kártya, amire biztosan mindenki emlékszik, mert rossz érzéseket hoznak elő vagy azért, mert rögtön hátrányba lehet kerülni tőlük, vagy egyszerűen nem is lehet mit kezdeni velük, hiszen már garantált a vereség, ha az ellenfél kijátssza.
Ayala kiemelte a Libram Paladint az aktuális metából, és az Even Paladint a Witchwood időszakából. Ezek tökéletes példák olyan rendkívül erős paklikra, amelyek mégis azt az érzést adják, hogy ez rendben van.
Azok a paklik úgy tudnak a meta legerősebbjei lenni, hogy közben nem frusztrálóak.
Miközben a Resurrect Priest, a Freeze Mage, és az OTK paklik lapjait gyakran érheti változtatás. Ezeknél a pakliknál fájdalmas a vereség, hiszen olyan eszközöket húzhatnak fel, amelyek rögtön lezárják a meccset. Gondolj csak bele, hogy érzel, amikor egy Freeze Mage már négy körön át csak lefagyasztja a lényeidet.
Néha csak egy bizonyos kártya okozza a problémát, ami létrehoz egy komplett új stratégiát, amit aztán meg kell változtatni. Ilyen volt legutóbb a Guardian Animals és a Tortollan Pilgrim. A Guardian Animal képessége olyan löketet adott a paklinak, hogy végül az egész meta aköré épület, hogy azt valahogyan lenyomja. "Még azoknak a játékosoknak is rossz volt, akik azzal játszottak, hiszen ha felhúzták nyertek, ha nem, akkor pedig nem, tehát olyan érzést ad, hogy a döntéseid nem igazán számítanak. Az ilyen lapokon kell módosítani" - mondta Ayala.
Általában amikor a kártya változások megérkeznek, addigra mi már hetek óta készültünk rá.
A csapat többsége a kártyák tervezésén dolgozik, de gyakran beleszólnak a lehetséges változtatásokba is. Ők is játszanak a játékkal, akárcsak ti, úgyhogy tudják, ha valami nincs rendjén.
Illidan nagy belépője
Ha már a túlságosan erős dolgoknál tartunk, akkor beszéljünk egy picit a Hearthstone 10. kasztjáról, ami áprilisban érkezett.
24 óra leforgása alatt a Demon Hunter egy totális terrorrá vált, minden egyéb kasztnál sokkal erősebb lett. Még a legerősebb paklik sem bírtak Illidan tempójával, amelyek kifejezetten az új kaszt ellen készültek. Példátlan esemény következett a játékban: Egy nappal később bejelentették a nerfeket.
Valószínűleg a Demon Hunter volt a legerősebb dolog, amit valaha alkottunk - ismerte el Dean Ayala.
"Minden egyes alkalommal, amikor nerfelnünk kell egy kártyát az azt jelenti, hogy valamit elhibáztunk valamilyen szinten. Kissé csalódottak voltunk, hogy mennyire erős lett a Demon Hunter a megjelenésének pillanatában, de nagyon gyorsan javítottuk. Három, vagy négy kártyán változtattunk és azok elég kis változások voltak."
Erős első benyomást kellett keltenie a Demon Hunternek, hiszen a többi kaszt már 6 éves történelemmel és egyedi játékstílusokkal rendelkezett. "Nagyon sok időt töltöttünk azzal, hogy valami igazán szórakoztatót hozzunk létre. Találtunk is valamit, ami véleményem szerint szórakoztató volt, de az altípusai nem passzoltak úgy, ahogy szerettük volna."
Mind éreztük a Demon Hunter aggro paklik haragját a megjelenés pillanatában, de Ayala azt is megemlítette, hogy volt egy nagyobb lényekkel operáló pakli is, ami nem igazán működött. Sokkal jobban meg van elégedve viszont azzal, hogy miként alakultak a dolgok a legújabb kiegészítő megjelenésekor, ami még változatosabbá tette a Demon Hunter eszközkészletét. "Amikor a Scholomance megérkezett a Soul Fragment paklikkal, akkor ez egy kissé más érzést adott, hiszen sokat gyógyítasz és kissé később kezdesz játszani" - magyarázta el Dean Ayala.
A csapat mostanra már elégedett a Demon Hunterrel, de úgy vélik még több lehetőség rejlik a kasztban.
Úgy hiszem a jövőben továbbra is szeretnénk, ha a Demon Hunternek lenne egy nagy lényekkel teli Control paklija, de a jelenlegi két típusával is teljesen meg vagyok elégedve, ami az erőteljes aggro és a Soul Fragments pakli.
Jöjjenek a buffok
A másik nagy filozófiai változás, hogy mostantól nemcsak nerfelnek, hanem buffolnak is. Tavaly láttuk először, hogy lapokat buffolnak. A közösség már rég jelezte, hogy sok lapot apró módosításokkal játszhatóvá lehetne tenni, úgyhogy ez a változás hatalmas örömöt okozott.
Hamar kiderült, hogy a Mage-hez és a Priesthez túlságosan is kedvesek voltak, ezért három hónapon belül nerfelni kellett buffolt lapokat, a Luna's Pocket Galaxy-nak és az Extra Arms-nak is csökkentették a manaköltségét. Ez is igazolta a Blizzardot, hogy nagyon óvatosnak kell lenni a buffokkal.
Bár más okai vannak, hogy korábban miért nem hoztak ilyen lépést. Ideális körülmények között a hatása sokkal kisebb, mint a nerfeknek. "Egy nagyon kis rés áll rendelkezésre, ahol sikereket lehet elérni. Ha buffolsz, akkor csak azokat az embereket fogja érinteni, akik azt a paklit szeretnék játszani, ezzel szemben, amikor nerfeled a legjobb, a legnépszerűbb lapot, akkor az így, vagy úgy, de mindenkit érint... Így gondoltam erre korábban, ezért a buffolás nem igazán éri meg."
Ahhoz, hogy ugyanolyan hatást elérj, mint egy nerffel, tíz lapot kell buffolni.
Azóta már változott a csapat álláspontja, és amikor a jövőben buffok érkeznek, azok általában apró módosítások lesznek, de attól a kaszt jobb állapotba fog kerülni, mert az erősített kártyái kissé hasznosabbak lesznek.
Bár a meta jelenleg jó állapotban van, a Shamanok és Warlock-ok eléggé szenvednek. A következő nagyobb frissítésben (18.6) elképzelhető, hogy apróbb módosításokat kapnak a Shamanok.
Arra is rákérdeztem, hogy mi a helyzet az Archwitch Willow-val, ami nemrég lett buffolva. Ránézésre nagyon erősnek tűnik, de egyelőre hiányoznak azok a nagy démonok, amelyekkel jól tudna együttműködni. Ayala szerint a jövőben szinte biztosan érkeznek majd olyan lapok, amelyek támogatni fogják.
Amint a megfelelő támogató lapokat megkapja az Archwitch Willow, hirtelen egy teljesen új paklid lesz. Azt hiszem a paklit majd úgy fogják elnevezni, hogy "Willow deck". Tipikusan az a kártya, amit beraksz a paklidba és aköré építkezel.
"Created by" (más kártya által létrehozott lapok)
Statisztikailag most éljük a legegészségesebb metát a Hearthstone történetében, de azért van egy dolog, ami zavarja a közösséget, ez pedig a "created by" szöveg. Az évek során bevezetésre kerültek a Lackey-k, a Discover kulcsszó, és az olyan véletlenszerű kártya generáló eszközök, mint a Mana Cyclone és az Evocation.
"Mindig lesz valamennyi kártya generálás a játékban," - mondta Ayala. "A Discovert szinte az összes szettbe betesszük, mert az egy olyan mechanika, amit igazán jól fogadtak és úgy hiszem még élvezetesebbé teszi a Hearthstone-t. Ennek ellenére a közelgő kiegészítőben kevesebb ilyen lap lesz."
Legyünk őszinték, mind találtunk egy segítőkész sárkányt Dragonqueen Alexstrasza-tól, és mind találtunk végzetes sebzést egy Kobold Lackey-tól is már. A kártya generálás izgalmas módokon rázhatja fel a meccseket, de ha már túl sok van belőle, és túl gyakran ad túlságosan erőset, az már problémás lehet.
ZalaeHS szerint is most éljük a legjobb Hearthstone metát, és nincs baja azzal sem, ha véletlenszerű dolgoktól kap ki, hiszen ő egy játékra regisztrált. Ha sakkozni szeretne, akkor sakkozna.
Interjúnkban Ayala arról is beszélt, hogy miként változtak meg a Control paklik a kártya generálás eredményeképp. "Manapság a Control paklik sokszor 29 olyan lappal rendelkeznek, amelyek mind eltávolítható lapok. Van viszont egy kártya, ami a végtelen sok érték generálója". Rossz érzés attól a bizonyos laptól kikapni, amikor te egy sokkal komolyabb paklit állítottál össze cserébe bevállalva olyan kompromisszumot, hogy kikapsz az aggro pakliktól.
A Hearthstone csapat megérti a közösség frusztráltságát és az elmúlt időszakban a véletlenszerű dolgok generálását is visszafogták, de arra ne számítsunk, hogy ez teljesen eltűnne. Ayala úgy hiszi, hogy a Control meccsek sokkal élvezetesebbek, amikor kijátszod a sok fenyegető lapot, amit a paklidba raktál ahelyett, hogy csak egy bizonyos kártyát teszel a paklidba, és egy csomó eltávolító képességet."
Meddig mehet még ez így tovább?
Kártyák nerfelése, és kasztok következő kiegészítőkre való felkészítése után elérkeztünk a Standard Hearthstone igazán jól kiegyensúlyozott korszakába. Az év utolsó kiegészítője még majdnem két hónapnyira van (a bejelentés október 22-én érkezik, ahol egy új játékmódot is be fognak mutatni), tehát még van idő a dual-kaszttal és a Spellbursttel kísérletezgetni, mielőtt újabb kulcsszavak és mechanikák érkeznének.
Az előző évek alapján megfigyelhettük, hogy az év utolsó kiegészítője a legerősebb, hiszen az tölti el a legkevesebb időt a Standard metában. Szóval garantáltan izgalmas lesz, hogy milyen irányba fog haladni a meta a /PHOENIX/ Évének utolsó kiegészítőjében.
Forrás: PC Gamer
Támogasd a Hearthstone Hungary-t!
Kérlek, amennyiben teheted támogasd az oldalt! A támogatási lehetőségeket itt éred el: HSHU támogatása!