Paklik leírásai
Mai cikkünkből megtudhatjátok, hogy melyik pakli típus mit jelent (aggro, control, midrange, combo), illetve, hogy jelenleg mely paklik vannak használatban. A cikkben a kezdők is találhatnak maguknak olyan paklikat, melyek előállításához semmilyen extra lapra nincsen szükség.
Ezt a cikket a Hearthstone Wiki > Pakli segítségek oldalon is megtaláljátok, ahol a jövőben is frissítve lesz totenmesternek köszönhetően.
Sok esetben a pakliknak nincs külön elnevezésük és csak így hívjuk őket, hogy "Midrange Hunter vagy Aggro Warrior".
Aggro Deck: Az aggro paklik célja, hogy az ellenfelet minél gyorsabban, ha lehet még a korai játékban megöljék. Ezek általánosságban alacsony manaigényű lapokat tartalmaznak (pl. Face Hunter) és a hőst célozzák a lehető leggyorsabb győzelem elérése érdekében.
Control Deck: A control paklik célja a harctér irányítása. Ezen pakliknak fontos elemei a taunt-os lapok, mint például a Sludge Belcher, létfontosságú, hogy sok kártya legyen a kezükben, ezért általában használnak Northshire Cleric-et, Arcane Intellect-et vagy ehhez hasonló lapokat. Az is lényeges, hogy az ellenfél ne támadhasson, ezért a játék elején és közepén fagyasztó, sebző képességeket (pl.: Frost Nova, Holy Nova) használnak, a játék végén pedig erőteljes és drága lapokkal válaszolnak (pl.: Pyroblast vagy Cenarius) az ellenfél általában kevésbé hatásos lényei ellen.
Midrange: A midrange paklik általában a leghatékonyabb lapokat tartalmazzák, amelyek az értékükért nagyon hasznosak (ilyen például a Savannah Highmane) és a nagyobb lényeihez az ellenfélnek valószínűleg legalább két lapra lesz szüksége, hogy eltávolítsa őket.
A control és a midrange paklikkal (deck=pakli) a játékosok nem sietnek, - az aggro deck-ekkel ellenben - ezek általában hosszasan tartó meccsek, mert drágább, de hatékony lényeket használnak. Egy aggro deck az esetek többségében legyőzi a control deck-et, mert a játék kezdeti szakaszában, ahol az aggro nagyon erős, a control-t játszó játékos nem tud mit lépni az ellenfél lényei ellen. A Midrange deck-ek általában minden játékrészben hasznosak, ezért hatásos az aggro deck-ekkel szemben, hiszen már a játék elején tud reagálni az agresszív lényekre, de gyengébb a control deck-ek ellen, mert nem tudja elég gyorsan megölni az ellenfelét.
Combo deck: Eredetileg csak a Rogue sok combo-t használó paklijait nevezték így, azonban már elterjedt több kasztnál is. A kombó paklik olyan paklik, amelyek több lap kombinációjával nagyon erősek. (Pl.: Priest-nél: Auchenai Soulpriest és Circle of Healing vagy Wild Pyromancer + Power Word: Shield + Holy Smite)
Tempo*: Ez nem igazán sorolható a főbb paklik közé. A lényege, hogy gyors, ebből ered a tempó szó. Általában úgy nyer, hogy hatékony lényeket pakol ki, felépíti a harcterét, az ellenfél lényeit elpusztítja és gyorsan végez a hőssel.
Azonban eltér az aggro-tól, mert nem játszik túl sok törékeny és aggresszív lényt, amelyeket lehet, hogy egy harctér tisztító képesség elsöpör. Eltér a Control-tól is, mert ugyan célja a harctér irányítása, de ehhez nem feltétlen szükséges, hogy sok kártyája legyen.
Játékrészek: Early game (korai játék 1-3. kör), Midgame ( 4-6. kör), Late game (késői játék 8. + körök)
Druid: Kezdő pakli (link)
Népszerűbb paklik: Midrange és Ramp
A ma ismeretes meta egyik legjobb és legnépszerűbb Druida paklija. Azonban az egyik legfőbb hátránya az, hogy nagyon lassú a kezdése, ezért nagyon fontos, hogy a kezdésnél gyakorlatilag mindent el kell dobni, ami nem Wild Growth, illetve Innervate. Ezek a lapok a legfontosabbak az early gameben, mert leginkább ezek segítségével lehet csak hatékonyan felvenni az ellenfél paklijával szemben a tempót. A legtöbb lény a pakliban igencsak „tapadós”, kellemetlenül és nehezen tradelhető le, amihez az ellenfélnek gyakran két lapot is el kell használnia. A win condition a pakliban a Force of Nature és a Savage Roar együttes bevetését jelenti, ami a semmiből tud levenni az ellenfél arcából 14 sebzést. Minél több baráti lény van lent az asztalon, annál nagyobb sebzést lehet kiosztani vele az adott körben. Az, hogy ez minél előbb megtörténjen, ahhoz laphúzás is kell. A paklit megfelelően gyorsan lehet pörgetni a két Ancient of Lore és Wrath segítségével. Tech kártyaként gyakran szerepel a pakliban Azure Drake is, ami jól kombózik a Swipe-al is.
A pakli nagyon hasonlít a fent említett Kombó/Midrange paklihoz, a különbség leginkább a late gameben mutatkozik meg igazán, ahol már észrevehetőek a kontrol pakli névjegyei. Ez a pakli a Force of Nature + Savage Roar kombó helyett két Ancient of War-t és Kel'Thuzad-ot használ. Ezáltal a pakli 6 nagyobb Tauntos lényt is szerepeltet már. A lényeg, hogy az ellenféltől előzetesen ki kell húzni minden olyan leszedést, ami a Tauntok mögül kiszedhetné Kel'Thuzadot, majd megfelelő időben kirakva őt hatalmas tempót nyerni vele azáltal, hogy visszahozza a lényeinket a halálból akár már a kirakás körétől kezdve is. A paklival a kezdés még a Kombó Druidához képest is lassabb, ezen igyekszik változtatni valamennyit a dupla Zombie Chow bevetése.
Inkább fun pakliról van szó, mint kompetetív jellegűről. A pakli célja nem más, mint hogy kiégesse az ellenfele kezéből a kártyákat. Erről főleg a Naturalize és a Coldlight Oracle gondoskodik, de a pakliban megtalálhatóak a milleléshez szükséges további, az ellenfelünknek lapot húzó minionok is. A pakli egyik legfőbb kombója a Poison Seeds + Starfall, ami 9 manából garantáltan letakarít mindent az ellenfél oldaláról. Hogy a meccs kellős közepén ne haljunk meg, arról Alexstrasza, a Tree of Life, a két Antique Healbot és a paklinak megfelelően 1-2 Healing Touch gondoskodik. Érdekesség, hogy a pakli gyakran felhasználja King Mukla-t is. Megidézésével két banánt csúsztatott az ellenfél kezébe, ami a millelést segíti elő.
A Druidának régebben volt egy erős, harmadik pakli koncepciója is, ám mára már teljesen kiesett a metából. Ez a pakli a Token Druida volt, ami a Violet Teacherből kapott, kis 1/1-es lényeket buffolta fel a Power of the Wild és/vagy a következő körben a Savage Roar segítségével. A pakli inkább a kombó paklik típusához tartozott. Szerepeljen ez a pakli is itt, de csak megemlítve, hogy ilyen is volt régebben.
Hunter: Kezdő pakli (link)
Népszerűbb paklik: Midrange, Hybrid és Face Hunter
A meta egyik legsűrűbben látott paklija. Ha egyszer elkapja a fonalat (amire már az első köröktől kezdve reális esély van), akkor onnan már nem igazán van megállás. Ha jó a laphúzása, akkor nagyon erős mana-, és kártyagörbét írhat le. Ha úgy kezdődik a meccs, hogy a coin a kezünkben van, akkor szinte garantált, hogy már az első körben lesz olyan játéka a paklinak, amire az ellenfél csak késlekedve tud választ adni, ezáltal felvéve a kezdeti tempót. A pakli a Face Hunterhez képest jóval megengedőbb a tradeléssel, főleg a meccs elején, amitől kezdve fokozatosan lehet átmenni agresszív játékba, amit a Hunter hősképessége is támogat. A pakliban kötelező kellék a Savannah Highmane, ami a játék egyik legjobb 6 manás lénye (a Shaman kaszt Fire Elemental-ja mellett), amivel a legtöbb hős nehézkesen tud csak elbánni, a legfőbb erőforrásait felhasználva. A pakliban a win conditiont a Kill Command jelenti, amit érdemes őrizgetni a meccs végéig, amivel már könnyedén át lehet szúrni az ellenfél Tauntjai mögé.
Egy másik igen népszerű Hunter pakli. A mostani meta leggyorsabb paklija, amivel a cél az, hogy a lehető leggyorsabban leverje az ellenfél arcáról az életerőpontokat. A tradelés csak a legindokoltabb esetekben szükséges, amit általában egy-egy Taunt-ot jelent Silence, vagy leszedés hiányában. A pakli gyakorlatilag felhasználja az összes olyan lapot, amire az van ráírva, hogy Charge, illetve hogy,„Deal Damage”. A pakli mana görbéje ritkán megy 3 mana fölé. Az egyik legideálisabb pakli a létramászáshoz, hiszen nagyon jól lehet vele pörgetni a meccseket, ezért nem számít annyit, ha ki kap az ember 1-1 meccsen. Mindenesetre én semmiféleképpen sem támogatom a pakli használatát kezdő játékosoknak, mert ezzel a paklival nemigen lehet megtanulni rendesen játszani a Hearthstone világában.
A fenti két pakli keverése, ami inkább hasonlít egy Face Hunterhez, mint a Midrange változathoz. Ennek ellenére manapság a három pakli közül ez tekinthető a leggyengébbnek. A célja ennek megfelelően nagyban hasonlít a Face kiadáshoz, de ez a pakli tartalmaz már néhány nehezebben leszedhető lényt is, mint a Savannah Highmane, Piloted Shredder, illetve Loatheb. Ez a pakli ennek ellenére még mindig az agresszív paklik közé sorolandó.
Egy rég nem látott pakli, ami a maga idejében a legjobb volt a metában. Az eredeti pakli készítője, Lifecoach, a pakli segítségével gyakorlatilag pár nap alatt alázta meg mind az EU, mind a NA szervert Legend #1 rangot érve el vele. A pakli ezután elképesztő népszerűségnek örvendett, gyakorlatilag akkoriban az egyik legrosszabb kasztot emelte a csúcsra. A pakli ugyan mai szemmel kevésbé volt kiforrott, mint a mostani Mid-Hunterek, de tempó szempontjából közel hasonlóak voltak. Abból a szempontból volt erősebb, hogy ott még lehetséges volt az 5 manás Starving Buzzard + Unleash the Hounds kombó. A Buzzard nerfelésével azonban a Blizzard kinyírta ezt a pakli típust, mert a legerősebb kombóját vette el ezzel. A pakli megemlítés terén szerepeljen a leírásban, hogy ne merüljön teljesen a feledés homályába.
Mage: Kezdő pakli (link)
Népszerűbb paklik: Tempo, Mech és Freeze
Már a Blackrock Mountain megjelenése előtt is gyakran látott pakli volt, de az új kaland móddal érkezett Flamewaker miatt már jóval nagyobb népszerűségnek örvend a pakli típus, mint az addig uralkodó Mech Mage. A pakli koncepciója nem más, mint hogy az első köröktől kezdve elárassza a saját térfelét kisebb-nagyobb lényekkel, amiket azután különböző sebző mágiával véd be. Négy olyan lapja is van, ami az első köröktől kezdve igen nagy tempót biztosíthat neki. Ezek a lapok a Sorcerer's Apprentice, Mana Wyrm, Mad Scientist, Flamewaker. Érdekesség, hogy a Flamewaker megjelenésével két szálon kezdett el futni a Tempó Mage jövője. Az egyik ága, a már jól ismert, inkább a mid gamere koncentráló, a ma inkább jobban ismert verziója a paklinak, a másik pedig egy erősen agresszív játékot felmutatott variánsa, ami akár 4-5 kör alatt is képes bedarálni az ellenfél arcát. Az utóbbi azonban nem terjedt el kellőképpen ahhoz, hogy számottevő része legyen a metajátéknak.
A Gnomes vs. Goblins kiegészítőben rengeteg új lap érkezett, aminek tetemes részét az új, Mech típusú lények tették ki. Az új lapok közötti szinergia nagyon erős, méghozzá annyira, hogy több mint fél év után is teljesen kompetetívek tudnak lenni azon paklik. A Mech Mage az egyik ilyen pakli. Nagy előnye az, hogy megvan benne a potenciál, hogy 10 kör alatt pontot tegyen a meccs végére, illetve a kasztspecifikus legendary lapjának köszönhetően a late gameben is esélye van a győzelemre. Ez a lap az Archmage Antonidas, ami minden elhasznált spell után ad a játékos kezébe egy Fireball-t. Kiválóan kombózik a mechanikus egységek által szórt Spare Partokkal. Habár mostanában inkább sereghajtó a jobb paklik között még is bátran ajánlható a kezdőbb játékosoknak is, hiszen ha azt az 1-2 legendary lapot nem nézzük, akkor nagyon olcsó pakliról lehet beszélni a képében.
Ez a típus már lassan őskövületnek számít Hearthstone időben nézve, ennek ellenére máig az egyik legerősebb kontrol alapú pakli. A pakli célja, hogy a rengeteg fagyasztással, secrettel és AOE lap segítségével addig tudja kontrollálni a meccset, ameddig Alexstrasza és a különböző sebző mágiák segítségével ki nem tudja végezni az ellenfelet. Az asztaltisztításhoz több eszköze is adott, a jó öreg Flamestrike mellett a GvG-vel érkező Explosive Sheep is hatékony tisztítás az agresszív paklik ellen. A Doomsayer pedig életerőtől függetlenül elintéz minden lényt az asztalon, ha túl tudja élni az ellenfél következő körét. A pakli nagyon erős, azonban rettenetesen lassan lehet vele pörgetni a meccseket létramászás közben. Ez az egyik oka annak, hogy aránylag ritkán lehet látni a paklit Rankeden. A másik oka, hogy nem számít a könnyű paklik közé, amihez még az a harmadik ok is társul, hogy kifejezetten magas a dust költsége a paklinak. Érdekesség, hogy a Hearthstone történelem legrosszabb matchupja a pakli nevéhez fűződik, ugyan is a Control Warrior ellen nagyon-nagyon nehezen tud érvényesülni.
A pakli nem mostanában tűnt fel, már régebben is voltak hozzá különböző verziók, de akkor még Giant Mage néven futott és egy időre feledésbe is merült. Csak az utóbbi hónapokban kezdték a játékosok újra felkapni az azóta megjelent új lapokkal kiegészítve. Ilyen lapok pl. az Echo of Medivh, ami nagyon jól kombózik a Molten Giantekkel, az Antique Healbot-tal, illetve a különböző tauntokkal. Az Echo of Medivh el tudja érni akár azt is, hogy a pakli kiegészítse magát akár 34-36 laposra is. A Freeze Magehez hasonlóan ez a pakli is kontrol típusú. Hasonlóan nehezen tudja a pörgetni a meccseket, mint a fent említett társa. Kontrol vs kontrol meccs esetében nem ritka a 7-10 perc hosszúságú meccs sem.
A Mage kaszt harmadik kontrol típusú verziója, amelynek legendary lap felhozatala még a Control Warrioréval is vetekszik. Nagyon drága pakliról beszélhetünk tehát a képében, ami a kezdőjátékosok részére szinte elérhetetlen kategóriába esik, még több hónapnyi játék után is. A pakli lényege, hogy szinte mindenáron kontrollálni kell tudni az ellenfelet, amit a különböző spellek és a nagytestű legendary lapok segítségével lehet elérni. A pakliban a win conditiont Majordomo adja. Ha a 9/7-es teste elpusztul, akkor Jaina szerepét Ragnaros veszi át, akinek Alexstrasza segítségével lehet stabilizálni az életerejét (15-re) és secretekkel a továbbiakban bevédeni. Képében a Hearthstone talán legnehezebb paklijáról beszélhetünk, ám a megfelelő hozzáértéssel nagyon erőssé válhat.
Csak megemlítés szintjén, de a Magenek volt egy érdekes mill koncepciója is január-február környékén, ami egészen működőképes is volt akkoriban. Az előző paklikhoz hasonlóan ez is tele volt tömve AOE-vel és sebző mágiákkal, amiket még az Echo of Medivh és a különböző, ellenfelünknek (is) laphúzó lapok egészítettek ki. A koncepció az volt, hogy a Tauntokat, az Antique Healbot-ot és a Coldlight Oracle-t Medivh segítségével másolgassuk a legoptimálisabban a meccsnek megfelelően. Általában meg tudta fogni az akkori agresszív paklikat, emiatt nagyon hosszú meccsek alakultak ki vele. Létramászáshoz ritkán használták, de a különböző bajnokságokon nagy sikerrel vett részt.
Paladin: Kezdő pakli (link)
Népszerűbb paklik: Midrange és Aggro
Már a béta kezdete óta hiányzott a Paladinból a burst-ölés lehetősége, aminek segítségével megalkothatta volna a Midrange jellegű variánsát. Ez azonban a GvG megjelenésével valamelyest megváltozott, annak hála, hogy két nagyon jó lapot kapott a kaszt, hogy kitölthesse ezt a régóta fennálló űrt. Az egyik ilyen lap a Muster for Battle, ami nagyon jó kombinációs lehetőséget adott a már a játékban meglévő, inkább midrange paklikban előforduló lényekhez. Hiszel jól kombózik a Knife Juggler-rel és a Defender of Argus-al is. A másik lap pedig a Quartermaster, ami a már az asztalon lent lévő (Silver Hand Recruit)-oknak ad nagyon erős és hatásos buffot Battlecry effektként. A mai metában ez a pakli típus éppen jól szerepel kisebb-nagyobb hullámvölgyekkel. A pakliban meg van a lehetőség, hogy egyszerűen agresszív szellemiségben leverje az ellenfél arcáról az életerőpontokat, de ehhez jó laphúzásnak is társulnia kell mellé. Mivel nagyon sok late game lappal is játszik, ezért a meccs későbbi szakaszában sem kell különösebben aggódnia, hogy el fog fogyni a szufla.
A Control Paladin felépítésében nagyon hasonlít a fent ismertetett Midrange típushoz, annyi a különbség, hogy vagy csak egy, vagy pedig egyáltalán nem játszik a Muster for Battle + Quartermaster kombóval. Pár alacsony manás lap helyett több tauntot és healt használ. Gyakran Kel'Thuzad is tiszteletét teszi a pakliban. Ennek megfelelően lassabb is a játék vele, egyértelműen kontrol stílusban kell előadni vele a harcot. Annak ellenére, hogy eléggé vékony a határvonal a két pakli között, még is jóval ritkábban lehet látni már a játékban.
Már jó ideje részét képzi a játéknak, azonban csak az utóbbi időkben kezdte el élni a reneszánszát. A pakli célja, hogy az alacsony manás lényeivel a lehető leggyorsabban lezergelje az ellenfél arcát. Tradelni csak a legindokoltabb esetekben ajánlott. A tempót a fegyverek és a pakli laphúzó kártyája, a Divine Favor biztosítja. Ha a játékos kezében tartja a lapot, akkor gyakorlatilag gondolkodás nélkül szórhatja ki az összes lapját az asztalra. Ennek a lapnak a segítségével ugyan is 4-5 akár 6 lapot is kaphat egyből a kezébe. Nagy szüksége is van rá, hiszen e nélkül nagyon gyorsan el tud fogyni a szufla, ha nem tudja idő előtt elintézni az ellenfelét. A pakli annál erősebb, minél kontrolosabb a metajáték.
Amikor a Blizzard nyilvánosságra hozta a BRM-ben érkező új lapokat, akkor sokkal ígéretesebb koncepciónak tűnt a Dragon Paladin, mint ami lett végül. Ugyan egy ideig jól tartotta magát népszerűség tekintetében, azonban az újdonság varázsa igen gyorsan alábbhagyott. Az emberek rájöttek, hogy a régebbi Midrange Paladin még mindig erősebb nála. Ennek ellenére a Paladin tudta felmutatni a legéletképesebb, egyértelműen sárkány szinergiára épülő paklit, hála a különböző buffolásoknak és a fegyvereknek. Emellett ez a kaszt kapta meg a legjobb kasztspecifikus sárkányos lapot, a Dragon Consort-ot. Ennek a lapnak a képessége permanensen végig megy az egész meccsen, ameddig megidézésre nem kerül a következő sárkány. Megfelelően kihasználva a képességét nagy tempó előny barkácsolható belőle. A pakli azonban a komoly szinergiájának ellenére sem volt eléggé ütőképes ahhoz, hogy hosszabb távon is a meta részét képezze, mint hatékony pakli.
Priest: Kezdő pakli (link)
Népszerűbb paklik: Control és Hybrid
A pakli egyik legnagyobb erőssége, hogy egészen jól véd az agresszív paklik ellen. A hősképessége, illetve az AOE-je, a Holy Nova is ezt támogatja, ami nemcsak, hogy sebzi 5 manából az összes ellenséges karaktert, hanem a barátságos karaktereket is gyógyítja 2 életerő ponttal. Régi formájában ez a pakli inkább kombó paklinak is minősült, azonban a kiegészítők érkezésével olyan lapokat kapott a kaszt, ami a kombók irányából a ma ismeretes, valamelyest a lény orientáltság irányba terelte a típust. A Control Priestben gyakran megfordul Harrison Jones és Dr. Boom is, ami az asztal fölötti kontrol megtartásában játszik fontos szerepet.
A paklit azzal a céllal teremtették meg, hogy túlsúlyban lévő agresszív paklik ellen legyen valami hatásos counter, amivel megálljt parancsolhatnak nekik, kiváltképpen a Face Hunternek. Ez aránylag könnyedén kivitelezhető a sok buffolás, healelés és AOE segítségével. A pakli nagy hátránya az, hogy a legtöbb ma használt pakli ellen nagyon rosszul teljesít. Pont ennek köszönhető az, hogy alig pár hónapot tudott megélni a metában a pakli ebben a formájában.
Habár a Priest a mai metában az egyik leggyengébb kaszt, még így is van olyan paklija, ami hatékonyan állni tudja a sarat, annak ellenére is, hogy a létramászáshoz már nem éppen a legalkalmasabb pakli. A fent említett két pakli keresztezéséből jött létre a Hybrid Priest, aminek főismertető jele, hogy az Auchenai Soulpriest + Circle of Healing kombó mellett már Lightbomb is található. Gyakran feltűnik a pakliban Ysera is, akit nagy életerejének köszönhetően nehézkes leszedni, és legalább egy olyan lappal meg tudja támogatni a Priestet, ami szinte garantáltan jól fog jönni neki a meccs közben. A három említett Priest pakli közül a Hybrid Priest a leghatékonyabban működő variáns jelenleg.
A Dragon Paladin mellett ez a másik teljesen sárkány szinergiára épülő pakli, aminek sikerült legalább egy rövid ideig felkelteni a játékosok figyelmét. A pakli ugyan gyengébb, mint a Paladinos verziója, de van benne annyi eltérés, hogy érdekessé válhatott. A Twilight Whelp az első körökben egészen nagy tempó előnyt tud adni a Priest számára, a Dragonkin Sorcerer pedig nagyon jól kombózik a kaszt, már meglévő különféle buffolós lapjaival. Mára ez a pakli teljesen eltűnt már, de mint érdekesség, ez is szerepeljen a cikkben.
Csak megemlítés szintjén, de a Priestnek volt régebben egy nagyon hatékonyan működő midrange paklija is. A pakli a többi Priest paklihoz képest kiemelkedően lény központú volt, és a mára már nerfelt Undertaker köré építette az összes többi lapját. Képes volt leburstolni az ellenfél arcát elég hamar, de Dr. Boom-nak, Sylvanas Windrunner-nek és a hősképességének köszönhetően a lategameben is potenciális lehetőség volt benne megnyerni a meccset.
Rogue: Kezdő pakli (link)
Népszerűbb paklik: Oil
A mai metában a Rouge az egyik legjobb kaszt a létrázásra, annak ellenére, hogy gyakorlatilag csak egy használható pakli koncepciója van jelenleg, az Oil Rouge. A pakli inkább kombó paklikhoz sorolható, kevés, ám annál inkább hatékony lényeket, rengeteg leszedést, fegyvert buffolást, illetve további tempószerző spelleket sorakoztat fel. A pakliban a win condition egyben egy nagyobb asztaltisztítás is, (ami csak az ellenfél oldalán fejti ki hatását) a Tinker's Sharpsword Oil + a Blade Flurry kombinációja. Gyakorlatilag ezért van benne a legtöbb pakliban a Southsea Deckhand, mert egyrészt ha kitesszük, akkor aktiválódik a Sharpsword Oil Combo képessége, másrészt, mert bele tud egyből charge-olni az ellenfél arcába, ami így már legalább +4 sebzést ad, (persze, ha ő kapja meg a buffolást). Az egyik leghatékonyabb kombinációt adja most ez a három a lap a játékban. Mivel rengeteg alacsony manás lapot használ ezért, hogy ne fogyjon ki a lap a kezünkből hatékony laphúzás is szükséges. Ezt támogatja a Preparation + Sprint kombó, ami 4 manából 4 lapot húz a kezünkbe, illetve tech kártyaként szereplő Azure Drake, illetve az aggro paklik ellen igen hatékony Fan of Knives is.
Inkább vicces pakli, mint hatékony. Viszont ha egyszer jó a lapjárás, akkor nagyon meg tudja szívatni az ellenfelét. Ha a paklinak sikerül nyernie, akkor az általában a Fatigue körökben történik meg. A pakli a Black Rock Mountain után jött létre, miután a Rouge megkapta a saját specifikus lapját, a Gang Upot. A lap azt tudja, hogy bármelyik lényből, ami az asztalon van, belekever még további három lapot a pakliba. Ezt általában az Antique Healbot és a Coldlight Oracle kapja meg. Ez a lap gondoskodik gyakorlatilag arról, hogy mi ne haljunk meg Fatigueban meccs közben. Csak érdekességként, de ezzel a paklival sikeresen ki lehet Fatiguelni egy Face Hunter-t is.
Ha nem létezne a Mech Shaman és a Mech Mage, akkor valószínűleg a Mech Rogue lehetett volna a meches paklik királya, így azonban ez a pakli nem igazán terjedt el sosem. Mivel azonban a mai napig feltűnik még 1-1 ilyen pakli, ezért tegyünk említést erről a pakliról is. A pakli sikere szinte kizárólag az Iron Sensei-n múlott. Ez a lap minden kör végén permanens buffot ad egy random barátságos mech részére, amit ha sikerül bevédeni egy taunt mögött, akkor nagyon nagy értéket lehet kovácsolni belőle. Mivel ez azonban szinte sosem sikerül neki, így a pakli is elveszti a hatékonyságát ezzel. További probléma, hogy a pakliban gyakorlatilag nincs olyan lap, ami visszahozhatná a lategameben a paklit a meccsbe egy nagyobb AOE után.
Inkább fun pakli, mint hatékony. A központi szerepben, ahogy a neve is sugallja, a kalózok állnak. Ez a pakli ideális esetben gyorsan ki tudja végezni az ellenfelét, azonban rossz laphúzás esetén szinte garantált a vereség. A GvG-vel érkező Ship's Cannon ugyan sokat dobott a paklin, azonban így sem nevezhető meta kompatibilisnek. Mindenestre máig el lehet szórakozni vele, mondjuk napi questelés közben, mert amúgy egy vicces, meglepetésszerű pakli.
A mai metából teljesen kiveszett már ez a pakli, de megemlítés szintjén ez a pakli is szerepeljen a leírásban. A maga idejében a legjobb paklik közé volt sorolandó. Lényegében az volt a pakli feladata, hogy a Gadgetzan Auctioneer segítségével pár kör alatt végigpörgesse teljesen a paklit az eszméletlen laphúzásnak köszönhetően. A pakliban a win conditiont Leeroy Jenkins adta, akit két Shadowstep segítségével egy kör alatt háromszor is ki lehetett játszani. Ez összesen 18 sebzést jelentett. A Blizzard gyakorlatilag emiatt a pakli miatt nerfelte az öreg Jenkinst, a Miracle Rougeot gyakorlatilag teljesen eltemetve ezzel.
Shaman: Kezdő pakli (link)
Népszerűbb paklik: Midrange és Mech
A Shaman kaszt egyik legrégebben fennálló paklija, szerintem a mai napig az egyik legélvezetesebb paklija a játéknak. A sok overloados lap miatt különösen nagy figyelmet kíván meg a játékostól, hogy előre tudja számolni a következő 2-3 kör lehetőségeit. A paklival elsődlegesen a board controllra kell fókuszálni az első köröktől kezdve, amit a sok alacsony manás, gyakran deathrattle képességgel bíró lények és a Flametongue Totem segítségével kellően hatékonyan lehet kivitelezni. A late game-et a paklinak általában a két Fire Elemental és 2-3 nagyobb testű legendary lap jelenti, úgy, mint Dr. Boom, Sylvanas Windrunner, esetleg még Neptulon is. A finisher Al'Akir the Windlord, aki nagyon jól kombózik a Rockbiter Weapon-nal és a már említett Flametongue Totem-mel is. Sajnos a pakli mostanában már nem éli a fénykorát, általában a sereghajtó paklik végén áll, ha csak a létrázásra kompetetív paklikat nézzük. Ennek ellenére érdemes lehet próbálgatni a különböző verziókat, mert sok fajta verzióban működőképes pakliról van szó.
Manapság ez számít a kaszt legműködőképesebb paklijának, ha létrázásról van szó. A mágus kaszt mellett a Shaman az, aki a leghatékonyabban fel tudta karolni a mechekben rejlő potenciális lehetőséget. Ezt leginkább a Powermace-nek köszönheti, ami nem csak, hogy hatalmas tempót ad a paklinak, de a fegyver elhasználásával egy véletlenszerű barátságos mechet +2/+2-vel buffol. A pakliban meg van a potenciális lehetőség arra, hogy már az első köröktől kezdve ellehetetlenítse az ellenfelet, de arra is, hogy még a meccs vége felé is kellő nyomást tudjon rá gyakorolni. Azonban ha egyszer elveszti az asztalt, akkor onnan már nehezen tud felállni, ha nem tudja visszaépíteni a következő 2-3 körben a térfelét. Az, hogy éppen melyik bizonyul jobb meches paklinak, a Shaman vagy a Mage az metafüggő. Mostanában eléggé változó a két pakli közötti erőviszony.
Régebben ez egy kompetetív jellegű pakli volt, akár a legendás rangot is el lehetett érni vele, manapság azonban már inkább csak fun pakliként üzemel. A pakli Naxxramas megérkezésével vált erőssé, ugyanis Stalagg és Feugen nagyon jól kombózik a Shaman Reincarnate és Ancestral Spirit lapjaival. Baron Rivendare segítségével egy körben akár 4-5 Thaddiust is meglehetett idézni. Ezek a lapok Sylvanas Windrunner mellett is nagyon jól működnek. A pakli erősen kontrol típust képvisel, ami mellé több lapos kombók társulnak, ezért kifejezetten lassúnak számít, főleg ebben a metában. De akár azt is mondhatnánk, hogy eljárt felette az idő, főleg az Undertaker nerfelése után. Azonban ha megvannak hozzá a szükséges lapok, akkor érdemes lehet kipróbálni, hiszen még mindig egy igen szórakoztató pakliról van szó.
Az egész pakli gyakorlatilag Malygos köré épül, akit ideális esetben az Ancestor's Call segítségével kellene megidézni. Ha a manőver sikerül, akkor a körben még további 6 mana marad a különböző spellekre. Ezáltal ellehet érni akár azt is, hogy gyakorlatilag az ellenfél maximális életerőről, a mi térfelünket nézve üres asztalról haljon meg akár egy kör alatt. Ennek megfelelően, hogy a kombó megérkezéséig a játékos ne haljon meg, a pakli tartalmaz AOE-t a Lightning Storm a képében, gyógyítást az Antique Healbot képében, valamint áttranszformáló (Hex) és további fagyasztó, lassító spelleket, valamint rengeteg laphúzást is. Manapság azonban már nem igen működnek az egy kombóra építő paklik, mind amellett, hogy a mai metában valószínűleg gyorsabban meghal az ember, mint hogy minden összejöjjön az ellenfél megöléséhez. Ennek megfelelően ezzel a paklival sosem találkozni már. De említés szintjén ez is szerepel, mert egyrészt érdekes, másrészt pedig régebben azért össze lehetett vele futni gyakrabban is.
A Blizzard szerette volna elérni, hogy a Murloc Shaman valósággá váljon, azonban a GvG-vel nem érkezett annyi, és olyan jó minőségű murloc témájú lap, amivel ez elérhető lehetne. Ugyan próbálkozások voltak ebben a tekintetben, de ez a pakli típus sosem vált se népszerűvé se erőssé. Ugyan a béta idejében és az utána lévő pár hónapban a murlocok szinergiája nagyon erős volt, azonban ez szép lassan elkezdett elveszni, ahogy folyamatosan érkeztek a jobbnál jobb paklik, aggro tekintetében is. Már a GvG megérkezése előtt is nagyon ritkán lehetett látni őket és ez a megjelenés után sem változott. Annak ellenére se, hogy a csapatot már egy erősebb laphúzás, a Siltfin Spiritwalker és Neptulon is támogatja, akinek megidézésével további négy véletlenszerűen kapott murlocal gazdagítja a kezünket. A Warlock kaszt még mindig jobb választásnak minősülhet a plusz laphúzás miatt.
Warlock: Kezdő pakli (link)
Népszerűbb paklik: Démonzoo, Handlock, Malylock
A kaszt egyik legerősebb pakli típusa, ami már a béta óta képviselteti magát a metában, méghozzá a legjobb a paklik között. Hatékonyságát az a sok kisebb mana költségű lény képviseli, ami nagyon jó szinergiában van egymással. A legtöbb lap vagy önmagában is nagyon erős, vagy valamilyen buffot ad egy másik lénynek. Általánosságban jellemző a típusra, hogy spelleket alig tartalmaz. A dupla Power Overwhelming mindig is kötelező részét képezte a paklinak, ezen túl még 1-2 leszedést is tartalmaz. Ezt a feladatot mostanában az Imp-losion látja el, ami nem csak, hogy az ellenfél lényét képes leszedni, de a sebzésének megfelelően még további 1/1-es impeket is idéz. Lényegében az a pakli feladata, hogy a meccs kezdetétől fogva elárassza lényekkel az asztalt, amiket az ellenfél csak nehezen, vagy csak egy AOE segítségével tud megoldani. Már a béta óta ez egy igen agresszív pakli, hiszen a hősképességének hála mitigálni lehetett azt, hogy ne fogyjon ki a keze a teljesen, azonban az utóbbi hónapokban inkább egy midranges formát kezdett felvenni, hála annak a pár nagyobb lénynek, ami már stabilan részét képzi a paklinak. Mal'Ganis és Sylvanas Windrunner több lappal is nagyon jól kombózik, Dr. Boom pedig simán csak nagy fenyegetést okoz az ellenfélnek. Ezzel a Zoo megalapozta, hogy lategameben a Doomguard mellett mással is tudjon egy-egy nagyobb lappal fenyegetést okozni.
A Warlock másik paklija, ami nagyon régóta képviselteti magát a metajátékban hasonló sikerekkel, mint a Zoolock. Míg a fent ismetett típus erősen agresszív stílusból ment át egy midrangesebb kiadásban, addig a Handlock végig megőrizte a kontrol harcmodorát. A játék korai szakasza, azaz első 2-3 kör általában laphúzással megy el a Warlock hősképességének segítségével, mivel a negyedik körben kirakott Twilight Drake, vagy egy Mountain Giant elég nagy tempót tud jelenteni a számára. A legtöbb matchup során mindenképpen ezekbe a lapokba akarunk belehúzni az első körökben. A pakli hatalmas Taunt lapokkal játszik, amit a Sunfury Protector és a Defender of Argus ad meg, általában a fent említett sárkánynak, az óriásoknak, illetve az Ancient Watcher-nek. A pakli egyik fő ütőerejét Lord Jaraxxus adja, aki ugyan helyet cserél Gul'dannal, de ez által egy 3/8as fegyvert kap, illetve egy új húsképességet, ami 2 manáért adja a 6/6-os infernálokat. A rengeteg laphúzásból eredő életerővesztés a két Antique Healbot tudja mitigálni.
A Handlock már nagyon rég óta részét képezi a metának, azonban ezt sokáig csak egy fajta változattal tette meg. A GvG megjelenését követően nem sokkal egy újabb változat ütötte fel a fejét, ami a szokásoshoz képest több démonnal rendelkezik. A paklinak részét képzi Mal'Ganis, két Voidcaller, illetve ízlésnek megfelelően egy-egy Doomguard, vagy Dread Infernal. A pakli a megejelenését követően nagyon ütőképes volt, Belezogep a Legend #1 rankot is elérte vele. Szárnyalása azonban nem tartott túl sokáig, a meglepetés ereje gyorsan elveszett mögüle, így a pakli típus is eltünedezett már a metából. Ezzel szemben a klasszikus formája még mindig az egyik legjobb választásnak bizonyul a létrázásra.
Május-június környékén kezdett feltünedezni a metában a pakli, azóta pedig igen nagy népszerűséget sikerül elérnie, hála annak, hogy egy nagyon erős pakliról van szó. Lényegében egy sárkányos pakliról beszélünk, amiben kevesebb sárkány szinergia található meg, mint egy klasszikus sárkányos pakliban (lsd. Dragon Paladin, Dragon Priest). A pakli célja, hogy az ellenfelet kizökkentse a saját tempójából a rengeteg „high-value” lap segítségével, úgy, mint pl. a Blackwing Technician, vagy az Imp-losion. A megfelelő lapokba aránylag gyorsan bele lehet húzni, hiszen a kaszt hősképessége is ezt támogatja. A pakli finishere maga Malygos, aki a Darkbomb és a Soulfire lapokat +5 Spell Damagel erősíti fel. A paklival lehetséges az OTK, ehhez azonban Emperor Thaurissan is szükséges. Ennek ellenére a legtöbb meccsen nem feltétlenül szükséges ő, mivel a pakli tempójának köszönhetően, akár bármelyik lap lehet win condition. Ennek megfelelően több fajta változat is készült, ahol Malygost cserélték le pl. Chromaggus-ra. Ugyan ezek is erősnek bizonyultak, de a legjobb változatot még mindig a Malygosos változat jelenti, hiszen kontrol matchup esetén sokat számíthat az a Spell Damage.
A Blizzard próbálja elérni azt, hogy a játékosok az egész paklin átívelő démonszinergiával rendelkező változatot építsenek, ezt azonban máig nem sikerült elérniük, annak ellenére sem, hogy már egészen nagyszámú, önállóan is erős démont adtak a játékhoz. Addig nem is igazán fog sikerülni, ameddig a különböző hibrid megoldások erősebbek lesznek. Már pedig a fent említett Démonos Handlock és a Midrange Demonzoo is jobban működik ennél a paklinál. Ennek ellenére a paklinak volt kb. egy 1-2 hónapos időszaka, amikor sokat lehetett látni mind a versenyeken, mind rankeden is. Ez a pakli típus inkább egy midranges változatot képvisel, hála a sok alacsony manaköltségű lénynek, valamint Mal'Ganis-nak, akivel a paklinak a late gameben is megvolt az esélye érvényesülni. Az eljövendő kiegészítőkkel talán ismét erőre kaphat majd és akár gyakran látott pakli is lehet majd.
Ez a pakli is szerepeljen itt megemlítés szintjén, hogy ilyen is volt. A béta idején, illetve az azt követő hónapokban elég gyakran össze lehetett futni vele, hála a murlocok közötti nagyon erős szinergiának. Ez egy erősen aggro szellemiségű pakli, amiben rengeteg alacsony manás lény szerepel. (Milyen meglepő, hiszen a murlocok nem-igen esnek 3 mana fölé:D). Ennek megfelelően a Warlock háza táján találta meg az otthonát, ahol a hősképességének hála, egész jól mitigálni lehetett a lapfogyást a kivégzésig. A pakli legfőbb hátránya az volt, hogy laphúzás ide vagy oda, ha egyszer egy AOE letakarította a murlocokat, illetve az azokat kiegészítő lényeket, akkor üres kézből szinte képtelenség volt felállni. Ezáltal a zoo egyre inkább elhúzott tőle, a Murlock pakli pedig feledésbe merült.
Warrior: Kezdő pakli (link)
Népszerűbb paklik: Patron, Control
Gyakran hívják Pay to Win paklinak is, hiszen a late game-et az a rengeteg legendary lap biztosítja, ami feltétlenül szükséges a pakli működéséhez. A pakli legfőbb ereje abban rejlik, hogy a "pajzsszedő" lapjainak köszönhetően az ellenfél csak igen nehezen tudja elintézni a hőst, főleg olyan paklik esetében, ahol korlátozottak az erre szolgáló erőforrások. Jobb esetben a paklinak van elég leszedése és nagy lénye ahhoz, hogy az uralma alatt tudja tartani a meccset. A pajzsszedés nagyon fontos feladata a paklinak, hiszen a hozzá kapcsolodó, a játék egyik legjobb Removalja a Warrior kezében van. A Shield Slam segítségével egy manából annyi sebzést tud kiosztani a lap, amennyi pajzsa van a hősnek. Ezáltal nyugodtan kijelenthetjük, hogy Garrosh életerő pontjai kevésbé számítanak, mint a pajzsai. A Shield Slam nagyon jól kombózik a Shieldmaiden-nel és a Shield Block-al is. A pakli legfontosabb legendary lapja Grommash Hellscream, aki nélkül a pakli nem is igazán működhetne. Ugyan is pont ez a lap biztosítja a Warriornak, hogy több figyelmet tudjon fordítani az asztalra. Grommasht több lappal is fel lehet izgatni, hogy kivégezze az ellenfelét szinte a semmiből. Ilyen lap a Cruel Taskmaster, amivel üres asztalról 12-etöt lehet sebezni, vagy a Death's Bite, ami ha a támadás után be is törik, akkor Grommashal kombózva 14-et üthet az ellenfél arcába. Alexstrasza az ellenfél magas életerejét viheti le 15-re, hogy közel kerüljön a fent említett kivégzéshez, de akár a mi irhánkat is megmentheti. A többi legendary lap inkább tempószerzésre van benne a pakliban, illetve arra, hogy legyen legalább egy fenyegető test a térfelünkön. A pakli nagyon hosszú ideje képviselteti magát a meta játékban és mindig is fontos szerepet töltött be. Valószínűleg sosem fog eltűnni, maximum kisebb-nagyobb hullámvölgyeket élhet meg. A jelenlegi metában a legjobb paklik sereghajtója épp.
A Patron Warrior egy erősen kombó orientált pakli, amelynek a lényege, hogy maximalizálja a Warsong Commander, a Grim Patron és a Frothing Berserker által kínált lehetőségeket. Ahhoz, hogy hatékonyan kilehessen használni a paklit, ahhoz nagyon erős laphúzásra van szükség, hogy minél előbb bele lehessen húzni a kombókba. Emperor Thaurissan megfelelő felhasználásával az OTK is létrejöhet. Annyiban hasonlít a már rég hátrahagyott Miracle Roguehoz, hogy ezzel a pakli is nehéz döntések elé állítja a játékost, de a megfelelő választások esetén a pakli meghálálja azt. A profi játékosok kezében akár 80%-os win ratet is elérhet. Manapság rengeteg fajtája fut a metában, mivel fontos, hogy mindig az adott játékos igényéhez legyen belőve a pakli. Vannak olyan változatok, amik Brawl-t és Big Game Hunter-t is tartalmaznak, de olyan is található, amiben a Shield Block + Shield Slam kombinációja is adott. A Patron Warrior a mai meta talán legjobb paklija. Népszerűségének másik oka, hogy a pakli elég olcsó ahhoz, hogy mindenki számára elérhető legyen. Az egyetlen magasabb dust költségű lapja Grommash Hellscream, de ő nem kulcsfontosságú lapja a paklinak, maximum plusz egy kivégzési lehetőséget nyújt a számunkra.
Ha a Blizzard az eddigi szemléletét követi, akkor lassacskán a Grim Patron lap nerfelésre fog kerülni. Amit a pakli mostanában előad a metában, az nagyon hasonlít ahhoz, mint amit a Miracle Rogue és a régi, Undertaker-t tartalmazó Mid-Hunter előadott. Már-már metabroken lapról van szó a képében, amiben van annyi erő, hogy egy teljes pakli koncepciót építsenek rá.
Egy másik kombó Warrior pakli, még a Grim Patron időszakát megelőzően. Ennek a paklinak az alapját ugyan úgy a Warsong Commander adta, azonban itt a Patronok helyett különböző enrage képességű lényeknek adta meg a chargeot. Ennek egyik alappillére a Raging Worgen volt, amit megsebezve 8 és akár 18 közötti sebzést is ki lehetett sajtolni belőle a kirakásának körében. Ha kombó összejött, akkor általában az már elég is volt a győzelemhez. Ehhez a Patron paklihoz hasonlóan erős laphúzást társult. Már a BRM megérkezése előtt is olyan volt a pakli, mint a fehér holló, de az új Patron pakli miatt már teljesen eltűnt. Ennek legfőbb oka, hogy amíg a Patron nagyon jó asztaltakarításra, addig a Worgent végig a kézben kell szorongatni, mert mással nem-igen lehet nyerni ezzel a pakli típussal.
Érdekesség, hogy még a béta időszakban a Warsong Commander minden minionnak megadta a charegot. Ennek a hatására épült egy olyan pakli típus is, ami Molten Giant-ekkel játszott. A kombó annyi volt, hogy meg kellett várni, hogy az ellenfél leüsse 10-14 alá a hős életerejét, majd a Warsong Commander és a két Giant kirakását követően kézből biztosítva volt a minimum 16 sebzés a kirakásuk körében. A Blizzard ezt nem hagyhatta annyiban, és lenerfelte a Commandert a jelenlegi állapotára.
Hasonlóan ritkán látott pakli, mint a fenti ismertetőben szereplő OTK Warrior. Egyszerűen eljárt felettük az idő. Felépítésében és használatában hasonló a ma ismert Aggro Paladinhoz, azonban itt a különböző buffolások helyett rengeteg fegyver és laphúzás található. A tradelést csak a legindokoltabb esetben lehetséges végrehajtani, mert a felhasználható lények száma erősen korlátozott. Régebben volt benne még potenciál, amikor sokkal kontrolosabb volt a meta, manapság azonban ez így már szinte működésképtelen, főleg amióta megjelent a Patron Warrior. De megemlítés szintjén szerepeljen ez is az ismertetőben, mert egykoron hatékony, és sűrűbben látott pakli volt.
Jelentések:
Meta:Az adott időszak felépítését takarja, tehát pl. egy adott pakli milyen gyakorisággal fordul elő, milyen sikerekkel, illetve hogy éppen milyen lapokból építkezik fel.
Tradelés:Amikor az egyik lény támad és mindkettő belehal.
Favorable trade:Amikor egy olcsóbb lény megöl egy sokkal nagyobb, fontosabb lényt.
Fun pakli:Nem meta kompatibilis pakli, de szórakoztató lehet velük játszani.
Millelés:Az ellenfél paklijának kiégetése, úgy hogy túlhúzzuk a kezét. 10 lapnál több lap egyik játékos kezében sem lehet.
Fatigue:Azok a körök, amikor a játékos már nem tud további lapokat húzni. Minden körben eggyel növekszik a sebzések nagysága.
Win condition:Az a lap vagy kombó, ami a pakliban az ellenfél fő kivégzésének lehetőségét adja.
Kaszt specifikus:Azok a lapok, amik csak egy kasztnál elérhetőek.
AOE:Területi sebzés.